Cele: poznanie zjawisk atmosferycznych występujących w trakcie burzy; zrozumienie podstawowej zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy; rozwijanie i uwrażliwianie słuchu fizycznego
Pomoce: czarny brystol A2; Żółte kredki; CD; fotografie.
Realizacja:
- “Zjawiska atmosferyczne” rozwijanie i uwrażliwienie słuchu poprzez rozwiązywanie zagadek słuchowych. Poznanie zjawisk atmosferycznych występujących w czasie burzy.
Rodzic pokazuje zdjęcia przedstawiające zjawiska atmosferyczne, prosi dziecko o ciszę, ponieważ aby odgadnąć zagadki, trzeba uważnie posłuchać nagrania, a potem dopasować obrazek do usłyszanych dźwięków: deszcz, ulewa, wiatr, wichura, burza, grad. Dziecko odgaduje zagadki – słuchając uważnie nagrania, w czasie pauzy podaje rozwiązanie, wskazuje symbol danego zjawiska. Potem jest rozmowa o zjawiskach atmosferycznych.
Dziecko odpowiada na pytania:
Jaką pogodę lubicie najbardziej i dlaczego?
A jaka pogoda wg. was jest niebezpieczna i dlaczego?
Rodzic pokazuje fotografie związane z burzą: chmury burzowe, pioruny, zniszczenia powstałe w wyniku uderzenia pioruna. Opowiada, że wiosną i latem często zdarzają się burze. Mówimy jak zachować się w trakcie burzy: należy słuchać komunikatów dotyczących pogody i jeśli są ostrzeżenia przed burzą, lepiej zostać w domu; jeśli burza rozpocznie się, gdy będziemy na spacerze, trzeba schować się do jakiegokolwiek budynku, np. sklepu. Jeśli nie ma takiej możliwości nie można biegać, lepiej chodzić małymi kroczkami albo trzymać nogi złączone i przykucnąć. Niebezpiecznie jest schować się na placu zabaw pod zabawkami, jeśli te mają metalowe elementy, nie wolno stawać pod drzewem, słupami.
Propozycja:
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=5JBsAPRJeBY
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=kygoJiJAWG4
2. “Piorun” malowanie zygzaków na dużej powierzchni.
Dziecko ogląda zdjęcia piorunów, mówi do czego piorun jest podobny. Rodzic wyjaśnia, że piorun to wyładowanie elektryczne o bardzo dużej mocy – może złamać drzewo, zapalić je, zniszczyć dom. Rodzic wyjaśnia, że pioruny biegną od chmury do ziemi. Dziecko w pozycji siedzącej/leżącej ćwiczy rysowanie piorunów w powietrzu. Następnie dziecko rysuje na dużym czarnym arkuszu (brystol A2) kreśli żółtą kredką zygzaki z góry do dołu.
3. “Odgłosy natury dla dzieci” filmy edukacyjne. Utrwalenie wiadomości.
Propozycja:
Odgłosy:
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8
Ciekawostka o chmurach:
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM
Burza:
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=bx1FKDwzUeM