Wtorek, 16 czerwca 2020r.
Temat: „Niebieski”
Cele ogólne:
– Ćwiczenie koncentracji uwagi,
– Rozwijanie wyobraźni dziecka, oraz doskonalenie sprawności manualnej podczas lepienia z plasteliny.
- „Powitanka-rymowanka” Beaty Gawrońskiej.
Mało nas, mało nas, Dziecko i Rodzic trzymają się za ręce.
chodźcie do nas wszyscy wraz.
Krok do przodu i krok w tył, Wykonują krok w przód i krok w tył.
Żeby dzień wesoły był. Podnoszą do góry złączone ręce.
- Zestaw zabaw porannych.
– „W góry lub nad morze” – Dziecko swobodnie maszeruje po pokoju. Na hasło Rodzica: W góry! Dziecko naśladuje marsz po górach lub wspinaczkę – Wysoko unosi kolana i wyciąga ręce w górę. Na hasło: Nad morze! Naśladuje ruchy pływania.
– „Kolorowe, kolory” – Rodzic rozkłada w pokoju kolorowe szarfy, albo kawałki krepiny (po kilka danego koloru: żółty, zielony, niebieski, czerwony). Dziecko chodzi na czworakach. Rodzic podaje kolor a dziecko musi na nim stanąć.
− „Jedziemy na biwak” – Zabawa uspokajająca. Dziecko i Rodzic siedzą na dywanie (siad skrzyżny, plecy proste, dłonie na kolanach). Każdy, po kolei, wymienia jedną rzecz, którą należy zabrać na biwak do lasu. Przedmioty wymieniane przez dziecko nie powinny się powtarzać.
- „Tropem kolorów” – Zabawa twórcza.
Rodzic zadaje zagadkę:
Jaki kolor dziś tropimy?
Schował się on w niebie i wodzie.
Można znaleźć go w chabrach i w oczach.
To kolor morza, rzeki
i pogodnego nieba.
Pomyśleć nad tym trzeba!
Dziecko podaje odpowiedź. Nazywa również odcienie koloru – ciemnoniebieski to granatowy, a jasnoniebieski to błękitny.
- „Niebieski” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko chodzi po pokoju w rytmie piosenki: „Kolorowe kredki”
https://www.youtube.com/watch?v=HOaFFXR7F1M
W czasie przerwy w muzyce szybko szuka koloru niebieskiego i dotyka go palcem. Gdy muzyka powraca, dziecko znów maszeruje.
- „Rybki i wieloryb” – zabawa ilustracyjna z niebieskim materiałem lub workiem na śmieci. Dziecko z Rodzicem trzymają materiał. Recytując popularną rymowankę poruszają materiałem:
Raz rybki w morzy brały ślub. Poruszają delikatnie z góry na dół, robiąc małe fale.
Chlupała woda chlup, chlup, chlup. Poruszają energicznie i mocno z góry na dół. A wtem wieloryb wielki wpadł, Zastygają w bezruchu.
I całe towarzystwo zjadł. Na słowo zjadł chowają się pod materiał.
- Praca plastyczna: „Niebieski świat” – lepienie z niebieskiej plasteliny.
Dzieci lepią z plasteliny dowolne kształty.
- Zabawy umuzykalniające:
- Taniec „Kolorowe kwiaty”. Rodzic rozsypuje na dywanie kolorowe kwiaty ( kawałki kolorowej krepiny) i włącza muzykę ilustrowaną ruchem. Tańczą do muzyki. W trakcie pauzy w muzyce, wyszukują na dywanie niebieskie “kwiatki”.
Walc kwiatów.
https://www.youtube.com/watch?v=cgRXar2UxVM
- „Deszczyk” – rytmizacja gestakularna.
Pada deszcz – ręce nad głową, obniżają się i pokazują spadające krople – 4 razy.
Wieje wiatr – ręce nad głową – pokazanie gestów wiejącego wiatru – 8 razy.
Nagle błysk – klaśnięcie przed sobą – 1 raz.
Nagle grzmot – silne tupnięcie – 1 raz.
Potem wyszła piękna tęcza – zataczanie koła od głowy ku dołowi – 1 raz.Powtarzamy kilka razy, muzyka E. MORRICONE „My name is Nobody”,
https://www.youtube.com/watch?v=iGZDKuDl3jc
- Karty pracy: Zaznacz na obrazku przedmioty w kolorze niebieskim, następnie wyklaskując, podziel te wyrazy na sylaby.
- Dla chętnych kolorowanki:
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-lato/