Temat: Zielony

CELE:

  • odpowiadanie na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu i własnych doświadczeń;
  • dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów;
  • przeliczanie i odzwierciedlanie wartości za pomocą ruchów;
  • odnajdywanie przedmiotów we wskazanym kolorze.

1. Piosenka na lato – nauka słów drugiej zwrotki. Opiekun mówi tekst zwrotki z zachowaniem odpowiedniego rytmu i tempa. Dziecko powtarza: bardzo cicho, średnio głośno, głośno, dopowiada ostatnie słowo frazy, mówi całość z jednoczesnym klaskaniem, śpiewa całość.

2. Gramy w zielone – słuchanie wiersza W. Broniewskiego.

Gramy w zielone

Władysław Broniewski

 „Proszę o zielone!”

zaklekotał bociek

do zielonej żabki,

co siedziała w błocie.

Ale mądra żabka

prędko myk! pod wodę:

„Miłe mi, bocianie,

moje życie młode”.

Rosły w błocie modre

niezapominajki

i boćkowi rzekły:

„Znamy takie bajki!

Chciałbyś żabkę połknąć,

lecz się obejdź smakiem:

żabka gra w zielone

z młodym tatarakiem”.

 

  • Opiekun zadaje dziecku pytania dotyczące treści wiersza: O jaki kolor poprosił bocian?; W jaką grę chciał grać?; Z kim bocian chciał zagrać w zielone?; Jakie kwiatki rosły w błocie?; Z kim żabka zagrała w zielone?. Dziecko wspólnie z opiekunem przeprowadza analizę i syntezę słuchową wyrazów: żaba, bocian, tatarak, dzieli każdy wyraz na sylaby z pokazaniem na palcach liczby sylab, wyróżnia głoski pierwszą i ostatnią, dzielą na głoski i pokazują na palcach liczbę głosek, przeprowadzają syntezę wyrazu mówionego przez opiekuna głoskami.

3. „Zrób tyle, ile pokażę” – zabawa ruchowa.

  • Opiekun ma przygotowane kartoniki z kropkami 1–9. Dziecko porusza się po pokoju zgodnie z rytmem podanym przez opiekuna. Gdy muzyka milknie, opiekun pokazuje dowolny kartonik. Dziecko głośno liczy kropki i robi tyle pajacyków (przysiadów, podskoków), ile jest kropek na kartoniku.

4. „Gra w zielone” – zabawa orientacyjno- porządkowa.

    • Dziecko maszeruje, podskakuje lub biega w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka milknie, opiekun głośno podaje nazwę koloru. Dziecko musi odszukać podany kolor i dotknąć go. Jeżeli opiekun poda kolor zielony, dziecko stają prosto w bezruchu.

 

  • KARTY PRACY :
    ,,Zielone okulary”- zabawa wzrokowa z wykorzystaniem K4., 26.
    Usprawnianie pamięci wzrokowej na materiale obrazkowym.