Dzień 17.06.2020 r.
Temat: Słoneczne lato
Cele ogólne:
- -rozwijanie umiejętności: liczenia, dodawania i odejmowania;
- -rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej.
1.Ćwiczenia poranne:
- Czworakowanie – Szukamy muszelek.
Dzieci chodzą na czworakach po wodzie, szukając muszelek; co pewien czas wykonują klęk prosty i wyciągają otwarte dłonie przed siebie – pokazują uzbierane muszelki.
- Ćwiczenia tułowia – Puszczamy kaczki.
Dzieci wykonują przysiad, podnoszą kamień i naśladują puszczanie kaczek na wodzie; rzuty wykonują wraz ze skrętem tułowia, raz jedną, raz drugą ręką.
2.
- Zabawa matematyczna – W piaskownicy.
- Ćwiczenia klasyfikacyjne – Kolorowe foremki.
Dzieci segregują sylwety foremek do piasku według koloru, kształtu i wielkości.
- Zabawa O jeden więcej, o jeden mniej.
Dzieci układają w kolejnych szarfach sylwety foremek (aż do siedmiu) z przestrzeganiem zasady, aby w każdej kolejnej szarfie było o jedną foremkę mniej. Następnie rodzic układa w pierwszej szarfie siedem foremek, a w kolejnych dzieci układają o jedną foremkę mniej.
- Dzieci określają, ile foremek znajduje się w pierwszej, trzeciej, piątej szarfie (stosują liczebniki główne).
- Dzieci określają, w której z kolei szarfie znajdują się: dwie foremki, cztery, sześć foremek (stosują liczebniki porządkowe).
- Zabawa Posłuszne wiaderka.
Dzieci wykonują polecenia rodzica, umieszczając wiaderko do zabawy w piasku w odpowiednich miejscach (w razie nieposiadania wiaderek, można wykorzystać kubeczki po jogurtach z naklejoną z przodu sylwetą wiaderka). Polecenia to np.: Podnieście wiaderko prawą ręką do góry; Postawcie wiaderko obok nogi, po lewej stronie; Postawcie wiaderko za sobą; Postawcie wiaderko pięć kroków przed sobą; Postawcie wiaderko na stole.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych na odejmowanie i dodawanie.
Rodzic przedstawia pewne sytuacje, dzieci obliczają i podają wyniki; następnie układają na liczmanach przedstawione sytuacje i sprawdzają poprawność swojego rozumowania. Np.:
- Ania robi babki z piasku. Zrobiła dwie duże babki i trzy małe. Ile wszystkich babek zrobiła Ania?
- Krzyś zrobił sześć babek z piasku, ale Dorotka niechcący zniszczyła mu cztery. Ile babek zostało Krzysiowi? Itp.
Karta pracy, cz. 4, s. 74.
Oglądanie obrazków foremek. Określanie ich kształtów. Otaczanie pętlami foremek w tym samym kształcie. Liczenie foremek w każdej pętli. Porównywanie ich liczby.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Zatrzymaj się zgodnie z poleceniem.
Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze zatrzymują się zgodnie z poleceniem podanym przez rodzica, np.: Zatrzymajcie się przodem do okna, …bokiem do biurka, …tyłem do drzwi, …na krzesełku, …za krzesełkiem, …z lewej strony krzesełka, …z prawej strony krzesełka. Po wykonaniu poleceń rodzic sprawdza poprawność ich wykonania.
- Słuchanie wiersza H. Zielińskiej Słońce.
Na sypkim piasku plaży leży słońce. W cieniu albo na wietrze…
I marzy: Upał, aż drga powietrze.
– Ach, jak dobrze być słońcem! Gdzie by się trochę ochłodzić?
Tylko trochę gorąco! I znużone, czerwone –
Żar taki bucha ze mnie… skryło się w morskiej wodzie.
W cieniu byłoby przyjemniej!
- Rozmowa na temat wiersza.
– O czym marzyło słońce?
- Wyjaśnienie, kiedy słońce robi się czerwone; pokaz zdjęć zachodzącego słońca.
- Zabawa Nasze słoneczko.
Dzieci poruszają się po pokoju przy akompaniamencie tamburynu, poruszając w górze paskami żółtej bibuły. Podczas przerwy w grze układają swoje paski – promyki – wokół obręczy położonej na środku pokoju.
- Wyjaśnienie, dlaczego nie wolno bawić się zbyt długo na słońcu; podawanie przez dzieci propozycji miejsc, w które można się schować przed słońcem.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Pod parasolem przeciwsłonecznym.
Dzieci poruszają się po pokoju pomiędzy rozłożonymi na podłodze parasolami przeciwsłonecznymi; na mocne uderzenie w bębenek jak najszybciej chowają się pod nimi; dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do ponownego ruchu.
- Parasol plażowy – ozdabianie sylwety parasola według pomysłów dzieci.
– Zaproponowanie ozdobienia parasoli przeciwsłonecznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów plastycznych.
- Samodzielne działania dzieci: wycinanie z kartonu sylwet parasoli po liniach narysowanych przez rodzica. Ozdabianie ich według pomysłów dzieci – z wykorzystaniem kolorowej bibuły, papieru kolorowego, papierów do pakowania prezentów, ścinków materiałów.
- Oglądanie powstałych prac; wypowiedzi autorów o tym, jakich materiałów użyli do wykonania pracy.
3.
Karta pracy, cz. 4, s. 75.
Określanie na wybranym kartoniku kolorów kuleczek znajdujących się w jego rogach. Odszukanie dwóch takich samych kartoników.
- Burza mózgów – Co kojarzy się z latem?
Zapisywanie przez rodzica na żółtym kartonie w kształcie słońca propozycji dzieci wokół hasła: Lato to…; zwrócenie uwagi na oznaki lata.
- Układanie puzzli – Lato (Wyprawka plastyczna).