Temat: Niebieski

CELE:

  • obserwowanie zachowań różnych przedmiotów w wodzie, wyciąganie wniosków na podstawie obserwacji;
  • składanie kartki papieru według instrukcji;
  • odnajdywanie przedmiotów we wskazanym kolorze.

1. „Żaglówki” – zabawa oddechowa.

  • Dziecko i opiekun dobierają się w parę. Para ma jedną apaszkę. Opiekun jest żaglówką, dziecko – wiatrem. Opiekun-żaglówka trzyma obiema rękami w górze apaszkę, a dziecko-wiatr dmucha na apaszkę. Opiekun-żaglówka przesuwa się w tę stronę, w którą wygina się apaszka. Następuje zamiana ról.

2. „Szukamy koloru niebieskiego” – rozmowa.

  • Opiekun zadaje dziecku pytanie: Co kojarzy się tobie z kolorem niebieskim?. Następnie dziecko ogląda swoje ubrania i inne przedmioty w domu, które są w kolorze niebieskim. Porównuje ich odcienie, posługując się pojęciami: jasnoniebieski, ciemnoniebieski, błękitny, granatowy, turkusowy

3. „Lecimy z wiatrem” – zabawa ruchowa.

  • Opiekun zamienia dziecko w latawiec. Gdy dziecko-latawiec usłyszy podniebną melodię ( https://www.youtube.com/watch?v=afceLnZTLP4 ), wówczas biega. Gdy melodia ucichnie, dziecko-latawiec siada na dywanie i zastyga w bezruchu.

4. „Latawiec z makaronu” – praca plastyczna.

https://eko-dziecko.blogspot.com/2014/06/latawiec-z-makaronu.html?view=flipcard

5. Co pływa, a co tonie” – zabawa badawcza.

    • Opiekun pokazuje dziecku różne przedmioty: metalowy klucz, piłkę gumową, korek, kartkę. Do wielkiej miski nalewa wodę. Następnie opiekun zadaje dziecku pytania: Co stanie się z przedmiotami w wodzie?; Które z nich zatoną?; Które z nich będą pływały?; Dlaczego jedne toną, a inne pływają?. Następnie dziecko wkłada przedmioty do miski z wodą i obserwuje ich zachowanie.

6. „Łódka” – praca orgiami.

Instrukcja do zrobienia łódki:

albo

  • 5-latki: KSIĘGA ZABAW 75

7. „Wyścigi łódek” – zabawa oddechowa.

    • Opiekun wykorzystuje do zabawy dmuchany basen napełniony wodą. Dziecko i członkowie rodziny puszczają na wodzie łódki i dmuchają na nie tak, aby jak najszybciej dotarły na przeciwległy brzeg.

 8. „Gra w niebieskie” – zabawa orientacyjno- porządkowa.

  • Dziecko maszeruje, podskakuje lub biega w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka cichnie, opiekun głośno podaje nazwę koloru. Dziecko musi odszukać podany kolor i go dotknąć. Zabawa powtarzana jest kilka razy. Jeżeli opiekun poda kolor niebieski, dziecko staje prosto w bezruchu.