Temat: Niebieski
CELE:
- obserwowanie zachowań różnych przedmiotów w wodzie, wyciąganie wniosków na podstawie obserwacji;
- składanie kartki papieru według instrukcji;
- odnajdywanie przedmiotów we wskazanym kolorze.
1. „Żaglówki” – zabawa oddechowa.
- Dziecko i opiekun dobierają się w parę. Para ma jedną apaszkę. Opiekun jest żaglówką, dziecko – wiatrem. Opiekun-żaglówka trzyma obiema rękami w górze apaszkę, a dziecko-wiatr dmucha na apaszkę. Opiekun-żaglówka przesuwa się w tę stronę, w którą wygina się apaszka. Następuje zamiana ról.
2. „Szukamy koloru niebieskiego” – rozmowa.
- Opiekun zadaje dziecku pytanie: Co kojarzy się tobie z kolorem niebieskim?. Następnie dziecko ogląda swoje ubrania i inne przedmioty w domu, które są w kolorze niebieskim. Porównuje ich odcienie, posługując się pojęciami: jasnoniebieski, ciemnoniebieski, błękitny, granatowy, turkusowy
3. „Lecimy z wiatrem” – zabawa ruchowa.
- Opiekun zamienia dziecko w latawiec. Gdy dziecko-latawiec usłyszy podniebną melodię ( https://www.youtube.com/watch?v=afceLnZTLP4 ), wówczas biega. Gdy melodia ucichnie, dziecko-latawiec siada na dywanie i zastyga w bezruchu.
4. „Latawiec z makaronu” – praca plastyczna.
https://eko-dziecko.blogspot.com/2014/06/latawiec-z-makaronu.html?view=flipcard
5. Co pływa, a co tonie” – zabawa badawcza.
-
- Opiekun pokazuje dziecku różne przedmioty: metalowy klucz, piłkę gumową, korek, kartkę. Do wielkiej miski nalewa wodę. Następnie opiekun zadaje dziecku pytania: Co stanie się z przedmiotami w wodzie?; Które z nich zatoną?; Które z nich będą pływały?; Dlaczego jedne toną, a inne pływają?. Następnie dziecko wkłada przedmioty do miski z wodą i obserwuje ich zachowanie.
6. „Łódka” – praca orgiami.
Instrukcja do zrobienia łódki:
albo
- 5-latki: KSIĘGA ZABAW 75
7. „Wyścigi łódek” – zabawa oddechowa.
-
- Opiekun wykorzystuje do zabawy dmuchany basen napełniony wodą. Dziecko i członkowie rodziny puszczają na wodzie łódki i dmuchają na nie tak, aby jak najszybciej dotarły na przeciwległy brzeg.
8. „Gra w niebieskie” – zabawa orientacyjno- porządkowa.
- Dziecko maszeruje, podskakuje lub biega w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka cichnie, opiekun głośno podaje nazwę koloru. Dziecko musi odszukać podany kolor i go dotknąć. Zabawa powtarzana jest kilka razy. Jeżeli opiekun poda kolor niebieski, dziecko staje prosto w bezruchu.