Środa dn. 17.06.2020 r

TEMAT KOMPLEKSOWY: KOLORY LATA

TEMAT DNIA: ZIELONY

Cele:

  1. Rozpoznawanie koloru zielonego w otoczeniu.
  2. Określanie doznań smakowych.
  3. Rozwijanie myślenia poprzez tworzenie skojarzeń.
  4. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu.

Zagadka o kolorze.

Dziecko rozwiązuje zagadkę o kolorze, o jakim będą dzisiejsze zajęcia.                                                                       Jakiego koloru ogórek ma garniturek?.

Co jest zielone?

Dziecko rozwiązuje zagadki związane z kolorem zielonym. Wyszukuje odpowiednie obrazki – rozwiązania zagadek.

  • Soczystych, zielonych dużo ma spódniczek.                                                                                                          Chętnie ją chrupiemy.                                                                                                                                                        Ja i mój króliczek. (sałata)
  • Latem w ogrodzie wyrósł zielony.                                                                                                                                  Zimą w słoiku leży kiszony. (ogórek)
  • Na drzewie dojrzewa żółta lub zielona.                                                                                                              Brzuszek okrągły, górą wydłużona. (gruszka)
  • Każdy maluch odgadnie tę zagadkę.                                                                                                                               Co to za warzywo, co ma biały korzeń i zieloną natkę? (pietruszka)
  • Wystarczy, że dojrzy bociana z daleka.                                                                                                            Przerywa kumkanie, w podskokach ucieka.(żaba) 

 

 

 

 

 

 

Gdzie jest zielone?

Dziecko szuka zielonych przedmiotów w mieszkaniu.

Degustacja zielonych.

Dziecko nazywa i próbuje zielone warzywa i owoce przygotowane przez rodziców. Określa ich smak. Rodzic zwraca uwagę, że są źródłem witamin.

Była sobie żabka mała.

Dziecko z rodzicem tańczą przy piosence trzymając się za ręce. 

https://www.youtube.com./watch?v=_XMr80enW9A

Zielona żabka.

Dziecko słucha opowiadania “Zielona żabka” B. Formy czytanego przez rodzica.

“Zielona żabka”

„Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała w trawie i wciąż rozmyślała.
Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak roślinki w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:
Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.
Nagle biedronka się pojawiła.
Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.
– Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.
We wszystkie strony zerka ciekawie.
Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.
Żabce serduszko mocno zabiło.
Kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem – barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.

Odpowiedzi na pytania:

  • Dlaczego żabka była smutna?
  • Kogo żabka spotkała na łące?
  • Kto chciał ją zjeść?
  • Czy udało się bocianowi złapać żabkę?
  • Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?

Raz, dwa, trzy bocian patrzy

Dziecko – żabka stoi po jednej stronie pokoju. Rodzic – bocian po drugiej, odwrócony plecami. Żabka skacze w stronę bociana. Kiedy rodzic wypowie słowa: Raz, dwa, trzy bocian patrzy! i odwróci się – dziecko zatrzymuje się i staje w bezruchu.