17 czerwca 2020r., środa

Temat dnia: „Zielony”

Cele ogólne:

– Utrwalanie koloru zielonego,

– Rozwijanie sprawności analizatora wzrokowego,

– Rozwijanie umiejętności bacznej obserwacji otoczenia,

– Budowanie zdań poprawnych pod względem gramatycznym.

  1. Zabawa poranna „Kolory” – zabawa z piłką.

Dziecko i Rodzic ustawieni na przeciwko siebie.  Rodzic trzymając piłkę mówi nazwę dowolnego koloru, rzucając jednocześnie piłkę do dziecka. Dziecko łapie piłkę i odrzuca ją do Rodzica. Jeśli Rodzic powie: czarny – dziecku nie wolno złapać piłki. Jeśli to zrobi – daje fant. Na koniec zabawy fanty są wykupywane – dziecko musi wykonać zadanie wymyślone przez Rodzica.

  1. „Tropem kolorów” – zabawa twórcza.

Rodzic zadaje dziecku zagadkę:

Jaki kolor dziś tropimy?

Ma go żaba,

ukrył się w liściach,

widać go w trawie.

  1. „Zielony” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko chodzi w rytmie piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=FMJ8ulQYs5I  „Bardzo zielona piosenka”

W czasie przerwy w muzyce szybko szuka koloru zielonego i dotyka go palcem.                                                                                                 Mówi, czy jest to kolor jasnozielony, czy ciemnozielony. Gdy muzyka powraca, dziecko znowu maszeruje.

  1. „Zielone zagadki” – rozwiązywanie zagadek Arkadiusza Maćkowiaka.

Rodzic mówi zagadki. Dziecko rysuje ich rozwiązania:

  • Bardzo boi się bociana,

            Z kumkania jest bardzo znana.

            Gdy ją w bajce się całuje,

            Wygląd księcia uzyskuje. (żaba)

  • To roślina popularna oraz bardzo zdrowa.

            Ukiszona bywa w beczce – pyszna, wyborowa.

            Jeszcze dodam, że jej głowa jest cała zielona.                                                                                                                                                               To już koniec podpowiedzi – zagadka skończona. (kapusta).

  • Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w słoiku leży kiszony? (ogórek)
  • Każdy maluch odgadnie tę zagadkę, co to za warzywo co ma biały korzeń i zieloną natkę?(pietruszka)
  • Zielona lub żółta na drzewie rosła. Jesienią spadła do mego fartuszka. Mamusia mówiła by jeść ją powoli, bo po niej brzuch cię rozboli. (gruszka)                                                                                                                                                                                                           
  1. Zabawy umuzykalniające do piosenki „Zielona żaba”.

https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM

  • Osłuchanie z piosenką
  • Utrwalenie linii melodycznej
  • „Raz, dwa, trzy, żaba patrzy…” – zabawa ruchowa. Dziecko stoi po jednej stronie pokoju, zaś Rodzic – po drugiej, odwrócony plecami do dziecka,  i mówi wyliczankę: Raz, dwa, trzy, żaba patrzy… W tym czasie dziecko biegnie do niego. Na koniec, jak skończy mówić wyliczankę, odwraca się do dziecka, a te staje w bezruchu.
  1. Zabawy matematyczne.
  • Przeliczanie w zakresie dostępnym dziecku. Dodawanie o jeden więcej, o jeden mniej. Odejmowanie. Utrwalenie pojęcia tyle samo.

   Rodzic układa określoną liczbę obrazków, następnie swobodnie manipuluje nimi, prosząc dziecko o naśladowanie jego czynności. 

  – Na zielonej łące spotkały się 4 żabki, po jakimś czasie dołączyły do nich jeszcze trzy. Ile było żabek?

 ( Rodzic mówiąc układa, dziecko robi to samo, następnie przelicza)

– Na dwóch listkach siedziały po dwie żabki, a na trzecim listku siedziały trzy żabki. Na którym listku było najwięcej żabek? O ile więcej? Ile żabek było na pierwszym listku? Ile na drugim? Gdzie było więcej? Itp.

  • Układanie obrazków według podanego przez Rodzica rytmu.

            Na dywanie ułożone są sylwety liści i żabek: L Ż L Ż L Ż ….

            Dzieci „ odszukują” rytm i układają tak samo.

            Następnie możemy stopniować trudności poprzez ułożenie: mała żabka, duża żabka, mały liść, duży liść… ( cztery sekwencje). Dziecko układa dalej sylwety.

  • „Ułóż tak samo” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje dla dziecka obrazek. (Kolorowanka). Po drugiej stronie narysowane są linie dzielące go na 5 nieregularnych części. Dziecko przygląda się obrazkowi, rozcina go po narysowanych liniach oraz składa ponownie i nakleja na kartkę.

 

  1. Dla chętnych dzieci kolorowanki

https://www.osesek.pl/wychowanie-i-rozwoj-dziecka/kolorowanki-dla-dzieci/owoce-i-warzywa.html – wybieramy te w kolorze zielonym.