17 czerwca 2020r., środa
Temat dnia: „Zielony”
Cele ogólne:
– Utrwalanie koloru zielonego,
– Rozwijanie sprawności analizatora wzrokowego,
– Rozwijanie umiejętności bacznej obserwacji otoczenia,
– Budowanie zdań poprawnych pod względem gramatycznym.
- Zabawa poranna „Kolory” – zabawa z piłką.
Dziecko i Rodzic ustawieni na przeciwko siebie. Rodzic trzymając piłkę mówi nazwę dowolnego koloru, rzucając jednocześnie piłkę do dziecka. Dziecko łapie piłkę i odrzuca ją do Rodzica. Jeśli Rodzic powie: czarny – dziecku nie wolno złapać piłki. Jeśli to zrobi – daje fant. Na koniec zabawy fanty są wykupywane – dziecko musi wykonać zadanie wymyślone przez Rodzica.
- „Tropem kolorów” – zabawa twórcza.
Rodzic zadaje dziecku zagadkę:
Jaki kolor dziś tropimy?
Ma go żaba,
ukrył się w liściach,
widać go w trawie.
- „Zielony” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko chodzi w rytmie piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=FMJ8ulQYs5I „Bardzo zielona piosenka”
W czasie przerwy w muzyce szybko szuka koloru zielonego i dotyka go palcem. Mówi, czy jest to kolor jasnozielony, czy ciemnozielony. Gdy muzyka powraca, dziecko znowu maszeruje.
- „Zielone zagadki” – rozwiązywanie zagadek Arkadiusza Maćkowiaka.
Rodzic mówi zagadki. Dziecko rysuje ich rozwiązania:
- Bardzo boi się bociana,
Z kumkania jest bardzo znana.
Gdy ją w bajce się całuje,
Wygląd księcia uzyskuje. (żaba)
- To roślina popularna oraz bardzo zdrowa.
Ukiszona bywa w beczce – pyszna, wyborowa.
Jeszcze dodam, że jej głowa jest cała zielona. To już koniec podpowiedzi – zagadka skończona. (kapusta).
- Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w słoiku leży kiszony? (ogórek)
- Każdy maluch odgadnie tę zagadkę, co to za warzywo co ma biały korzeń i zieloną natkę?(pietruszka)
- Zielona lub żółta na drzewie rosła. Jesienią spadła do mego fartuszka. Mamusia mówiła by jeść ją powoli, bo po niej brzuch cię rozboli. (gruszka)
- Zabawy umuzykalniające do piosenki „Zielona żaba”.
https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM
- Osłuchanie z piosenką
- Utrwalenie linii melodycznej
- „Raz, dwa, trzy, żaba patrzy…” – zabawa ruchowa. Dziecko stoi po jednej stronie pokoju, zaś Rodzic – po drugiej, odwrócony plecami do dziecka, i mówi wyliczankę: Raz, dwa, trzy, żaba patrzy… W tym czasie dziecko biegnie do niego. Na koniec, jak skończy mówić wyliczankę, odwraca się do dziecka, a te staje w bezruchu.
- Zabawy matematyczne.
- Przeliczanie w zakresie dostępnym dziecku. Dodawanie o jeden więcej, o jeden mniej. Odejmowanie. Utrwalenie pojęcia tyle samo.
Rodzic układa określoną liczbę obrazków, następnie swobodnie manipuluje nimi, prosząc dziecko o naśladowanie jego czynności.
– Na zielonej łące spotkały się 4 żabki, po jakimś czasie dołączyły do nich jeszcze trzy. Ile było żabek?
( Rodzic mówiąc układa, dziecko robi to samo, następnie przelicza)
– Na dwóch listkach siedziały po dwie żabki, a na trzecim listku siedziały trzy żabki. Na którym listku było najwięcej żabek? O ile więcej? Ile żabek było na pierwszym listku? Ile na drugim? Gdzie było więcej? Itp.
- Układanie obrazków według podanego przez Rodzica rytmu.
Na dywanie ułożone są sylwety liści i żabek: L Ż L Ż L Ż ….
Dzieci „ odszukują” rytm i układają tak samo.
Następnie możemy stopniować trudności poprzez ułożenie: mała żabka, duża żabka, mały liść, duży liść… ( cztery sekwencje). Dziecko układa dalej sylwety.
- „Ułóż tak samo” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje dla dziecka obrazek. (Kolorowanka). Po drugiej stronie narysowane są linie dzielące go na 5 nieregularnych części. Dziecko przygląda się obrazkowi, rozcina go po narysowanych liniach oraz składa ponownie i nakleja na kartkę.
- Dla chętnych dzieci kolorowanki
https://www.osesek.pl/wychowanie-i-rozwoj-dziecka/kolorowanki-dla-dzieci/owoce-i-warzywa.html – wybieramy te w kolorze zielonym.