Dzień 18.06.2020 r.

Temat: Gdzie spędzimy wakacje?

Cele ogólne:

  • -rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • -rozwijanie umiejętności wy­rażania muzyki ruchem.

1.Ćwiczenie poranne:

  • Zabawa z elementem równowagi Sprawdzamy temperaturę wody.

Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Uderzają palcami stopy przed sobą i szybko dostawiają nogę do postawy. Ćwiczenie wykonują raz jedną, raz drugą nogą. Na sygnał – uderzenie w tambu­ryn – dzieci wykonują skok do wody z przysiadem.

2.

  • Rozmowa na temat zamków.

Karta pracy, cz. 4, s. 77.

  • Oglądanie zdjęć zamków znajdujących się w Polsce (obiektów muzealnych). Porównywanie ich wyglądu.
  • Czy byliście kiedyś w zamku?
  • Czy chcielibyście zwiedzić zamek?
  • Czego możemy się dowiedzieć podczas zwiedzania zamku?
  • Czy wszystkie zamki wyglądają tak ładnie jak te na zdjęciach?
  • Dlaczego po większości zamków zostały tylko ruiny?

 

  • Wyjaśnienie, co nazywamy zamkiem.

Zamek składał się z zamkniętego obwodu obronnego – wałów lub konstrukcji drewniano-ziemnej, następnie murowanej, powiązanych z nim elementów warownych (wieży, murów) i budynków mieszkalnych – czyli łączył dominującą funkcję obronną z mieszkalną i gospodarczą.

Zamki powstały dawno temu (w okresie feudalnym) i były siedzibą księcia, rycerza czy pla­cówką militarną. Z czasem zamki zmieniały swoje funkcje, a co za tym idzie – wygląd, stając się pałacami, a funkcje militarne przejęły twierdze.

 

Zamek służył jako:

  • siedziba władzy, administracji
  • placówka militarna
  • więzienie
  • skarbiec
  • miejsce sądów
  • ochrona granic
  • miejsce schronienia ludności.

Cechy charakterystyczne zamku

  • wysokie i grube mury zewnętrzne ze strzelnicami, które otaczają budowlę z każdej strony
  • wieże
  • ufortyfikowane wejścia, często rozbudowane o kraty, mosty zwodzone
  • na zewnątrz murów małe i wysoko umieszczone otwory okienne
  • kaplica
  • dziedziniec
  • na zewnątrz zamku teren wyrównany, pozbawiony wysokich budowli czy drzew
  • mury
  • w linii murów baszty.

Zaplecze gospodarcze zamku stanowiło podzamcze.

W skład zamku, oprócz pomieszczeń mieszkalnych, wchodziły także pomieszczenia specjalne, np.: magazyny, warsztaty, stajnie, prochownie, więzienia, kuźnie…

Pomieszczenia mieszkalne należały do stałych mieszkańców zamku oraz do obsadzającej zamek załogi.

  • Ozdabianie ramek wokół zdjęć (każdej inaczej).

 

Karta pracy, cz. 4, s. 76.

Odszukiwanie w naklejkach rysunków z konturami górnych części zamków. Naklejanie ich w ramkach pod odpowiednimi rysunkami zamków.

  • Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

Dzieci dobierają się parami, stają naprzeciwko siebie i uderzając raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera, mówią za rodzicem:

Zamki piękne były

w Polsce tu i tam,

a ja swój zamek

z klocków lego mam.

  • Wspólne budowanie zamków z klocków.

Dzieci wspólnie z rodzeństwem budują zamki z klocków, starając się uwzględnić w budowlach podstawowe elementy zamku

3.

Ćwiczenia w książce, s. 95 i 96.

-Oglądanie obrazków. Dopowiadanie zakończeń historyjek. Próby nadawania im tytułów. Liczenie muszelek każdego rodzaju. Porównywanie ich liczebności.

-Czytanie tekstu z rodzicem. (Rodzic czyta wyrazy, a dzieci podają nazwy obrazków).

-Rozmowa na temat zachowania bezpieczeństwa podczas wakacji.

  • Oglądanie różnych muszli; wskazywanie różnic i podobieństw.

Podawanie dużej muszli, przystawianie jej do ucha, słuchanie jej szumu; kończenie zdania: Moja muszla szumi o…