Dzień 18.06.2020 r.
Temat: Gdzie spędzimy wakacje?
Cele ogólne:
- -rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- -rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem.
1.Ćwiczenie poranne:
- Zabawa z elementem równowagi – Sprawdzamy temperaturę wody.
Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Uderzają palcami stopy przed sobą i szybko dostawiają nogę do postawy. Ćwiczenie wykonują raz jedną, raz drugą nogą. Na sygnał – uderzenie w tamburyn – dzieci wykonują skok do wody z przysiadem.
2.
- Rozmowa na temat zamków.
Karta pracy, cz. 4, s. 77.
- Oglądanie zdjęć zamków znajdujących się w Polsce (obiektów muzealnych). Porównywanie ich wyglądu.
- Czy byliście kiedyś w zamku?
- Czy chcielibyście zwiedzić zamek?
- Czego możemy się dowiedzieć podczas zwiedzania zamku?
- Czy wszystkie zamki wyglądają tak ładnie jak te na zdjęciach?
- Dlaczego po większości zamków zostały tylko ruiny?
- Wyjaśnienie, co nazywamy zamkiem.
Zamek składał się z zamkniętego obwodu obronnego – wałów lub konstrukcji drewniano-ziemnej, następnie murowanej, powiązanych z nim elementów warownych (wieży, murów) i budynków mieszkalnych – czyli łączył dominującą funkcję obronną z mieszkalną i gospodarczą.
Zamki powstały dawno temu (w okresie feudalnym) i były siedzibą księcia, rycerza czy placówką militarną. Z czasem zamki zmieniały swoje funkcje, a co za tym idzie – wygląd, stając się pałacami, a funkcje militarne przejęły twierdze.
Zamek służył jako:
- siedziba władzy, administracji
- placówka militarna
- więzienie
- skarbiec
- miejsce sądów
- ochrona granic
- miejsce schronienia ludności.
Cechy charakterystyczne zamku
- wysokie i grube mury zewnętrzne ze strzelnicami, które otaczają budowlę z każdej strony
- wieże
- ufortyfikowane wejścia, często rozbudowane o kraty, mosty zwodzone
- na zewnątrz murów małe i wysoko umieszczone otwory okienne
- kaplica
- dziedziniec
- na zewnątrz zamku teren wyrównany, pozbawiony wysokich budowli czy drzew
- mury
- w linii murów baszty.
Zaplecze gospodarcze zamku stanowiło podzamcze.
W skład zamku, oprócz pomieszczeń mieszkalnych, wchodziły także pomieszczenia specjalne, np.: magazyny, warsztaty, stajnie, prochownie, więzienia, kuźnie…
Pomieszczenia mieszkalne należały do stałych mieszkańców zamku oraz do obsadzającej zamek załogi.
- Ozdabianie ramek wokół zdjęć (każdej inaczej).
Karta pracy, cz. 4, s. 76.
Odszukiwanie w naklejkach rysunków z konturami górnych części zamków. Naklejanie ich w ramkach pod odpowiednimi rysunkami zamków.
- Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
Dzieci dobierają się parami, stają naprzeciwko siebie i uderzając raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera, mówią za rodzicem:
Zamki piękne były
w Polsce tu i tam,
a ja swój zamek
z klocków lego mam.
- Wspólne budowanie zamków z klocków.
Dzieci wspólnie z rodzeństwem budują zamki z klocków, starając się uwzględnić w budowlach podstawowe elementy zamku
3.
Ćwiczenia w książce, s. 95 i 96.
-Oglądanie obrazków. Dopowiadanie zakończeń historyjek. Próby nadawania im tytułów. Liczenie muszelek każdego rodzaju. Porównywanie ich liczebności.
-Czytanie tekstu z rodzicem. (Rodzic czyta wyrazy, a dzieci podają nazwy obrazków).
-Rozmowa na temat zachowania bezpieczeństwa podczas wakacji.
- Oglądanie różnych muszli; wskazywanie różnic i podobieństw.
Podawanie dużej muszli, przystawianie jej do ucha, słuchanie jej szumu; kończenie zdania: Moja muszla szumi o…