Czwartek 18.06.2020
Temat: Jaka dziś pogoda?
Cele:
- przypomnienie znaczenia wyrażenia kalendarz pogodowy;
- rozumienie znaczenia oznaczeń symbolicznych – posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych;
- utrwalenie wiedzy na temat letnich zjawisk atmosferycznych;
Zajęcia:
„Truskawki pełne witamin” – zachęcanie dziecka do spożywania sezonowych owoców, zwrócenie uwagi na potrzebę mycia owoców przed spożyciem. Recytacja wiersza.
Truskawka
Dorota Strzemińska-Więckowiak
Przyjrzyj się dobrze truskawce,
która rośnie na rabatce.
Jest czerwona i dojrzała,
w pestkach jest maleńkich cała.
Ma poziomkę w swej rodzinie,
i ze smaku w świecie słynie.
Latem są truskawek zbiory –
Możesz robić z nich przetwory –
Soki, konfitury, dżemy,
delikatne musy, kremy.
Myj owoce, zanim zjesz,
i się zdrowiem swoim ciesz.
W smaku swoim są wprost wyśmienite –
Oczywiście, te umyte.
Rodzic pyta: Czego dowiedziałeś się o truskawce?. Prezentuje dziecku pojemnik ze świeżymi truskawkami, a także przetwory: dżem truskawkowy, soki truskawkowe. Zachęca dziecko do spożywania owoców sezonowych ze względu na ich walory smakowe i zdrowotne. Dziecko myje truskawki, układa je w miseczce.
„Jaka to pogoda?” – naśladowanie ruchem zjawisk atmosferycznych lub czynności z nimi związanych, odczytywanie symboli. Rodzic wykłada symbole oznaczające wybrane zjawiska atmosferyczne, dziecko odczytuje symbole, ustala z rodzicem formę ruchu.
Słoneczna pogoda – słońce (swobodny bieg)
Wirujące liście – wiatr (stanie w rozkroku, ręce uniesione, skłony tułowia w pozycji
czołowej)
Chmury – zachmurzenie (powolny chód)
Chmury i krople – opady deszczu (marsz z daszkiem z rąk nad głową)
Śnieżynka – opady śniegu (rzucanie się śnieżkami)
Chmura z błyskawicą – burza (kucnięcie, objęcie rękoma kolan)
„Kalendarz pogody” – rozpoznawanie i podawanie nazw zjawisk atmosferycznych, rozróżnianie związanych z nimi przyjemnych i nieprzyjemnych emocji, określanie pogody zaobserwowanej za oknem. Rodzic przygotowuje tablicę (korkową, magnetyczną), oraz symbole zjawisk atmosferycznych i mówi: To jest nasz kalendarz pogody, codziennie będziemy obserwować pogodę i zamieszczać odpowiedni symbol, być może trzeba będzie tutaj zamieścić więcej niż jeden. Dziecko określa, jaka jest pogoda tego dnia, np. świeci słońce i wieje wiatr. Następnie umieszcza na tablicy odpowiedni symbol.
„Dojrzała truskawka” – wyklejanie plasteliną, doskonalenie sprawności manualnej. Dziecko otrzymuje sylwetę truskawki, nakleja ją na karton, odrywa malutkie kawałki plasteliny i wykleja owoc.
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-truskawka.html
no images were found