Data: 22.06.2020
Temat: Wakacje w górach
Cele:
• rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania;
• rozwijanie sprawności manualnej.

1. Ćwiczenie poranne
Zabawa orientacyjno-porządkowa Pojazdy. Dzieci poruszają się w różnych kierunkach pokoju, naśladując ruchy różnych pojazdów: roweru, samochodu, samolotu, pociągu, hulajnogi. Kiedy rodzic podniesie rękę – wszystkie pojazdy zatrzymują się.
2.
• Rozmowa na temat wakacji w górach.
− Czy byliście na wakacjach w górach?
− Co można latem robić w górach?
• Słuchanie fragmentu wiersza H. Ożogowskiej

Na hali. Na hali, na hali, na zielonej hali
słychać, że już owce górale wygnali.
Pasą się owieczki, brzękają dzwoneczki,
lecą aż pod Giewont góralskie piosneczki. (…)

• Rozmowa na temat wiersza. − Gdzie pasą się owce? − Co to jest Giewont? (W razie problemu wyjaśnia rodzic). − Co mają owieczki? − Co leci pod Giewont?
• Zabawa „Liczymy owieczki” – z wykorzystaniem metody symulacji. Rodzic przygotowuje klocki tego samego kształtu i tej samej wielkości. Kładzie je na środku dywanu. Dziecko bierze sobie pięć klocków, głośno odliczając. Rodzic opisuje sytuacje, a dzieci ilustrują je za pomocą klocków:
– Baca miał pięć owieczek. (Dzieci kładą przed sobą pięć klocków). Trzy owieczki ostrzygł. (Odsuwają trzy klocki). Ile owieczek do ostrzyżenia mu jeszcze zostało? (Udzielają odpowiedzi po policzeniu pozostałych klocków).
-Baca miał trzy nowe owieczki. (Dzieci kładą przed sobą trzy klocki). Dokupił jeszcze dwie młode owieczki. (Dokładają dwa klocki). Ile ma teraz nowych owieczek? (Liczą wszystkie klocki i udzielają odpowiedzi).
-Baca miał pięć młodych owieczek. (Układają przed sobą pięć klocków). Cztery młode owieczki sprzedał znajomemu. (Odsuwają cztery klocki). Ile młodych owieczek mu zostało? (Liczą klocki i udzielają odpowiedzi).
• Słuchanie piosenki ludowej W murowanej piwnicy. Dzieci poruszają się dowolnie przy piosence.

I. W murowanej piwnicy tańcowali zbójnicy.
Kazali se piknie grać i na nóżki spozirać.

II. Tańcowałbyk, kiebyk móg, kiebyk ni mioł krzywych nóg,
a ze krzywe nózki mom, kie podskoce, to sie gnom. Hej!

III. Hej, ty baca, baca nas, dobryk chłopców na zbój mas,
jesce byś ik lepsyk mioł, hej, kiebyś im syra doł. Hej!

IV. Poza bucki, poza pniok, kto wyskocy, bedzie chłop.
A jo taki zuchwalec, co wyskoce na palec. Hej!

3.
• Rytmizowanie fragmentu wiersza: Góral ja, ci góral, w górach wychowany, mam skórzane kierpce, serdak wyszywany- z jednoczesnym wykonywaniem prostych ruchów zaproponowanych przez dzieci (klaskaniem, tupaniem, podskakiwaniem). Wypowiadanie tego tekstu z różnym natężeniem głosu.
• Oglądanie zdjęć przedstawiających stroje góralskie. Omówienie charakterystycznych elementów, wzbogacenie słownika dzieci o nowe słowa np. kierpce, serdak, parzenice…-wyjaśnienie ich znaczenia.
• Improwizacje ruchowe przy nagraniach góralskiej muzyki, zwrócenie uwagi na jej charakterystyczne brzmienie.