Wtorek, 23 czerwca 2020r.
Temat dnia: „Nad morzem”
Cele ogólne:
– Rozwijanie umiejętności przeliczania;
– Rozwijanie ciekawości poznawczej dzieci.
- „Wakacje Tupa” – zabawa słuchowa. Rodzic zadaje pytanie: Co usłyszał Tup nad morzem?. Następnie odtwarza odgłosy morza:
https://www.youtube.com/watch?v=mai_J-9VfFQ
- „Na morzu” – rozmowa na podstawie obrazka z Księgi zawodów.
Słuchanie wiersza „Marynarz” Zbigniew Dmitroca
Pan marynarz na okręcie
Musi zawsze mieć zajęcie.
Musi cały czas pracować,
Żeby z nudów nie zwariować.
Rodzic zadaje pytania: Kto pracuje na okręcie?; Co robi marynarz?; Jak wygląda marynarz w mundurze?.
Następnie dziecko wykonuje polecenia z Księgi zawodów.
- Rodzic prezentuje dziecku ilustracje przedstawiające łodzie motorowe, żaglowe, statki żaglowe, parowce, nowoczesne statki pasażerskie. Dziecko przygląda się obrazkom i wskazuje różnice i podobieństwa pomiędzy nimi.
- „Wciąganie żagla” – zabawa ze skakanką. Dziecko i Rodzic dobierają się w pary. Dziecko pełni rolę żagla, Rodzic – marynarza. Każdy trzyma jeden koniec skakanki. Osoba pełniąca rolę marynarza ma za zadanie przyciągnąć do siebie dziecko – żagiel, który stawia mu lekki opór. Potem następuje zamiana ról. Rodzic zwraca uwagę na to, aby dziecko ciągnęło skakankę wolno, nie gwałtownie.
- „Zbieramy muszelki” – zabawa dydaktyczna z liczeniem. Rodzic przygotowuje kostkę do gry oraz dużą liczbę jednakowych liczmanów – około 25 dla dziecka (guziki, kasztany itp.). Dziecko ma tackę, liczmany są rozsypane na określonej przestrzeni. Rodzic pokazuje dziecku kolejne ścianki kostki. Zadaniem dziecka jest zebrać tyle liczmanów, ile jest oczek na danej ściance. Na koniec dziecko porządkuje zebrane liczmany tak, by było je łatwo policzyć i starają się je przeliczać w zakresie własnych możliwości.
- „Co tonie, co pływa?” – zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje dużą miskę z wodą i różne przedmioty, m.in. korki, klocki plastikowe, drewniane, korę, kartkę papieru, stateczek papierowy, łyżkę metalową, kawałki sztucznych materiałów (pianka, gąbka) itp. Dziecko kolejno wrzucają do wody zgromadzone przedmioty i obserwują zachodzące zmiany. Snują przypuszczenia dlaczego jedne przedmioty toną, a inne nie.
- „Gdzieś w głębinach morskich fal”- Osłuchanie z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=uYMe4FL23Vg
– Zapoznanie ze słowami i linią melodyczną.
– Ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach: Plum, plum, pach, pach,
- Opowieść ruchowa Nad morzem
Zbliża się czas wakacji. Zapraszam was nad morze. Pakujemy plecaki, zakładamy wygodne buty i wyruszamy- dziecko wstaje, naśladuje zakładanie plecaka i maszeruje za Rodzicem.
– Wsiadamy do pociągu – zajmują miejsca za prowadzącym, tworzą pociąg i przemieszczają się w nim po pokoju.
– Jesteśmy nad morzem. Idziemy na plażę – rozbiegają się w dowolne strony.
– Wsłuchujemy się w szum morza – nasłuchują raz jednym, raz drugim uchem przykładając do niego dłoń.
– Nadmuchujemy koła do pływania – naśladują nadmuchiwanie.
– Idziemy się kąpać, skakać przez fale – podskoki obunóż.
– Pływamy – naśladowanie rękami ruchów wykonywanych podczas pływania żabką.
– Jesteśmy bardzo zmęczeni, idziemy spać – dzieci leżą na dywanie. - Praca w kartach pracy, strona 30 – Tworzenie zbiorów o wskazanej liczbie elementów
- Karty pracy: Znajdź różnicę