Temat: Wakacyjne podróżowanie
CELE:
– Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
– Rozwijanie umiejętności wyrażania marzeń w pracy plastycznej
1. ,,Przenieś piłkę na drążku”- zabawa ruchowa z elementem równowagi.
Dziecko otrzymuje jedną piłkę i jeden krążek. Kładzie piłkę na krążku i stara się chodzić w różnych kierunkach tak, aby piłka nie spadła. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
2. ,,Wakacje- to dobrze czy źle?- słuchanie opowiadania O. Masiuk czytanego przez Rodzica/ Opiekuna
Zapowiadał się uroczysty dzień. Ostatni dzień w przedszkolu. A potem wakacje. Wszyscy się bardzo na to słowo cieszyli, powtarzali je sobie. Nie do końca wiedziałem, co ono znaczy, ale chyba coś dobrego, skoro wszyscy byli nim tak uradowani. Urządziliśmy z tej okazji piknik w ogrodzie. Miały być konkursy, gry, a potem podwieczorek. Kiedy wszystko było gotowe, na stole stanął wielki tort z napisem: ,,Witajcie, wakacje!”, a nasza pani powiedziała:
– To nasz ostatni piknik przed wakacjami.
I wtedy zrobiło się smutno, bo słowo ,,ostatni” brzmi przecież smutno.
,,Ostatnie ciastko”, ,,ostatni na mecie”, ,,Ostatnia szansa”. Więc wakacje są smutne?
Nic już nie rozumiałem.
– Marysiu- zapytałem, kiedy jedliśmy tort- czy wakacje to coś bardzo złego?
– Złego?! Paku, skąd ci to przyszło do głowy?
Ale nie zdążyła nic więcej powiedzieć, bo rozpoczęła się loteryjka.
Nie mogłem zapytać pani, bo rozmawiała z tatą i mamą Jacka. Rozglądałem się uważnie. Wszyscy wydawali się zadowoleni z tortu, piosenek i lampionów. Ale po chwili doleciał mnie fragment rozmowy:
– Zobaczymy się za dwa miesiące…
– Tata mówił, że jedziemy bardzo daleko…
– Tam jest chyba okropnie zimno…
Nie brzmiało to dobrze. Tort przestał mi smakować. Nagle ktoś dotknął mojego ramienia. Za mną stał krawiec Antoni.
– I jak, Paku, podobał ci się twój pierwszy rok w przedszkolu?- zapytał.
– Przyszedłeś… – ucieszyłem się.
– Oczywiście. Rodzice przychodzą na występ dzieci z okazji końca przedszkolnego roku. A ty jesteś przecież moim synkiem.
– Przyszywanym?
– Uszytym- poprawił mnie.- W lipcu będę miał urlop, to pojedziemy na wakacje- powiedział.
– Jeśli trzeba- westchnąłem i wyobraziłem sobie dwa miesiące w dalekiej mroźnej krainie, bez słońca i wafelków.
– Jak to? Nie cieszysz się?
Rozejrzałem się wokół. Marysia piła lemoniadę, Jacek i Marta próbowali strącić kijem wiszący na drzewie lampion i śmiali się przy tym bardzo głośno.
Już naprawdę nie wiedziałem, czy też mogę się śmiać, czy raczej powinienem sobie trochę popłakać. Te wakacje wyglądały naprawdę dziwnie.
– Czy dzisiaj jest smutny, czy wesoły dzień?- zapytałem w końcu. – Pogubiłem się w tym zupełnie.
– A jak to czujesz? – Oczywiście dorośli nie mogą odpowiedzieć po prostu, sami muszą zadać pytanie.
– Wesoły, ponieważ jest tort i dekoracje. I może coś wygram w konkursie. Ale też smutny.
Bo zbliżają się te wakacje, przez które nie zobaczę szybko Marty i Jacka, i Marysi- powiedziałem.
– Zatem dzisiejszy dzień jest wesoło- smutny- podsumował Antoni.
Mógł od razu przyznać się, że nie wie dobrze, zamiast mi mącić w głowie.
Więc już nie pytałem o te wakacje. Widać od razu, że on się nie orientuje. Będę sie musiał dowiedzieć na własną łapkę.
Kiedy wracaliśmy do domu, bo lato miałem spędzić u Antoniego, a nie w przedszkolu, powiedział.
– Wiesz, może powinienem uszyć ci jakieś rodzeństwo, żebyś miał się z kim bawić. Co ty na to?
– Czemu nie – pomyślałem.
Podreptałem do łóżka i zanurzyłem się w pachnącą pościel.
– Zobaczymy, co przyniosą mi te wakacje – powiedziałem sobie przed snem.
Rodzic/ Opiekun zadaje dziecku pytania:
– Jak wyglądał ostatni dzień w przedszkolu?
– Kto przyszedł na piknik?
– Nad czym zastanawiał się Pak?
– Czy wszyscy cieszyli się z nadejścia wakacji?
– Czy wakacyjny czas jest przyjemny?
– A może są jakieś wady tego okresu, w którym nie chodzi się do przedszkola?
3. ,,Wakacyjne podróżowanie”- praca plastyczna z wykorzystaniem ZG, 52.
Rozwijanie umiejętności wyrażania marzeń w pracy plastycznej
Dzieci za pomocą rysunków odzwierciedlają swoje wakacyjne marzenia. Ozdabiają także ramki według podanego kodu.
4. Praca z KP4., 29- rozwijanie mowy opowieściowej, logicznego myślenia oraz małej motoryki. Kolorowanie obrazka: po części dowolne, po części uzależnione od podanych rytmów.
Zadanie dodatkowe: uzupełnianie znaków na planszach do gry w kółko i krzyżyk zgodnie ze wzorem.