Kochani Rodzice
Sytuacja pandemii zmusiła nas do tego, że znowu pracujemy zdalnie. Zachęcamy do codziennego zaglądania na stronę przedszkola i wspólnej zabawy z dziećmi.
Poniedziałek dn. 29.03.2021 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC
TEMAT DNIA: PISAKI, KRASZANKI
Cele:
- Poznanie różnych technik ozdabiania jajek na Wielkanoc.
- Poznanie różnych rodzajów jajek (kurze, kacze, przepiórcze, strusie).
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy z rodzicem
Zabawy poranne
- Wielkanocne pisanki. Rodzic wycina z gazet i papieru kolorowego kilka szablonów pisanek. Każda powinna być inna. Przecina jajka na pół – w pionie, w poziomie, liniami falistymi. Rozsypuje na dywanie połówki jajek i prosi dziecko, aby znalazło połówki tego samego jajka. Dziecko układa i przelicza pisanki.
- Tłuczenie jajek. Rodzic gotuje jajka na twardo. Może do wody dodać barwniki spożywcze. Kiedy jajka wystygną, bawi się z dzieckiem – stukają się ze sobą końcami jajek. Czyja skorupka się stłucze – ten przegrywa. Przegrany oddaje swoje jajko zwycięzcy.
- Dmuchanie jajek. Na środku stołu leży wydmuszka. Rodzic i dziecko siedzą przy stole na przeciwko siebie. Kładą ręce na brzegu, aby jajko się nie stoczyło. Rodzic z dzieckiem mówią: “Dmuchaj wietrze, lecz nie w oczy. Jajko niech się tam potoczy”. Następnie rodzic dmucha jajko w kierunku dziecka. Dziecko próbuje tak dmuchać, aby nie dotknęło ono jego ręki. Za każde dotknięcie lub stoczenie jajka oddaje się fanty, które później trzeba wykupić.
- Wyścig z jajkiem. Rodzic z dzieckiem ustawiają się na linii startu. Trzymają w rękach łyżki z jajkiem. Idą ostrożnie do krzesła i wracają z powrotem. Kto dojdzie pierwszy ten otrzymuje punkt. Zabawę powtarzamy kilka razy. Zwycięzcą jest ten kto ma najwięcej punktów.
Pisanki Dziecko słucha wiersza Doroty Gellner czytanego przez rodzica
“Pisanki”
Patrzcie, ile na stole pisanek! Każda ma oczy malowane, naklejane. Każda ma uśmiech kolorowy i leży na stole grzecznie, żeby się nie potłuc przypadkiem w dzień świąteczny. Ale pamiętajcie! Pisanki nie są do jedzenia. Z pisanek się wyklują świąteczne życzenia!
Pytania rodzica:
- Jak wyglądały pisanki?
- Gdzie leżały pisanki?
- Dlaczego nie je się pisanek?
Dziecko ogląda ilustracje pisanek i kraszanek. Wskazuje najładniejsze
https://pixabay.com/pl/images/search/pisanki/
Pytanie rodzica:
- Czy wiesz jak można zrobić pisanki i kraszanki?
Rodzic wyjaśnia:
- Kraszanki to jajka malowane na jeden kolor np. naturalnymi barwnikami – gotowane w łupinach cebuli, korze dębu, soku z buraków.
- Pisanki to jajka pomalowane i ozdobione wzorkami. Wzorki można namalować, wydrapać, narysować (drapanki)
- Oklejanki to jajka oklejone różnymi ozdobami np. kawałkami krepiny, materiału, cekinami, koralikami, ryżem, kaszą.
Jak ozdabiamy jajka wielkanocne?
Dziecko ogląda z rodzicami filmiki i wybiera najciekawszą technikę
https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE
https://www.youtube.com/watch?v=zf3inOAQKH8
Nasze pisanki
Dziecko z rodzicem ozdabiają jajka wybraną techniką.
Gdzie jest jajko?
Dziecko szuka jajek ukrytych przez rodziców.
Pisanki, pisanki
Dziecko słucha piosenki o pisankach. Poznaje słowa piosenki, a następnie śpiewa ją z rodzicem.
https://teksciory.interia.pl/piosenki-dla-dzieci-pisanki-pisanki-tekst-piosenki,t,660619.html
Jajka różnych ptaków
Dziecko ogląda ilustrację. Porównuje wielkość, kolorystykę jajek. Odczytuje globalnie napisy
Rodzic wyjaśnia:
Kolorystyka jajek ma duże znaczenie. Chroni(maskuje) jajka przed drapieżnikami.
Dopasuj jajko do zwierzęcia
Dziecko zgaduje do kogo należą poszczególne jajka.
Gumowe jajko
Dziecko ogląda filmik, a następnie wykonuje wspólnie z rodzicem eksperyment
https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg
Rodzic tłumaczy, że ocet rozpuścił wapienną skorupkę jajka. Została tylko błona pod skorupką, przez co jajko zyskuje sprężystość.
Dzieci, które mają karty pracy wykonują ćwiczenia w KP3.45 i ZG59