Poniedziałek 29.03.2021r.
Temat kompleksowy: „Wielkanoc”
Temat dnia: „Pisanki, kraszanki”.
Cele:
- Poznanie tradycji związanej z Wielkanocą;
- Kształtowanie wartości związanej z wyrażaniem i przeżywaniem radości;
- Rozwijanie słownika czynnego.
Zabawy poranne
– „Zające” – dziecko stoi ze złączonymi, ugiętymi lekko w kolanach nogami, przed nim leży gazeta. Dziecko przeskakuje (raz przodem, raz tyłem) przez gazetę. Następnie przeskakuje bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.
– „Skoki kangura” – dziecko przyjmuje poprawną postawę wyjściową (sylwetka wyprostowana, łopatki ściągnięte), trzyma między kolanami gazetę złożoną na pół. Pokonuje tor (naszykowany przez Rodzica po długości pokoju – można użyć krzesła) slalomem, przesuwając się podskokami.
„Pisanki” – słuchanie wiersza Doroty Gellner. Pisanki Dorota Gellner
Patrzcie,
Ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
Malowane
Naklejane.
Każda ma uśmiech
Kolorowy
I leży na stole grzecznie,
Żeby się nie potłuc
Przypadkiem
W dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
Nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują świąteczne życzenia!
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania:
– Jak wyglądały pisanki?
– Gdzie one leżały?
– Dlaczego nie je się pisanek?
Oglądanie filmu edukacyjnego „Tradycje wielkanocne”
https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg
„Wielkanocne pisanki” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic przygotowuje 10 (wyciętych z kartki min. A4) szablonów jajek. Każdy powinien być inny, jeśli chodzi o kolor i wzór. Przecina jajka na pół – w pionie, poziomie, liniami szarpanymi, falistymi itd. Rozsypuje na dywanie połówki jajek i prosi dziecko, aby znalazło połówki tego samego jajka. Dziecko układa je, przelicza i opowiada o cechach pisanek.
Praca w KP3.45 – rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenia grafomotoryczne.
Dziecko wyszukuje wielkanocne symbole pokazane na górze i koloruje je według wzoru. •
„Małe – duże jajo kurze” – zabawa ruchowa naśladowcza.
Rodzic i dziecko razem recytują i wykonują określone ruchy.
Małe – duże Na słowo „małe” – ręce blisko siebie, na słowo „duże” – ręce rozłożone. jajo kurze, Rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka. jajo kurze,
jajo kurze.
Duże – małe, Na słowo „duże” – ręce rozłożone, na słowo „małe” – ręce blisko siebie. doskonałe, Klepanie się rękami po brzuchu. doskonałe,
mniam. Klaśnięcie w dłonie.
„Nasze pisanki” – zabawa plastyczna.
Rodzic przygotowuje dla dziecka 2 jajka – gotowane na twardo. Gromadzi również materiały, którymi można ozdobić jajka: włóczki, klej, farby, mazaki, cekiny, kolorowy papier itp. Dziecko wykonuje prace według własnego pomysłu.
Praca w ZG59 – ćwiczenia grafomotoryczne.
Dziecko dobiera do siebie połówki jajek – każde jajko rysuje po śladzie innym kolorem kredki. Może pokolorować jajka.
- „Wyścig z pisankami” – zabawa ruchowa. Dziecko ma na łyżce jajko. Zadaniem dziecka jest dobiec do wyznaczonego miejsca i wrócić nie upuszczając jajka.
- „Jajka małe i duże” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic pokazuje zdjęcia jajek: przepiórcze, kurze i strusie, oraz zdjęcia przedstawiające ptaki, które zniosły te jajka. Rodzic zadaje pytania: Jak należy obchodzić się z jajkami? Czy wszystkie jajka mają takie delikatne skorupki? Czy znasz nazwy ptaków, które zniosły te jajka? Połącz jajko z właściwym obrazkiem. Ustaw jajka od najmniejszego do największego.