Poniedziałek 29.03.2021r.

Temat kompleksowy: „Wielkanoc”

Temat dnia: „Pisanki, kraszanki”.

Cele:

  1. Poznanie tradycji związanej z Wielkanocą;
  2. Kształtowanie wartości związanej z wyrażaniem i przeżywaniem radości;
  3. Rozwijanie słownika czynnego.

 

Zabawy poranne

„Zające” – dziecko stoi ze złączonymi, ugiętymi lekko w kolanach nogami, przed nim leży gazeta. Dziecko przeskakuje (raz przodem, raz tyłem) przez gazetę. Następnie przeskakuje bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.

„Skoki kangura” – dziecko przyjmuje poprawną postawę wyjściową (sylwetka wyprostowana, łopatki ściągnięte), trzyma między kolanami gazetę złożoną na pół. Pokonuje tor (naszykowany przez Rodzica po długości pokoju – można użyć krzesła) slalomem, przesuwając się podskokami.

 

„Pisanki” – słuchanie wiersza Doroty Gellner. Pisanki Dorota Gellner

Patrzcie,

Ile na stole pisanek!

Każda ma oczy

Malowane

Naklejane.

Każda ma uśmiech

Kolorowy

I leży na stole grzecznie,

Żeby się nie potłuc

Przypadkiem

W dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki

Nie są do jedzenia.

Z pisanek się wyklują świąteczne życzenia!

 

 

Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania:

– Jak wyglądały pisanki?

– Gdzie one leżały?

– Dlaczego nie je się pisanek?

 

Oglądanie filmu edukacyjnego „Tradycje wielkanocne”

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

 

„Wielkanocne pisanki” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic przygotowuje 10 (wyciętych z kartki min. A4) szablonów jajek. Każdy powinien być inny, jeśli chodzi o kolor i wzór. Przecina jajka na pół – w pionie, poziomie, liniami szarpanymi, falistymi itd. Rozsypuje na dywanie połówki jajek i prosi dziecko, aby znalazło połówki tego samego jajka. Dziecko układa je, przelicza i opowiada o cechach pisanek.

Praca w KP3.45 – rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenia grafomotoryczne.

Dziecko wyszukuje wielkanocne symbole pokazane na górze i koloruje je według wzoru. •

 

„Małe – duże jajo kurze” – zabawa ruchowa naśladowcza.

Rodzic i dziecko razem recytują i wykonują określone ruchy.

Małe – duże               Na słowo „małe” – ręce blisko siebie, na słowo „duże” – ręce rozłożone. jajo kurze,                                                             Rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka. jajo kurze,

jajo kurze.

Duże – małe,             Na słowo „duże” – ręce rozłożone, na słowo „małe” – ręce blisko siebie. doskonałe,                                                                                  Klepanie się rękami po brzuchu. doskonałe,                

mniam.                                                                                                          Klaśnięcie w dłonie.

 

„Nasze pisanki” – zabawa plastyczna.

Rodzic przygotowuje dla dziecka 2 jajka – gotowane na twardo. Gromadzi również materiały, którymi można ozdobić jajka: włóczki, klej, farby, mazaki, cekiny, kolorowy papier itp. Dziecko wykonuje prace według własnego pomysłu.

 

Praca w ZG59 – ćwiczenia grafomotoryczne.

Dziecko dobiera do siebie połówki jajek – każde jajko rysuje po śladzie innym kolorem kredki. Może pokolorować jajka.

 

  • „Wyścig z pisankami” – zabawa ruchowa. Dziecko ma na łyżce jajko. Zadaniem dziecka jest dobiec do wyznaczonego miejsca i wrócić nie upuszczając jajka.

 

  • „Jajka małe i duże” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic pokazuje zdjęcia jajek: przepiórcze, kurze i strusie, oraz zdjęcia przedstawiające ptaki, które zniosły te jajka. Rodzic zadaje pytania: Jak należy obchodzić się z jajkami? Czy wszystkie jajka mają takie delikatne skorupki? Czy znasz nazwy ptaków, które zniosły te jajka? Połącz jajko z właściwym obrazkiem. Ustaw jajka od najmniejszego do największego.