Tematyka kompleksowa: WIELKANOC

Temat dnia:   “Zwyczaje wielkanocne”

data: 29.03.2021r

CELE:

-wprowadzenie nastroju oczekiwania i wywołania radości z powodu zbliżających się świąt wielkanocnych,

-rozwijanie mowy, poprzez dłuższe wypowiedzi,

-zapoznanie z piosenką “Wielkanoc”, improwizacje przy muzyce.

Przebieg zajęcia:

Zestaw zabaw ruchowych – nr XXV.
• Zabawa Uwaga, jajko!
Dzieci dostaje małą piłkę (do ping-ponga). Dzieci chodzą swobodnie po sali, trzymając na wyciągniętych, rozłożonych dłoniach piłeczki – jajka. Na hasło Uwaga, jajko! dzieci zatrzymują się i bardzo delikatnie wymieniają się jajkami z osobą znajdującą się najbliżej 9mama,tata, rodzeństwo).
• Ćwiczenia tułowia.
Dzieci, stojąc ze złączonymi nogami, przekładają piłeczki z ręki do ręki wokół siebie. Na hasło
Hop! – zmieniają kierunek przekładania piłeczek.
• Zabawa Turlanie piłeczki.
Dzieci delikatnie turla po podłodze swoją piłeczkę: raz jedną ręką, raz – drugą.
• Zabawa Skaczemy przez piłeczki.
Dzieci przeskakują obunóż przez piłeczki – do przodu i do tyłu.
• Wrzucanie piłeczek do pojemnika.

1.Oglądanie kartek wielkanocnych.

 

 

 

 

 

Wymieniamy niektóre zwyczaje, obrzędy związane z Wielkanocą.

Zwierzęciem ofiarnym przez wiele tysięcy lat był baranek. Po zmartwychwstaniu Chrystusa stał się on symbolem jego ofiary.

W czasach, kiedy nie zamrażano jeszcze żywności, wiosną biedniejszym ludziom brakowało jedzenia. Ratunkiem były jajka, które znosiły kury. Z czasem zaczęto jaja święcić i traktować jako symbol rodzącego się życia. Jaja zdobiono, malowano, oklejano. Miały one duże znaczenie.

Zające rozmnażają się często i mają dużo potomstwa, dlatego były uważane za symbol płodności, dostatku. Wierzono, że przynoszą świąteczne jajka.

Radosnym symbolem zbliżających się świąt wielkanocnych jest Niedziela Palmowa. Tego dnia są święcone palmy. Stary zwyczaj każe zachować palmę w domu, żeby go chroniła.

W święconce, którą w koszyczku niesie się do kościoła, oprócz jajek powinny znaleźć się: baranek, chleb, kiełbasa, sól, chrzan.

2.Słuchanie wiersza B. Formy „Wielkanoc”.

 

Święta za pasem, do pracy się bierzemy,

mazurki i baby smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki razem dziś zrobimy,

wszystkie kolorowe – bardzo się cieszymy.

 

Upiekliśmy z ciasta baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie bazie i żonkile,

a na nich z papieru kurczątka przemiłe.

3.Rozmowa na temat wiersza.

-Jak nazywają się zbliżające święta?

-Jakie ciasta wtedy pieczemy?

-Co znajduje się na wielkanocnym stole?

4. zabawa ruchowa z elementem skoku- „Zajączki – do norek”.

Dzieci – zajączki-w dowolnych miejscach na dywanie krążki(koła) – norki. Przy dźwiękach muzyki skaczą po łące w różnych kierunkach, omijają norki. Podczas przerwy w muzyce zajączki skokami udają się do swojej norki.

5. Zabawa „Mówimy szeptem.”

Podajemy wypowiedzenia, a dzieci powtarzają je szeptem.

Pisanki to malowane jajka.

Kurczątka wykluwają się z jajek.

Króliczek wielkanocny jest zrobiony z czekolady.

W koszyczku wielkanocnym znajduje się święconka.

Wyjaśniamy znaczenie poszczególnych wypowiedzeń.

6.Osłuchanie z piosenką „Wielkanoc”

https://www.youtube.com/watch?v=LUscwVMu5PM

7.Taniec dowolny do w/w piosenki.