TEMAT DNIA: „LICZYMY KURCZĄTKA”
CELE:
– rozwijanie umiejętności liczenia,
– rozwijanie sprawności fizycznej.
Oglądanie pisanek. Wyjaśnienie nazwy pisanka. Dzieci oglądają pisanki, porównują je, wyszukują pisanki o podobnych wzorach, wskazują najładniejsze pisanki według nich.
• Dzieci powtarzają rymowankę, rytmicznie przy tym klaszcząc.
Pisanki, pisanki,
jajka malowane,
nie byłoby Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Kurczątka, kurczątka – ćwiczenia w liczeniu.
Proszę narysować dzieciom kurczątka w kole (pierwsze koło z -1 kurczątkiem, drugie koło z- 2 kurczątkami, trzecie z – 3 kurczątkami, 4 koło z -4 kurczątkami i 5 koło z 5 kurczątkami)
• prosimy dzieci, żeby położyły przed sobą koło z jednym kurczątkiem i opowiedziały, jak wygląda kurczątko i co robi. Potem – żeby dołożyły koło z dwoma obrazkami kurczątek.
− Pokażcie na jednej ręce tyle palców, ile macie kurczątek w jednym kole.
Potem pokażcie na drugiej ręce tyle palców, ile macie kurczątek w drugim kole.
Jeden i dwa to ile razem?
• prosimy dzieci, żeby dołożyły teraz koło z trzema kurczątkami.
Pytamy: − O ile więcej jest kurczątek w drugim kole niż w pierwszym?
− O ile więcej jest kurczątek w trzecim kole niż w drugim?
− A ile to jest o jeden więcej od trzech?
Połóżcie obok trzeciego koła koło z odpowiednią liczbą kurczątek.
Policzcie kurczątka.
− Czy cztery jest o jeden większe od trzech?
Pokażcie na palcach.
− Koło z iloma kurczątkami powinniście położyć jako następne?
− Policzcie w nim kurczątka.
Czy pięć jest o jeden większe od czterech? Pokażcie na palcach.
• prosimy dzieci, żeby położyły przed sobą koło z pięcioma kurczątkami.
Dzieci kładą odpowiednie koło i głośno liczą kurczątka.
Potem prosimy dzieci, żeby obok koła położyły drugie koło, w którym liczba kurczątek jest o jeden mniejsza.
Dzieci kładą odpowiednie koło i głośno liczą kurczątka. Itd.
Potem dzieci przyklejają koła z kurczątkami na kartce według malejącej liczby kurczątek.
Liczą kurczątka w kolejnych kołach.
Zabawa ruchowa Kura i kurczęta.
Osoba dorosła odgrywa rolę kury, dzieci to kurczęta. Kura chodzi po pokoju, mówiąc: Ko, ko, ko… a dzieci poruszają się wokół niej w dowolnych kierunkach, mówiąc: Pi, pi, pi… Kiedy kura przestanie mówić i przykucnie, kurczątka zbiegają się do niej i przytulają do siebie. Przez chwilę są w ciszy .
Zabawa inscenizowana do piosenki „Ko,ko,ko”.
https://www.youtube.com/watch?v=VtZk5OSNZgE
Oglądanie obrazka kurczątka.
– Jak wygląda kurczątko?
– Czym, poza wielkością, kurczątko różni się od kury?
„ Kurczątko”. Składanka techniką origami.
Bardzo proszę przygotować przygotować wcześniej żółty papier i odrysować koła wielkości (3 cm, 5 cm, 7 cm) Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.
• Dzieci wycinają z żółtego papieru narysowane trzy żółte koła różnej wielkości .
• Przyklejają na kartce największe koło (tułów), nad nim – stykające się z nim najmniejsze koło (głowa).
• Zaginają na pół średnie koło (skrzydło) i przyklejają w połowie największego koła.
• Dorysowują nóżki, dziobek i oczko. Potem jeszcze trawkę i ziarenka.
Zabawa badawcza – Jak jest zbudowane jajko.
Rozbijamy jajko na talerzyk, dzieci oglądają jego zawartość. Nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Zwracamy uwagę na zarodek i wyjaśniamy dzieciom, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci maszerują w rytmie granym na tamburynie, rozdajemy im kubeczki po jogurtach.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci biegają swobodnie po dywanie, trzymając kubeczki w rękach. Słysząc klaśnięcie w dłonie, zatrzymują się, stawiają odwrócone kubeczki na głowach, przykucają, a następnie wstają, zdejmują kubeczki i biegają w rozsypce. Dzieci stoją w małym rozkroku, kubeczki trzymają w wyciągniętych nad głową rękach. Wykonują skłon w przód, stawiają kubeczki przed sobą i prostują się. Podczas ponownego skłonu zabierają kubeczki i podnoszą je w rękach do góry.
• Ćwiczenia tułowia. Dzieci, w siadzie skrzyżnym, wykonują skłony boczne z kubeczkami postawionymi na wyciągniętych dłoniach. Za każdym razem dotykają podłogi odwróconą dłonią.
• Zabawa na czworakach. Dzieci delikatnie toczą kubeczki po dywanie poprzez popychanie ich głowami.
• Zabawa bieżna Omiń kubeczki. Dzieci stawiają odwrócone kubeczki na dywanie i poruszają się lekko między nimi w rytmie wystukiwanym na tamburynie lub innym instrumencie.
• Podskoki. Dzieci stawiają odwrócone kubeczki na dywanie i przeskakują przez nie: do przodu, do tyłu i na boki.
• Ćwiczenie stóp. Dzieci w siadzie skulnym, podpartym próbują chwycić kubeczki palcami jednej stopy i drugiej stopy, na zmianę. Potem unoszą do góry kubeczki stopami.
• Ćwiczenia wyprostne. Dzieci maszerują na palcach z kubeczkami położonymi na głowach. Potem wrzucają je do pojemnika przez pochylenie głowy.
Od nauczyciela wspomagającego:
– Zabawę matematyczną proszę dostosować do możliwości dziecka i tego do ilu potrafi przeliczać (można zwiększać liczbę elementów lub ją zmniejszyć);
– Proszę wyjaśniać niezrozumiałe dziecku sformułowania;
– Proszę zwrócić uwagę na prawidłowe trzymanie nożyczek;
– Podczas ćwiczeń dużych grup mięśniowych zachęcam do włączenia muzyki o zróżnicowanym tempie i dostosowanej indywidualnie głośności.
Miłej zabawy