TEMAT DNIA: „LICZYMY KURCZĄTKA”

Data: 30.03.2021r

CELE:

– rozwijanie umiejętności liczenia,

– rozwijanie sprawności fizycznej.

Oglądanie pisanek. Wyjaśnienie nazwy pisanka. Dzieci oglądają pisanki, porównują je, wyszukują pisanki o podobnych wzorach, wskazują najładniejsze pisanki według nich.

 

 

 

• Dzieci powtarzają rymowankę, rytmicznie przy tym klaszcząc.

Pisanki, pisanki,

jajka malowane,

nie byłoby Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

Kurczątka, kurczątka – ćwiczenia w liczeniu.

Proszę narysować dzieciom kurczątka w kole (pierwsze koło z -1 kurczątkiem, drugie koło z- 2 kurczątkami, trzecie z – 3 kurczątkami,             4 koło  z -4 kurczątkami i 5 koło z 5 kurczątkami)

• prosimy dzieci, żeby położyły przed sobą koło z jednym kurczątkiem i opowiedziały, jak wygląda kurczątko i co robi. Potem – żeby dołożyły koło z dwoma obrazkami kurczątek.

− Pokażcie na jednej ręce tyle palców, ile macie kurczątek w jednym kole.

Potem pokażcie na drugiej ręce tyle palców, ile macie kurczątek w drugim kole.

Jeden i dwa to ile razem?

• prosimy dzieci, żeby dołożyły teraz koło z trzema kurczątkami.

Pytamy: − O ile więcej jest kurczątek w drugim kole niż w pierwszym?

− O ile więcej jest kurczątek w trzecim kole niż w drugim?

− A ile to jest o jeden więcej od trzech?

Połóżcie obok trzeciego koła koło z odpowiednią liczbą kurczątek.

Policzcie kurczątka.

− Czy cztery jest o jeden większe od trzech?

Pokażcie na palcach.

− Koło z iloma kurczątkami powinniście położyć jako następne?

− Policzcie w nim kurczątka.

Czy pięć jest o jeden większe od czterech? Pokażcie na palcach.

• prosimy dzieci, żeby położyły przed sobą koło z pięcioma kurczątkami.

Dzieci kładą odpowiednie koło i głośno liczą kurczątka.

Potem prosimy dzieci, żeby obok koła położyły drugie koło, w którym liczba kurczątek jest o jeden mniejsza.

Dzieci kładą odpowiednie koło i głośno liczą kurczątka. Itd.

Potem dzieci przyklejają koła z kurczątkami na kartce według malejącej liczby kurczątek.

Liczą kurczątka w kolejnych kołach.

Zabawa ruchowa Kura i kurczęta.

Osoba dorosła odgrywa rolę kury, dzieci to kurczęta. Kura chodzi po pokoju, mówiąc: Ko, ko, ko… a dzieci poruszają się wokół niej w dowolnych kierunkach, mówiąc: Pi, pi, pi… Kiedy kura przestanie mówić i przykucnie, kurczątka zbiegają się do niej i przytulają do siebie. Przez chwilę są w ciszy .

Zabawa inscenizowana do piosenki „Ko,ko,ko”.

https://www.youtube.com/watch?v=VtZk5OSNZgE

Oglądanie obrazka kurczątka.

– Jak wygląda kurczątko?

– Czym, poza wielkością, kurczątko różni się od kury?

 

Kurczątko”. Składanka techniką origami.

Bardzo proszę przygotować przygotować wcześniej żółty papier i odrysować koła wielkości (3 cm, 5 cm, 7 cm) Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

• Dzieci wycinają z żółtego papieru narysowane trzy żółte koła różnej wielkości .

• Przyklejają na kartce największe koło (tułów), nad nim – stykające się z nim najmniejsze koło (głowa).

• Zaginają na pół średnie koło (skrzydło) i przyklejają w połowie największego koła.

• Dorysowują nóżki, dziobek i oczko. Potem jeszcze trawkę i ziarenka.

 

Zabawa badawcza – Jak jest zbudowane jajko.

Rozbijamy jajko na talerzyk, dzieci oglądają jego zawartość. Nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Zwracamy uwagę na zarodek i wyjaśniamy dzieciom, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.

Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.

Dzieci maszerują w rytmie granym na tamburynie, rozdajemy im kubeczki po jogurtach.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci biegają swobodnie po dywanie, trzymając kubeczki w rękach. Słysząc klaśnięcie w dłonie, zatrzymują się, stawiają odwrócone kubeczki na głowach, przykucają, a następnie wstają, zdejmują kubeczki i biegają w rozsypce. Dzieci stoją w małym rozkroku, kubeczki trzymają w wyciągniętych nad głową rękach. Wykonują skłon w przód, stawiają kubeczki przed sobą i prostują się. Podczas ponownego skłonu zabierają kubeczki i podnoszą je w rękach do góry.

• Ćwiczenia tułowia. Dzieci, w siadzie skrzyżnym, wykonują skłony boczne z kubeczkami postawionymi na wyciągniętych dłoniach. Za każdym razem dotykają podłogi odwróconą dłonią.

• Zabawa na czworakach. Dzieci delikatnie toczą kubeczki po dywanie poprzez popychanie ich głowami.

• Zabawa bieżna Omiń kubeczki. Dzieci stawiają odwrócone kubeczki na dywanie i poruszają się lekko między nimi w rytmie wystukiwanym na tamburynie lub innym instrumencie.

• Podskoki. Dzieci stawiają odwrócone kubeczki na dywanie i przeskakują przez nie: do przodu, do tyłu i na boki.

• Ćwiczenie stóp. Dzieci w siadzie skulnym, podpartym próbują chwycić kubeczki palcami jednej stopy i drugiej stopy, na zmianę. Potem unoszą do góry kubeczki stopami.

• Ćwiczenia wyprostne. Dzieci maszerują na palcach z kubeczkami położonymi na głowach. Potem wrzucają je do pojemnika przez pochylenie głowy.

 

Od nauczyciela wspomagającego:

– Zabawę matematyczną proszę dostosować do możliwości dziecka i tego do ilu potrafi przeliczać (można zwiększać liczbę elementów lub ją zmniejszyć);

– Proszę wyjaśniać niezrozumiałe dziecku sformułowania;

– Proszę zwrócić uwagę na prawidłowe trzymanie nożyczek;

– Podczas ćwiczeń dużych grup mięśniowych zachęcam do włączenia muzyki o zróżnicowanym tempie i dostosowanej indywidualnie głośności.

Miłej zabawy