Wtorek 30.03.2021 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: ŚWIĘTA, ŚWIĘTA, BIJĄ DZWONY

TEMAT DNIA: PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT

Cele: 

  1. Kształcenie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na określony temat.
  2. Rozwijanie umiejętności określania kierunków.
  3. Rozwijanie ekspresji ruchowej i umiejętności prawidłowego reagowania na sygnały.
  4. Usprawnianie palców dłoni.

Kotki, czy kot?

Rodzic pokazuje dziecku maskotkę kotka i gałązkę bazi. Dziecko opisuje ich wygląd, zwracając uwagę na podobieństwa między kotem, a kotkami bazi.                                                                                                                    Rodzic tłumaczy dziecku, że wierzbowe gałązki wkładamy do wazonu, który stawiamy na stole wielkanocnym. 

Gdzie jest kotek?

Rodzic kładzie otwartą dłoń na stole. Pod palcami ma ukryte wierzbowe kotki. Dziecko z zamkniętymi oczami musi wskazać, gdzie ukrył się “kotek” – dotknąć właściwego palca rodzica. Później następuje zmiana ról. Teraz rodzic szuka “kotka”.

Wierzbowa gałązka

Rodzic kładzie na dywanie skakankę. Jest to wierzbowa gałązka. Dziecko spaceruje po pokoju przy uderzeniach rodzica łyżką w pokrywkę. Podczas przerwy w uderzeniach dziecko – wierzbowy kotek kuca po jednej stronie gałązki – za każdym razem w innym miejscu. 

Bazie kotki

Dziecko słucha wiersza A. Dziechciarczyk 

JAK BAZIE KOTKI

Puszyste, mięciutkie
Kuleczki brązowe
Czasem też szare
Albo i kremowe

Na gałązce siedzą
Grzeją się do słońca
Jak kotki na płocie
Mogą tak bez końca

Bo to właśnie kotki
Bazie na wierzbinie
Wkładam do wazonu
Póki czas nie minie

Gdy marzec przejdzie
I kwiecień zahaczy
Kotków już na drzewie
Pewnie nie zobaczysz

Przez chwilę zamienią się
Bazi miękkie brzuszki
Na złocisto – żółte
Maleńkie kaczuszki

By potem przez lato
W zielonych ubraniach
Rozwinąć swe liście
Dać cień do schowania

Więc naciesz swe oczy
Kotkami – baziami
Poczuj ich miękkość
Swymi paluszkami

I zostaw wspomnienie
Kolorów, dotyku
W swoim wiosennym
Zmysłów pamiętniku

Autor: Agata Dziechciarczyk

Jak bazie kotki Agata Dziechciarczyk Wierszyki Wiosna (Wierszyki)

Pytania rodzica

  1. Jak w marcu wyglądały wierzbowe kotki?
  2. Gdzie siedziały wierzbowe kotki, a gdzie kotki, które mruczą?
  3. W co zamieniają się wierzbowe kotki kiedy minie marzec?

Kotek lubi mleko – zabawa z kodowaniem

Do zabawy potrzebna jest kratownica np. z gry w warcaby, dwa kwadraty: żółty i czerwony, trzy koła w różnych kolorach, figurka kotka albo pionek, który jest umownie kotkiem.                                                                              Zadaniem dziecka – kotka jest poruszanie się po kratownicy tak, by zebrać wszystkie miseczki z mlekiem.          Rodzic wyznacza na kratownicy “start” – kładzie na wybranym (zewnętrznym) polu żółty kwadrat oraz “metę” – kładzie na wybranym (zewnętrznym) polu czerwony kwadrat. Układa też w różnych miejscach koła – miski kotka. Dziecko – kotek staje na start – żółte pole, a następnie porusza się po kratownicy zgodnie z instrukcją rodzica. Np. kotek idzie krok do przodu, kotek obraca się w lewo, dwa kroki do przodu, kotek bierze miseczkę (koło) i idzie dalej, aż dojdzie do mety, czyli do czerwonego kwadratu. Zabawę powtarzamy wielokrotnie. Jeżeli dziecko nie rozróżnia jeszcze strony lewej i prawej, można posługiwać się pojęciami – kotek idzie w stronę okna, w stronę drzwi.

 

 

   Zestaw zabaw ruchowych

  • “Kurczątko do kurnika”                                                                                                                                     Dziecko porusza się po pokoju w rytmie wystukiwanym przez rodzica na pokrywce. Na hasło: kurczątko do kurnika – dziecko biegnie na wyznaczone miejsce, siada skrzyżnie, ramiona w pozycji “skrzydełek”. Na uderzenie w pokrywkę dziecko ponownie porusza się po pokoju… .
  • “Pisanka i baranek”                                                                                                                                                Dziecko podskakuje w rytmie wystukiwanym przez rodzica na pokrywce. Na hasło: pisanka – kładzie się na brzuchu, a następnie turla się jak pisanka. Na hasło: baranekdziecko staje i beczy jak baranek… .
  • “Kacza mama”                                                                                                                                                       Dziecko staje za mamą  – kaczką. Kacza mama idzie, poruszając skrzydłami, z ugiętymi kolanami. Rozgląda się na boki, kołysze się z boku na bok. Dziecko – kaczuszka naśladuje kaczą mamę.
  • “Po wąskiej dróżce”                                                                                                                                               Rodzic kładzie na podłodze dwa równoległe sznurki w odstępie 20 cm – dróżka. Na dróżce rozkłada drobne przedmioty. Dziecko trzymając na talerzu jajko przechodzi po dróżce, omijając przeszkody. Rodzic powtarza to samo zadanie.
  • “Kotek pod płotek”                                                                                                                                                 Rodzic przywiązuje koniec linki, drugi koniec trzyma w ręce. Linka uwiązana jest na wysokości 60 cm od ziemi. Dziecko – kotek przechodzi na czworakach pod płotkiem, podchodzi do ściany i łapkami sięga wysoko aż do wspięcia na palce i zupełnego wyprostu.

Wierzbowe gałązki                                                                                                                                                          Dziecko rysuje trzy grube brązowe kreski – są to gałązki. Następnie drze czarno-białą gazetę na małe kawałki – będą to bazie kotki. Ugniata kuleczki z gazety i nakleja na narysowanych gałązkach.