Wtorek 30.03.2021r.
Temat kompleksowy: „Wielkanoc”
Temat dnia: „W kuchni pachnie Wielkanocą”.
Cele:
- Poznanie tradycji związanych z Wielkanocą;
- Przewidywanie następstw wydarzeń;
- Wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych
Zabawy poranne
Zabawa wielkanocna do muzyki
https://www.youtube.com/watch?v=TgYNrnlxsdo
„Liczymy zajączki” – zabawa dydaktyczna.
Dziecko dostaje kartkę z czterema symbolicznie narysowanymi zającami. Rodzic prosi dziecko o wykonanie następujących poleceń: Dorysuj 2 zające. Ile zajączków masz na kartce? Dorysuj jeszcze jednego zająca! A teraz, ile masz zajączków na kartce? Skreśl tyle zajączków, aby na kartce zostało ich tyle, ile masz lat!
- „Wielkanocne potrawy” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic prezentuje obrazki przedstawiające żurek w wazie, białą kiełbasę, babkę wielkanocną, mazurek, paschę, jajka w majonezie, sałatkę i inne, dziecko opowiada, co one przedstawiają i czy u niego w domu też jest tradycja jedzenia takich potraw.
- „Kroimy wyrazy” – zabawa dydaktyczna. Rodzic podaje wyrazy związane ze Świętami Wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczaczek, zajączek, baranek oraz te przedstawione we wcześniejszej zabawie na obrazkach. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, ile sylab mają te wyrazy i tyle samo razy klasnąć w ręce.
„Wielkanocna kompozycja” – praca plastyczna,
wykorzystanie techniki decoupage. Rodzic gromadzi dla dziecka kartony A3, klej, farby, mazaki, ścinki materiałów, szablony jajek, wielkanocne serwetki, nożyczki. Zadaniem dziecka jest stworzenie pracy o tematyce wielkanocnej.
„Układamy rytmy” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic przygotowuje dużo liczmanów w różnych kolorach. Mogą to być guziki czy spinacze. Prezentuje rytm najpierw dwu-, potem trzy-, a może nawet czteroelementowy. Dziecko ze swoich liczmanów kontynuuje rozpoczęty przez rodzica rytm.
„Wielkanocny mazurek” – pieczemy ciasto.
Rodzic przygotowuje produkty i narzędzia kuchenne, potrzebne do upieczenia ciasta. Dziecko, ubrane w fartuszek, pamięta o umyciu rąk przed zajęciem, następnie razem z rodzicem przygotowują ciasto zgodnie z poniższym przepisem:
Kruche ciasto na mazurek:
– 300 g mąki, – kostka masła,
– 100 g cukru pudru,
– 2 żółtka,
– 2 łyżki śmietany (można zastąpić trzecim żółtkiem)
Dziecko pod opieką dorosłego sieka na stolnicy mąkę z masłem i cukrem. Następnie dodaje żółtka i śmietanę i całość ugniata. Ugniecione ciasto schładzają w lodówce przez godzinę. Po wyjęciu ciasta układają je w dużej formie tak, żeby miało niewielkie brzegi (zapobiegną wypłynięciu masy kajmakowej). Nakłuwają ciasto widelcem, a następnie Rodzic piecze 12–20 minut w 200°C. Wystudzone ciasto polewają roztopionymi krówkami albo gotową masą kajmakową z puszki.
„Ozdabiamy mazurek – rytmiczne powtarzanki” – dekorowanie ciasta.
Dzieci przy użyciu kolorowych cukierków typu „lentilki” układają na cieście wzory. Pamiętają, że mają to być rytmy, które się powtarzają.
Kolorowanki o tematyce wielkanocnej: