Wtorek 30.03.2021r.

Temat kompleksowy: „Wielkanoc”

Temat dnia: „W kuchni pachnie Wielkanocą”.

Cele:

  1. Poznanie tradycji związanych z Wielkanocą;
  2. Przewidywanie następstw wydarzeń;
  3. Wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych

 

 

Zabawy poranne

Zabawa wielkanocna do muzyki

https://www.youtube.com/watch?v=TgYNrnlxsdo

 

„Liczymy zajączki” – zabawa dydaktyczna.

Dziecko dostaje kartkę z czterema symbolicznie narysowanymi zającami. Rodzic prosi dziecko o wykonanie następujących poleceń: Dorysuj 2 zające. Ile zajączków masz na kartce? Dorysuj jeszcze jednego zająca! A teraz, ile masz zajączków na kartce? Skreśl tyle zajączków, aby na kartce zostało ich tyle, ile masz lat!

 

  • „Wielkanocne potrawy” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic prezentuje obrazki przedstawiające żurek w wazie, białą kiełbasę, babkę wielkanocną, mazurek, paschę, jajka w majonezie, sałatkę i inne, dziecko opowiada, co one przedstawiają i czy u niego w domu też jest tradycja jedzenia takich potraw.

  • „Kroimy wyrazy” – zabawa dydaktyczna. Rodzic podaje wyrazy związane ze Świętami Wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczaczek, zajączek, baranek oraz te przedstawione we wcześniejszej zabawie na obrazkach. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, ile sylab mają te wyrazy i tyle samo razy klasnąć w ręce.

 

„Wielkanocna kompozycja” – praca plastyczna,

wykorzystanie techniki decoupage. Rodzic gromadzi dla dziecka kartony A3, klej, farby, mazaki, ścinki materiałów, szablony jajek, wielkanocne serwetki, nożyczki. Zadaniem dziecka jest stworzenie pracy o tematyce wielkanocnej.

 

„Układamy rytmy” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic przygotowuje dużo liczmanów w różnych kolorach. Mogą to być guziki czy spinacze. Prezentuje rytm najpierw dwu-, potem trzy-, a może nawet czteroelementowy. Dziecko ze swoich liczmanów kontynuuje rozpoczęty przez rodzica rytm.

 

 „Wielkanocny mazurek” – pieczemy ciasto.

Rodzic przygotowuje produkty i narzędzia kuchenne, potrzebne do upieczenia ciasta. Dziecko, ubrane w fartuszek, pamięta o umyciu rąk przed zajęciem, następnie razem z rodzicem przygotowują ciasto zgodnie z poniższym przepisem:

Kruche ciasto na mazurek:

– 300 g mąki, – kostka masła,

– 100 g cukru pudru,

– 2 żółtka,

– 2 łyżki śmietany (można zastąpić trzecim żółtkiem)

Dziecko pod opieką dorosłego sieka na stolnicy mąkę z masłem i cukrem. Następnie dodaje żółtka i śmietanę i całość ugniata. Ugniecione ciasto schładzają w lodówce przez godzinę. Po wyjęciu ciasta układają je w dużej formie tak, żeby miało niewielkie brzegi (zapobiegną wypłynięciu masy kajmakowej). Nakłuwają ciasto widelcem, a następnie Rodzic piecze 12–20 minut w 200°C. Wystudzone ciasto polewają roztopionymi krówkami albo gotową masą kajmakową z puszki.

 

„Ozdabiamy mazurek – rytmiczne powtarzanki” – dekorowanie ciasta.

Dzieci przy użyciu kolorowych cukierków typu „lentilki” układają na cieście wzory. Pamiętają, że mają to być rytmy, które się powtarzają.

 

Kolorowanki o tematyce wielkanocnej: