Czwartek, 01.04.2021r.
Temat kompleksowy: „Wielkanoc”
Temat dnia: „ Na wielkanocnym stole”.
Cele:
- Poznanie tradycji związanych z Wielkanocą;
- Wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach muzyczno-ruchowych;
- Kształtowanie właściwej postawy ciała, rozwijanie wielu grup mięśniowych, rozwijanie umiejętności czworakowania, ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
„Prawda – fałsz” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic mówi zdanie, dziecko określa, czy jest ono prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli zdania są fałszywe, to dziecko mówi, jak powinny brzmieć.
Święta Wielkanocne kojarzą się nam z choinką i św. Mikołajem.
Do koszyczka wkładamy żelki, cukierki czekoladowe i chrupki.
Mazurki i baby to najpopularniejsze ciasta wielkanocne.
Święta Wielkanocne zawsze odchodzimy latem.
Domy na Święta Wielkanocne ozdabiamy jemiołą i suszonymi trawami.
Na palmową niedzielę robimy palemki.
Najważniejszym posiłkiem w czasie Świat Wielkanocnych jest wielkanocne śniadanie. Przy wielkanocnym stole szykujemy miejsce dla nioczekiwanego gościa.
„Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza Ewy Skarżyńskiej.
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych,
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!
Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic zadaje dziecku pytania:
Jak wygląda w wierszu stół wielkanocny?
Czym jest udekorowany?
Co stoi na nim?
Kto siada przy stole?
Kto zerka na wszystkich zza firanek?
Oglądanie animacji „Na wielkanocnym stole”
https://www.youtube.com/watch?v=3xbxePRP3C4
- „Śmigus-dyngus” – zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence
https://www.youtube.com/watch?v=LU6Rw0iS0is
„Ostrożnie jak z jajkiem” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych
– „W miękkim gniazdku” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko swobodnie biegają po pokoju. Na hasło: Pisanki! – przyjmuje określoną pozycję, układa się w leżeniu przodem, a następnie turla się po podłodze. Na hasło: Gniazdko! – przyjmuje pozycje siadu skrzyżnego (plecy wyprostowane, ramiona w skrzydełka). Zabawę powtarzamy kilka razy.
– „Jajko” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśni. Przedszkolaki maszerują w rytm wygrywany przez Rodzica, ostrożnie omijają jajka rozłożone na podłodze (Spinacze). Na mocne uderzenie przez Rodzica i przerwę w muzyce, wykonuje klęk podparty obok jajka. Podnosi jajko jedną ręką, bokiem w górę, odkłada, potem unosi jajko drugą ręką, odkłada. Zadanie powtarzamy kilka razy.
– „Wędrująca pisanka” – ćwiczenie dużych grup mięśni. Dziecko z Rodzicem w parze, stają tyłem do siebie w odległości jednego kroku, w niewielkim rozkroku. Na hasło przekazują sobie pisanki dołem – między nogami, wykonują skłon tułowia w przód. Następnie podają pisanki górą – nad głowami, wykonują wyprost tułowia. Ćwiczenie powtarzamy 6–8 razy.
– „Ostrożnie jak z jajkiem” – ćwiczenie mięśni brzucha. Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie płaskim, ręce mają oparte z tyłu na podłodze. Układają jajko po jednej ze stron, a następnie unoszą wyprostowane nogi nad podłogę i przenoszą je nad jajkiem, tak aby go nie dotknąć. Ćwiczenie powtarzamy 6–8 razy.
- „Jajko” – masażyk relaksacyjny z wykorzystaniem wiersza Marty Bogdanowicz. Dziecko i Rodzic dobierają się w pary. Dziecko siedzi zwrócone plecami do Rodzica, który będzie wykonywał masaż.
Dla chętnych karty pracy