Piątek dn. 02.04.2021 r
TEMAT KOMPLEKSOWY: ŚWIĘTA, ŚWIĘTA, BIJĄ DZWONY
TEMAT DNIA: CO ZNAJDĘ POD SKORUPKĄ?
Cele:
- Rozróżnianie wyglądu jajek różnych ptaków.
- Poznanie potraw z jajek.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
Kalkujemy pisanki
Rodzic daje dziecku kolorowanki pisanek z prostymi wzorami. Dziecko nakrywa kolorowanki papierem śniadaniowym (można spiąć kolorowankę i papier śniadaniowy spinaczem, żeby się nie przesuwały) i ołówkiem odrysowuje na nich pisanki.
Masażyk z jajkiem
Rodzic siedzi za plecami dziecka. Recytuje wiersz i wykonuje masaż na plecach dziecka. Ćwiczenie wykonujemy na zmianę.
“Masażyk z jajem”
Marlena Szeląg
Te oto jajka nie są zbyt duże, Dziecko rysuje palcem wskazującym jaja na plecach
zapewne są to jajeczka kurze. kolegi/koleżanki.
Umaluję jaja na różne kolory Głaszcze plecy całą powierznią dłoni.
i pędzlem zrobię dziwaczne wzory. Palcem wskazującym rysuje dowolne wzory.
Z góry do dołu zrobię paseczki Palcem wskazującym rysuje paski z góry na dół.
i palcem na nich małe kropeczki. Palcem wskazującym stawia kropki na plecach.
Och, jakie ładne jajka stworzyłem, Uciska delikatnie ramiona i barki kolegi/koleżanki.
a jak się bardzo przy tym zmęczyłem! Głaszcze plecy kolegi/koleżanki od góry ku dołowi.
Położę się obok moich jajeczek, Kładzie głowę na plecach kolegi/koleżanki.
posłucham sobie świątecznych bajeczek.
Lecz jakieś dziwy z jajkami się stały, Delikatnie “pstryka” w plecy palcami obu rąk.
nagle skorupki ich popękały!
Z jajek tych wyszły kurczątka – ptaszki, Palcami obu dłoni “biega” po całych plecach.
onieśmielone wbiegły mi pod paszki! Wkłada dłonie pod paszki kolegi/koleżanki.
O jajkach słów kilka
Rodzic prezentuje dziecku napis jajko do czytania globalnego. Rozmawia z dzieckiem na temat wielkości i wyglądu jajek znoszonych przez różne ptaki (przepiórka znosi małe, nakrapiane jajko, kura, kaczka, gęś – większe jajko, struś – największe). Rodzic pokazuje dziecku ilustrację przedstawiającą jajka oraz ptaki, które je składają. Dziecko dopasowuje jajka do odpowiednich ptaków.
Jajko
Rodzic tłumaczy, że kolorystyka jajek chroni je od drapieżników.
Co znajdę pod skorupką?
Rodzic przygotowuje 2 jajka kurze, jedno zwykłe – świeże, drugie – ugotowane na twardo. Pyta dziecko, czy wie co kryje się pod skorupką. Po wypowiedzi dziecka rodzic rozbija na talerzu jedno jajko oraz kroi na pół jajko ugotowane na twardo i wskazuje białko oraz żółtko.
Jajko
Dziecko w rytmie wystukiwanym przez rodzica na bębenku biega po pokoju. Na mocne uderzenie w instrument i pauzę dziecko zamienia się w pisankę – siada na piętach, kuląc się tak, aby przypominać kształtem jajko.
Pisanka
Dziecko dostaje kolorową kartkę A4 z narysowanym na niej jajkiem. Dziecko wycina jajko i ozdabia je w dowolny sposób np. kolorowym papierem, brokatem, cekinami.
Potrawy z jajek
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat potraw, do których używa się jajek. Wykorzystuje do tego celu ilustracje.
Jajka świąteczne
Dziecko kręci się w kole z rodzicem trzymając go za ręce i śpiewając piosenkę “Jajka świąteczne” na melodię “Kółko graniaste”. Na słowo: bęc! – puszczają dłonie i kucają.
“Jajka świąteczne” sł. Marlena Szeląg
Jajka świąteczne, Barwne, bajeczne. Jajka nam się wysypały, ich skorupki popękały, a my wszyscy – bęc!
Pasta jajeczna
Rodzic gotuje cztery jajka na twardo, po wystudzeniu wspólnie z dzieckiem obierają jajka ze skorupek. Dziecko kroi jajka a następnie rozgniata je widelcem. Soli, pieprzy, dodaje dwie łyżki majonezu i miesza powstałą pastę. Smaruje kanapki masłem i zrobioną pastą.
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych składamy Dzieciom i Rodzicom z gr. II najserdeczniejsze życzenia: zdrowia, radości, kolorowych pisanek, na stole pyszności.
Wasze Ciocie z przedszkola.