Piątek, 02.04.2021r.
Temat kompleksowy: „Wielkanoc”
Temat dnia: „Śmigus-dyngus”.
Cele:
- Poznanie właściwości i budowy jajka;
- Rozwijanie słownika czynnego;
- Wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach muzycznych.
Do koszyczka włożę…” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic mówi: Do koszyczka wielkanocnego włożę… i podaje przykładowy przedmiot, np.: zieloną pisankę. Dziecko musi powtórzyć to, co powiedział Rodzic dodać jeszcze jeden przedmiot, który włoży do koszyczka. Następnie Rodzic powtarza swój i dziecka przedmiot wymieniony wcześniej, po czym dodaje coś nowego itd.
„Które to jajko?” – zabawa badawcza.
Rodzic trzyma dwa jednakowe jajka i prosi dziecko, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie dziecko wprawia w ruch obrotowy oba jajka, obserwuje ich ruch i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy mają rację. Dziecko wysnuwa wniosek, że gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe – kołysze się i obraca wolniej. Dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane (szczególnie to na twardo) ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko – jego płynny środek przesuwa się wewnątrz skorupki na wszystkie strony.
„Jak zbudowane jest jajko” zabawa badawcza.
Rodzic przygotowuje dla dziecka jedno, ugotowane na twardo, jajko. Zadaniem dziecka jest określić właściwości jajka i wykonać następujące czynności:
– obieranie jajka ze skorupki,
– określanie wyglądu, zapachu, smaku,
– nazywanie części jajka: białko, żółtko, skorupka.
Na koniec Rodzic wykorzystuje aplikacje do skanowania kodów kreskowych i skanuje kod z opakowania na jajkach. Czyta dziecku informacje o jajkach: czy są zdrowe, czy można je jeść i w jakiej postaci.
„Jak oddzielić żółtko od białka?” – zabawa badawcza.
Rodzic prezentuje dziecku tradycyjny sposób oddzielania białka od żółtka z wykorzystaniem dwóch części jajka – skorupek. Następnie pokazuje inny sposób, w jaki można to zrobić, wystarczą dwa naczynia i plastikowa butelka. Do jednego z nich wbija całe jajo, a następnie plastikową butelką wyławia żółtko i wyciska je do innego naczynia. Rodzic przygotowuje dla dziecka 2 plastikowe talerzyki, jedno jajko, plastikową butelkę typu pet. Dziecko próbuje samodzielnie wykonać zadanie.
„Jak rozpoznać, czy jajko jest świeże?” – zabawa badawcza.
Rodzic przygotowuje miskę z wodą i dwa jajka: jedno świeże, a drugie kilka dni wcześniej wyjęte z lodówki i pozostawione w temperaturze pokojowej. Następnie demonstruje, co się dzieje z jajkami włożonymi do wody. Świeże jajko leży na dnie, a jajko mające powyżej 10 dni pływa przy powierzchni – takie jajko trzeba już wyrzucić, nie nadaje się do spożycia.
„Śmigus” – słuchanie wiersza Marii Konopnickiej.
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania:
– O jakim zwyczaju wielkanocnym opowiada autor wiersza?
– Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus?
– Jak wygląda w naszym regionie ta tradycja?
– Czy można się obrażać, jak zostanie się polanym wodą?
„Śmigus-dyngus” – Utrwalanie piosenki. https://www.youtube.com/watch?v=LU6Rw0iS0is
„Jajko tu, jajko tam, ja to jajko tobie dam…” – zabawa podsumowująca wiedzę na temat Świąt Wielkanocnych.
Rodzic trzyma jajko. Podaje je dziecku i mówi wyliczankę – jajko krąży dopóki wyliczanka się nie skończy. Rodzic-dziecku, dziecko- rodzicowi lub innym uczestnikom (tata, babcia, siostra itp.) Tej osobie, która ma w ręku jajko w momencie zakończenia wyliczanki, Rodzic zadaje pytanie związane z Wielkanocą. Po udzieleniu odpowiedzi, jajko idzie dalej, wszyscy mówią wyliczankę. Przykładowe pytania:
W jakiej porze roku obchodzimy Święta Wielkanocne?
Jak nazywają się udekorowane jajka wielkanocne?
Kiedy obchodzimy śmigus-dyngus? Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus?
Czym dzielimy się w czasie śniadania wielkanocnego?
W Wielką Sobotę co bierzemy ze sobą do kościoła?
Jakie produkty wkładamy do święconki?
Dlaczego mówimy, że Święta Wielkanocne to czas radości?