06.04.2021 r. (wtorek)

Temat kompleksowy “Wiosna na wsi’

Temat dnia: Psotna świnka.

Cele: – Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – odgadywanie nazw zwierząt wiejskich.

          – Rozwijanie mowy dziecka.

          – Wdrażanie do uważnego słuchania wiersza.

         – Czerpanie radości i satysfakcji z uczestniczenia w zabawach ruchowo – naśladowczych.  

 Pomoce dydaktyczne: nagrane odgłosy zwierząt, ilustracje przedstawiające zwierzęta żyjące na wsi, wiersz               H. Bechlerowej “Psotna świnka”, link do kolorowanek, kredki ołówkowe lub inne.

Realizacja:

I. Zabawa ruchowa z elementem biegu “Kogut i kurka”

Kogutem jest rodzic, a kurką dziecko. Dywan jest podwórzem.  Kogut i kurka spacerują po podwórzu, zbierając ziarenka. Kogut staje prosto, bije skrzydłami (macha rękami) i pieje: Kukuryku!. Na ten sygnał przybiega do niego kurka, staje prosto, też bije skrzydłami i woła: Ko-ko-ko!

Kogut dalej spaceruje, kurka nadal przechadza się po podwórzu i szuka ziarenek. Po chwili na wołanie koguta, znowu do niego przybiega i bije skrzydłami i woła: Ko-ko-ko! (Powtarzamy kilka razy)

W czasie nawoływania kogut stara się znajdować jak najdalej od kurki, aby miała ona jak najdłuższą drogę do przebiegnięcia.

 

II. Słuchanie wiersza H. Bechlerowej ” Psotna świnka”

Rzekł kaczorek do gąsiorka:

– Świetnie się zabawić można!

Patrz, kartofel wypadł z worka –

będzie z niego piłka nożna.

Leci piłka w różne strony:

wyżej, niżej, w lewo, w prawo …

Patrzy indyk, kot i wrony,

Łatek szczeka: – Brawo, brawo!

Sroka ze wsi przyleciała,

łebkiem kręci, dziób otwiera

i rozgłasza po wsi całej”

– Górą kaczki! Dwa do zera!

Nie skończyły się zawody:

bo malutka Michalinka

otworzyła nagle chlewik

i wypadła stamtąd świnka.

-Dość zabawy! – głośno rzekła,

-zjadła piłkę i – uciekła.

         

Rozmowa na temat wiersza:

–   Kto jest mamą kaczorka, a kto mama gąsiorka?

-W co grały kaczki z gąskami?

-Co było piłką?

-Kto wygrywał?

-Kto przyglądał się grze?

-Co zrobiła sroka?

-Czym mecz się skończył? Dlaczego?

 

III. Zabawa ruchowo – naśladowcza “Zwierzęta z wiejskiego podwórka”

Rodzic podaje nazwę zwierzątka a dziecko naśladuje jego głos i sposób poruszania się np. pies, kot, kaczka, kura, gęś, świnka, koń, krowa,  kogut.

 

IV. “Powiedz, co to za zwierzę?” – zagadki słuchowe

Rodzic odtwarza kolejno nagrane odgłosy zwierząt i pyta dziecko o ich nazwę. Gdy dziecko odgadnie rodzic prosi, aby odnalazło je na obrazku.

  http://odgłosy.pl/kozy.php

http://odgłosy.pl/krowa02.php

http://odgłosy.pl/kogut.php

http://odgłosy.pl/swinia.php

http://odgłosy.pl/pies.php

http://odgłosy.pl/kot01.php

http://odgłosy.pl/kaczka.php

Koza | Pobierz Darmowe Wektory, Zdjęcia i pliki PSDKaczka | Pobierz Darmowe Wektory, Zdjęcia i pliki PSD             https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcT5Hzy9wG6Wj4IT4jra2U5dRkSHBLbhHp5JJuozmA4pg5IKb_f3&usqp=CAU       Krowa | Pobierz Darmowe Wektory, Zdjęcia i pliki PSD

 

 

Kogut | Pobierz Darmowe Wektory, Zdjęcia i pliki PSD                Swinia | Pobierz Darmowe Wektory, Zdjęcia i pliki PSD                            Schleich Rasa Dalmatyńczyk Pies (16838) - Ceny i opinie - Ceneo.pl

 

V. Zestaw zabaw ruchowych.

  1. Ćwiczenia oddechowe – dziecko naśladuje grę na fujarce – nabiera powietrze nosem, a wydmuchuje ustami i porusza dłońmi przy ustach jakby naprawdę grało na instrumencie.
  2. Zabawa “Skradający się kot” – dziecko leży płasko na brzuchu i cicho pełznie z podnoszeniem i wysuwaniem przedniej i tylnej nogi – na zmianę.
  3. Zabawa “Łapanie much” – dziecko wyciąga prawą rękę i lewą rękę do góry w skos, wykonując na zmianę zamaszysty ruch i naciskając i zaciskając pięść.
  4. Zabawa “Gęsi idą na spacer” – dziecko idzie jak gąska, kołysząc się na boki i głośno gęgając.
  5. Zabawa “Węszący piesek” – dziecko dłonie opiera o podłogę, łokcie ma skierowane na zewnątrz. W tej pozycji posuwa się do przodu.

VI. Zaproszenie dziecka do pokolorowania postaci świnki lub innego zwierzątka żyjącego na wsi.

http://pokoloruj.com.pl

Kolorowanka Świnka - kolorowanka do druku

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Podczas zabawy ruchowej dziecko i opiekun mogą zamieniać się rolami .
  • Proszę zwracać uwagę aby dziecko wypowiadało się pełnymi zdaniami.
  • W trakcie czytania wiersza proszę się upewniać czy dziecko rozumie jego treść, a przy omawianiu wiersza nakierowywać dziecko. W razie potrzeby, można wzbogacić wiersz o obrazki zwierząt.
  • Jeśli wiersz jest dla dziecka za długi, można omawiać go na bieżąco.
  • Obrazki zwierząt do wykorzystania:

kaczor –  https://pixabay.com/pl/photos/kaczor-kaczka-ptak-kaczka-zima-2028573/

gęś – https://pixabay.com/pl/photos/g%C4%85sior-g%C4%99%C5%9B-jesie%C5%84-gesina-g%C4%99si-4558860/

indyk – https://pixabay.com/pl/photos/indyk-ptak-pi%C3%B3ra-samiec-dzi%C3%B3b-3396088/

kot – https://pixabay.com/pl/photos/kot-kitten-pet-pasiasty-m%C5%82ody-1192026/

wrona – https://pixabay.com/pl/photos/wrona-zwierz%C4%85t-ptak-corvus-3199493/

pies – https://pixabay.com/pl/photos/pies-owczarek-kollia-border-collie-2088256/

sroka – https://pixabay.com/pl/photos/sroka-ptak-dzi%C3%B3b-charakter-black-4611401/

kaczki – https://pixabay.com/pl/photos/kaczki-czarne-kacz%C4%85tka-ptak-wody-2429165/

świnia – https://pixabay.com/pl/photos/%C5%9Bwinia-alp-rona-furna-maciory-214349/