06.04.2021 r. WTOREK
TEMAT TYGODNIA: Wiosna na wsi
Temat dnia: Na wiejskim podwórku
Cele ogólne:
– rozwijanie mowy i myślenia;
– ukazywanie znaczenia hodowli zwierząt dla człowieka
- Oglądanie książeczek, obrazków przedstawiających zwierzęta, które można spotkać na wiejskim podwórku. Rozpoznawanie ich i nazywanie; swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich wyglądu.
- Ćwiczenia poranne
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Przestraszone kurczątka”.
Dzieci – kurczątka – swobodnie poruszają się w różnych kierunkach. Na hasło: Uwaga,
kot! uciekają do kurnika, wyznaczonego miejsca w sali, wydając odgłosy: pi, pi, pi. Hasło:
Nie ma kota – jest sygnałem do ponownego ruchu.
- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Kaczuszki szukają ziarenek.
Dzieci – kaczuszki – chodzą po sali małymi kroczkami, kołysząc się na boki; co pewien czas
wykonują skłony tułowia w przód – zbierają ziarenka i prostują się.
- Ćwiczenia tułowia – skłony Kogut zasypia.
Dzieci w siadzie klęcznym wykonują skłon tułowia w dół z dotknięciem głową kolan – kogut
chowa głowę w piórka. Potem powoli prostują się i ustawiają głowy prosto.
- Ćwiczenie równowagi – Na grzędzie.
Dzieci – kurki – przechodzą, stawiając nogę za nogą po sznurku w taki sposób, aby z niego
nie spaść.
- Zabawa uspokajająca – Na podwórku.
Dzieci maszerują po obwodzie koła z rytmicznym klaskaniem i powtarzaniem rymowanki: Na
podwórku jest wesoło, wiele zwierząt chodzi w koło. Ko, ko, ko i kwa, kwa, kwa, niech zabawa dalej trwa.
- Słuchanie nagrania odgłosów dochodzących z wiejskiego podwórka.
https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU
Dzieci próbują rozpoznać zwierzęta po głosach.
- Ćwiczenia klasyfikacyjne – Co nam dają zwierzęta?
Dzieci odsłaniają kolejno wydrukowane lub wycięte za gazet obrazki przedstawiające zwierzęta hodowlane (kurę, krowę, owcę, pszczoły, gęś), podają ich nazwy i zastanawiają się, jakie korzyści ma człowiek z hodowli tych zwierząt. Układają pod obrazkiem zwierzęcia obrazki z odpowiednimi produktami (mogą samodzielnie narysować): kura – jajka; gęś – jajka, pierze; owca – mięso, wełna, mleko; krowa – mięso, mleko; pszczoły – miód, wosk.
- Zabawa Co pochodzi z mleka?
Rodzic prezentuje naturalne produkty spożywcze lub powycinane z gazetek reklamowych
i przyklejone na kartonie obrazki. Dzieci rozpoznają i nazywają kolejne produkty, a następnie
wskazują te, które są zrobione z mleka. Np. śmietana, masło, jogurt, ser biały, ser żółty, kefir.
Ppodkreśla znaczenie spożywania produktów mlecznych dla zdrowia i prawidłowego
rozwoju, zachęca do ich spożywania.
- Zabawa Tajemnicze pudełko.
Dzieci wyciągają z pudełka różne produkty pochodzenia zwierzęcego, np. jajko (ugotowane
na twardo), mleko w kartonie, miód w słoiku, kłębek wełny, opakowanie sera żółtego, pióro,
podają ich nazwy, a następnie wskazują na obrazku zwierzę, od którego dany produkt pochodzi.
- Burza mózgów – Co można z nich zrobić?
Dzieci podają propozycje, do czego można wykorzystać produkty używane w poprzedniej
zabawie, np. jajka: kanapki, sałatka, jajka w majonezie, ciasto; mleko: kakao, ser, budyń; miód: kanapki, ciasto; wełna: sweter, czapka, rękawiczki; ser żółty: kanapki, zapiekanka, pizza; pióro: poduszka, pierzyna.
- Przygotowanie przez rodzica, z pomocą dzieci, mlecznej niespodzianki: zmiksowanie
mleka (przegotowanego i schłodzonego) z granulowanym kakao. Degustowanie powstałego napoju przez słomki; zachęcanie do picia różnych napojów mlecznych.