06.04.2021 r. WTOREK

TEMAT TYGODNIA: Wiosna na wsi

Temat dnia: Na wiejskim podwórku

Cele ogólne:

 – rozwijanie mowy i myślenia;

 – ukazywanie znaczenia hodowli zwierząt dla człowieka

  1. Oglądanie książeczek, obrazków przedstawiających zwierzęta, które można spotkać na wiejskim podwórku. Rozpoznawanie ich i nazywanie; swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich wyglądu.
  2. Ćwiczenia poranne
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Przestraszone kurczątka”.

Dzieci – kurczątka – swobodnie poruszają się w różnych kierunkach. Na hasło: Uwaga,

kot! uciekają do kurnika, wyznaczonego miejsca w sali, wydając odgłosy: pi, pi, pi. Hasło:

Nie ma kota – jest sygnałem do ponownego ruchu.

  • Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Kaczuszki szukają ziarenek.

Dzieci – kaczuszki – chodzą po sali małymi kroczkami, kołysząc się na boki; co pewien czas

wykonują skłony tułowia w przód – zbierają ziarenka i prostują się.

  • Ćwiczenia tułowia – skłony Kogut zasypia.

Dzieci w siadzie klęcznym wykonują skłon tułowia w dół z dotknięciem głową kolan – kogut

chowa głowę w piórka. Potem powoli prostują się i ustawiają głowy prosto.

  • Ćwiczenie równowagi – Na grzędzie.

Dzieci – kurki – przechodzą, stawiając nogę za nogą po sznurku w taki sposób, aby z niego

nie spaść.

  • Zabawa uspokajająca – Na podwórku.

Dzieci maszerują po obwodzie koła z rytmicznym klaskaniem i powtarzaniem rymowanki: Na

podwórku jest wesoło, wiele zwierząt chodzi w koło. Ko, ko, ko i kwa, kwa, kwa, niech zabawa dalej trwa.

  1. Słuchanie nagrania odgłosów dochodzących z wiejskiego podwórka.

https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU

Dzieci próbują rozpoznać zwierzęta po głosach.

  1. Ćwiczenia klasyfikacyjne – Co nam dają zwierzęta?

Dzieci odsłaniają kolejno wydrukowane lub wycięte za gazet obrazki przedstawiające zwierzęta hodowlane (kurę, krowę, owcę, pszczoły, gęś), podają ich nazwy i zastanawiają się, jakie korzyści ma człowiek z hodowli tych zwierząt. Układają pod obrazkiem zwierzęcia obrazki z odpowiednimi produktami (mogą samodzielnie narysować): kura – jajka; gęś – jajka, pierze; owca – mięso, wełna, mleko; krowa – mięso, mleko; pszczoły – miód, wosk.

  1. Zabawa Co pochodzi z mleka?

Rodzic prezentuje naturalne produkty spożywcze lub powycinane z gazetek reklamowych

i przyklejone na kartonie obrazki. Dzieci rozpoznają i nazywają kolejne produkty, a następnie

wskazują te, które są zrobione z mleka. Np. śmietana, masło, jogurt, ser biały, ser żółty, kefir.

Ppodkreśla znaczenie spożywania produktów mlecznych dla zdrowia i prawidłowego

rozwoju, zachęca do ich spożywania.

  1. Zabawa Tajemnicze pudełko.

Dzieci wyciągają z pudełka różne produkty pochodzenia zwierzęcego, np. jajko (ugotowane

na twardo), mleko w kartonie, miód w słoiku, kłębek wełny, opakowanie sera żółtego, pióro,

podają ich nazwy, a następnie wskazują na obrazku zwierzę, od którego dany produkt pochodzi.

  1. Burza mózgów – Co można z nich zrobić?

Dzieci podają propozycje, do czego można wykorzystać produkty używane w poprzedniej

zabawie, np. jajka: kanapki, sałatka, jajka w majonezie, ciasto; mleko: kakao, ser, budyń; miód: kanapki, ciasto; wełna: sweter, czapka, rękawiczki; ser żółty: kanapki, zapiekanka, pizza; pióro: poduszka, pierzyna.

  1. Przygotowanie przez rodzica, z pomocą dzieci, mlecznej niespodzianki: zmiksowanie

mleka (przegotowanego i schłodzonego) z granulowanym kakao. Degustowanie powstałego napoju przez słomki; zachęcanie do picia różnych napojów mlecznych.