Wtorek dn. 06.04.2021 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC

TEMAT DNIA: WIELKANOCNE TRADYCJE

Cele:

  1. Odczuwanie satysfakcji ze wspólnej zabawy z rodzicami związanej z tradycjami wielkanocnymi.
  2. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.  
  3. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Wesołe zajączki

Zabawa taneczna z rodzicami. 

https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA

Śmigus

Dziecko słucha wiersza czytanego przez rodzica.

“Śmigus”
Maria Konopnicka

Panieneczka mała                  
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.

Panieneczka mała
W kątek się schowała!
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.

Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.

Odpowiedzi na pytania rodzica

  • O jakiej tradycji była mowa w wierszu?
  • Kto wstał rano?
  • Czego się bała Panieneczka?
  • Gdzie się schowała?
  • Co zmoczyła Panieneczka?

Lany Poniedziałek

Rozmowa przy ilustracji o zwyczajach i symbolice lania wodą w Lany Poniedziałek. 

 

 

Śmigus-Dyngus nazywano inaczej “Oblewanką”albo “Świętym Lejkiem”. W dawnych czasach śmigus-dyngus traktowano oddzielnie. Śmigus oznaczał oblewanie wodą oraz uderzanie dziewcząt po nogach rózgą z palmy, natomiast Dyngus oznaczał wręczanie datków stanowiący wielkanocny okup.

Napełniamy wiadro wodą

Dziecko zgniata kuleczki z niebieskiego papieru i wrzuca je do wiaderka stojącego od niego w odległości 2 m. Następnie rodzic próbuje trafić kuleczkami do wiaderka. 

Nalewamy wodę do kubków

Dziecko nalewa wodę z dzbanka do kubków tak, aby jej nie rozlać.

Z kubkiem wody

Dziecko z rodzicem stają na starcie i starają się dojść do mety, każdy z kubkiem wody w ręce, omijając przeszkody.

Kubeł wody – zabawa z rymowanką M. Szeląg

Pośrodku stoi wiaderko z papierowymi kulkami (wodą). Dziecko z rodzicem chodzą dookoła niego, po obwodzie koła, recytując tekst: Trzymasz w rękach kubeł wody, dla tradycji, dla przygody. W Śmigus-Dyngus ciebie złapię, wodą z kubła cię ochlapię!. Dziecko albo rodzic łapie wiaderko i stara się “wylać wodę” na drugą osobę, która ucieka. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Kto pierwszy napełni wiadro wodą

Rodzic stawia na środku stołu miskę z wodą i dwa kubki, a obok dziecka i siebie stawia po jednym, pustym wiaderku. Naprzemiennie rzucają kostką do gry. Osoba, która rzuciła kostką, zlicza kropki i wlewa do swojego wiaderka tyle kubków wody, ile wyrzuciła kropek. Wygrywa ten, który pierwszy napełni swoje wiaderko.

Śmigusówki

Dziecko z rodzicem napełniają puste spryskiwacze farbami. Rysują na tekturkach symbole wielkanocne np. zajączki. Wycinają je. Kładą na kartkach i spryskują farbami. Zdejmują zajączki i podziwiają ich odbicia na kartce.

Wiosenny taniec z wstążką

Dziecko i rodzic trzymają w dłoni wstążkę lub apaszkę. Tańczą wymachując nią przy muzyce F. Chopina – Spring Waltz “np. zataczają wstążką koła, spirale, wężyki…”.

https://www.youtube.com/watch?v=cW7pY0-jrTk