DATA: 06.04.2021( wtorek)
TEMAT TYGODNIA: OCHRONA PRZYRODY.
TEMAT: Śmieciu, precz.
CELE:
- rozwijanie mowy.
- wypowiadanie się na temat dbania o środowisko wokół siebie.
Przebieg dnia:
I
- Oglądanie zdjęć przedstawiających piękno przyrody ( z czasopism, kalendarzy itp.) i zdjęć przedstawiających przyrodę zniszczoną przez człowieka.
- Które miejsca na zdjęciach bardziej się wam podobają? Dlaczego?
II
- Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego “Śmieciu, precz”.
Kiedy rano słońce świeci, Ówdzie puszka po napoju
Wybiegają na dwór dzieci. I pudełko. Może twoje!
Miotły, szczotki w rękach mają, Żyć nie można w bałaganie,
Bo podwórko zamiatają! Więc się bierzmy za sprzątanie.
Tu papierek od cukierka, Zmykaj, śmieciu, do śmietnika.
Tam po soku jest butelka, Bałaganie, brudzie, znikaj.
2. Rozmowa na temat wiersza.
- Co robią rano dzieci?
- Co trzeba robić, żeby nie było tak zaśmieconych miejsc?
- Czego jeszcze nie powinniście robić na placu przedszkolnym i na podwórku?
Rodzic naprowadza dziecko, podając konkretne sytuacje. Np. łamanie gałązek drzew, deptanie trawników, zrywanie kwiatów…
3. Zabawa ruchowa z elementem dramy – Smutne drzewko i wesołe drzewko.
- Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach dowolnej muzyki. Podczas przerwy w odtwarzaniu, wciela się w rolę drzewka, któremu ktoś połamał gałązki, ponacinał korę-pokazują miną, postawą ciała, jak czuje się to drzewko. Potem znowu się porusza przy dźwiękach muzyki. Podczas przerwy w grze pokazuje, jak się czuje drzewko, o które dba ogrodnik, które ma całą korę i gałęzie, radośnie sobie rośnie.
III
- Rysowanie prostych kształtów na talerzu z mąką.
- Rodzic, a zanim dziecko, rysuje i mówi proste rymowanki. Np.: dzieci rysują koło( kilka razy po śladzie), a potem kreski- promyki, mówiąc:
Kółeczko, kółeczko, będzie z ciebie słoneczko,
Jeden łuk, drugi łuk- aby listek powstać mógł.
2. Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.
Od nauczyciela wspomagającego:
- Przy omawianiu zdjęć przyrody proszę zwrócić uwagę, aby dziecko spróbowało powiedzieć, czym się różnią miedzy sobą dane zdjęcia. Do omawiania tematu można wykorzystać poniższe zdjęcia:
2. Jeśli wiersz jest dla dziecka za długi, można omawiać go na bieżąco.