DATA: 07.04.2021( środa)
TEMAT: Liczymy motyle.
CELE:
- rozwijanie umiejętności liczenia;
- liczy w zakresie czterech.
Przebieg dnia:
I
- Narysuj z pomocą rodzica 4 motyle i pokoloruj na kolor: żółty, niebieski, pomarańczowy, biały w czarne plamki). Motyle można wykonać z kolorowego papieru.
II
Kolorowe motyle – ćwiczenia matematyczne.
- Utrwalenie nazewnictwa kolorów.
- Rodzic opowiada o motylach, które pojawiły się nad łąką. Dzieci umieszczają na stoliku sylwety motyli w odpowiednich kolorach.
Na łące budziło się życie. Zakwitało coraz więcej kwiatów, zwierzęta opuszczały zimowe kryjówki i cieszyły się promieniami słońca. Powróciły ptaki. Nad kwiatami fruwały małe zwierzęta i owady.
Stokrotkę, która wyciągnęła kwiat do słońca, najpierw odwiedził żółty motyl zwany cytrynkiem. (Dziecko umieszcza na stoliku sylwetę żółtego motyla).
Potem –piękny niebieski motyl z rodziny modraszków. (Obok żółtej sylwety motyla umieszcza niebieską). Usiadł na stokrotce, skosztował nektaru i odfrunął. Kolejnym gościem był biały motyl z ciemnymi plamkami – bielinek kapustnik, zwany tak z powodu jego częstego odwiedzania zagonów kapusty, na której chętnie składa jajeczka. (Umieszcza białą sylwetę w plamki motyla na stoliku).
Gdy dzień się powoli kończył, pojawił się jeszcze jeden motyl pomarańczowy o dziwnej nazwie czerwończyk dukacik. (Umieszcza na stoliku sylwetę pomarańczowego motyla).
- Ćwiczenia w liczeniu.
- Liczenie motyli.
- Określanie, w jakim kolorze jest pierwszy, drugi… czwarty motyl.
III
- Zabawa sylwetami motyli.
- Dziecko dostaje sylwetę papierowego motyla. Określa jego kolor, a potem ustawia go względem siebie według poleceń rodzica. Np. Połóż go nad sobą, przed sobą, z boku, za sobą, nisko, wysoko.
- Czytanie dowolnej bajki wybranej przez rodzica.
Od nauczyciela wspomagającego:
- Przy zabawie z motylami proszę zwrócić uwagę na to, czy dziecko nie omija przedmiotów przy liczeniu. Dziecko może pokazywać wynik również na palcach.
- Zabawę z podawaniem liczebnika porządkowego możemy zmodyfikować poprzez zadawanie dodatkowych pytań, np.: Który z kolei jest niebieski motyl?
- Jeśli dziecko ma trudności w określaniu stosunków przestrzennych, można pomóc mu poprzez zabawę naprzemienną, np.: najpierw rodzic kładzie motyla przed/za/ nad sobą, następnie dziecko powtarza to samo. Pamiętajmy, aby dziecko przy tej zabawie powtarzało nazwy “przed”, “za”, “nad”.