07.04.2021 r. (środa)

Temat: Wiejska muzyka.

Cele: – Kojarzenie opisu słownego zwierzęcia z jego nazwą.

-Usprawnianie aparatu artykulacyjnego na zgłoskach: kwa, kra, gę, mee, bee, trre, ćwir, stuk-puk, ku-ku.

-Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według określonych cech.

-Przeliczanie elementów zbioru w zakresie od 1 do 5.

Pomoce dydaktyczne: piosenka “Trzy kurki”, wiersz J. Papuzińskiej “Wiejska muzyka”, zagadki słowne, obrazki i ilustracje zwierząt z wiejskiego podwórka, zabawki potrzebne do zabaw matematycznych, sznurki różniące  się znacznie długością,  kubeczki o różnej średnicy, plastelina, piosenka “Stary Donald farmę miał”

Realizacja:

I. Zabawa ruchowo – naśladowcza do piosenki “Trzy kurki” (pierwsze dwie zwrotki) – ilustrowanie ruchem ciała treści utworu.

https://www.youtube.com/watch?v=i2-YUurj8jY

 

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły (dziecko idzie za rodzicem po dywanie)

Pierwsza przodem (rodzic macha ręką),  w środku druga (dziecko macha rączką), 

trzecia z tyłu oczkiem mruga (rodzic z dzieckiem mrugają oczami)

I tak sobie kurki trzy  raz-dwa, raz-dwa w pole szły (rodzic i dziecko chodzą po dywanie)

A pod stogiem ziarnka są, zjadły kurki ziarnek sto (rodzic i dziecko zatrzymują się i “dziobią” ziarenka na dywanie)

myśli sobie każda kurka  (rodzic i dziecko dotykają dłońmi głowy  i “myślą” przechylając ją to w prawo, to w lewo)

po co wracać na podwórko, smaczne ziarna tutaj są, nie na próżno więc się szło.

 

II. Rozwiązywanie zagadek słownych.

Rodzic mówi zagadkę, a dziecko odgaduje ją i wskazuje odpowiednie zwierzę na obrazku.

 

-Pasie się na łące i długo przeżuwa,

mówi: muu, muu, muu i … się nazywa…. (krowa)

 

-Mruczy, miauczy, prycha,

czasem pije mleko,

czasem myszy szuka. (kot)

 

Chodzi po podwórku i grzebie łapkami.

Kiedy zniesie jajko – ko,ko, ko się chwali. (kura)

 

Małe, żółte kuleczki – dzieci kokoszeczki. (kurczątka)

 

Chodzi po podwórku, kukuryku woła.

Ma wspaniały ogon – to jego ozdoba. (kogut)

 

Kot, Kotów Domowych, Samica, Pet

kot

  Gospodarstwo, Kura, Ptak, Gospodarstwo

kura i kurczątka

Krowa, Krajobraz, Trawa, Dziedzina, Łąka

krowa

Zwierząt, Ptasia, Ptak, Pierze, Makro

kogut

III. Zabawa ruchowa z czworakowaniem pt. Kotki piją mleko”.

Dziecko jest kotkiem. Kotek śpi – dziecko skulone leży na boku na dywanie. Naprzeciwko dziecka, na dywanie talerzyk – miseczka z mlekiem.

Rodzic mówi – Kotek się obudził i przeciąga się, wyciąga grzbiet w górę. Jest bardzo głodny i miauczy.

Dziecko wydaje głos kotka – Miau! Miau! Miau!

Rodzic – Kotku zobacz, tu masz miseczkę, możesz wypić mleczko. Dziecko idzie na czworaka do miseczki i pije mleko. W tym czasie rodzic mówi wierszyk:

Miauczy kotek: miau!

– Coś ty kotku miał?

– Miałem ja miseczkę mleczka,

teraz pusta jest miseczka,

a jeszcze bym chciał.

Rodzic mówi: – Widzę kotku, że już wypiłeś mleczko, teraz możesz odpocząć. Kotki odchodzą na czworaka od miseczki, kładą się na dywan i odpoczywają. Zabawę można powtórzyć.

 

IV. Zabawy matematyczne – Układamy przedmioty według określonych cech.

-Szeregowanie według wielkości.

Rodzic przygotował kilka grup zabawek, np. piłek, misiów, klocków, samochodzików, lalek itp (w każdej grupie pięć sztuk) różniących się wielkością. Dziecko ustawia piłki, misie, klocki, samochodziki, lalki od najmniejszej do największej. Dziecko liczy zabawki w każdej grupie.

-Szeregowanie według długości.

Rodzic przygotował sznurki różniące się znacznie długością. Dziecko samodzielnie lub z pomocą rodzica, porównuje ich długości poprzez przykładanie do siebie. Potem układa je od najkrótszego sznurka do najdłuższego.

-Szeregowanie według szerokości.

Rodzic przygotował kubeczki o różnej szerokości. Dziecko ogląda je i ustawia od najwęższego kubka do najszerszego.

 

V. Zabawa artykulacyjna pt. “Wiejska muzyka”

Rodzic mówi wiersz, gdy jest mowa o danym zwierzęciu, dziecko naśladuje jego głos.

Kaczka kwacze (dziecko mówi: kwa, kwa, kwa)

kracze wrona (dz. mówi: kra, kra, kra)

a gęś gęga. (dziecko – gę, gę, gę)

Koza meczy (dziecko- meee, meee, meee)

owca beczy (beee, beee, beee)

a na płocie sroka skrzeczy. (trre, trre, trre)

Wróbel ćwierka (ćwir, ćwir, ćwir)

dzięcioł stuka (stuk-puk, stuk-puk, stuk-puk)

a kukułka w lesie kuk. (ku-ku, ku-ku, ku-ku)

 

VI. “Moje ulubione zwierzątko” – praca plastyczna z plasteliny.

Rodzic zaprasza dziecko do wykonania postaci ulubionego zwierzątka z gospodarstwa wiejskiego. Najpierw trzeba dokładnie omówić z dzieckiem wygląd tego zwierzęcia (wszystkie części ciała). A następnie zapraszamy do jego wykonania.

Po skończeniu wspólnie omawiamy pracę, umieszczamy zwierzątko w widocznym miejscu.

 

VII. Wspólna zabawa przy piosence “Stary Donald farmę miał”

https://www.youtube.com/watch?v=4gkpEFqcnMw

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Wypowiadanie się pełnymi zdaniami to dobre ćwiczenie na wzbogacanie słownika dziecka, wdrażanie do używania słów w odpowiedniej formie. Ważne, aby długość zdań i formę wypowiedzi dopasowywać do możliwości dziecka.
  • Proszę o wyjaśnienie dziecku nieznanych sformułowań.
  • Proszę upewnić się czy dziecko dobrze słyszy piosenkę – czy nie jest za głośno lub za cicho.
  • Powtarzamy dziecku kilka razy jedną zagadkę jeżeli dziecko nie zna odpowiedzi (dajemy czas na zastanowienie się).
  • Podczas zabawy matematycznej dopasowujemy liczbę zabawek do możliwości dziecka.