08.04.2021 r. (czwartek)

Temat kompleksowy: Wiosna na wsi

Temat: Na  podwórku

Cele: rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej; nauka piosenki przez osłuchanie;

Pomoce dydaktyczne: woreczki/ręcznik; pórko/listek papieru toaletowego; nagranie piosenki.

Realizacja:

  1. Zabawa woreczkami

Dziecko spaceruje po mieszkaniu z woreczkiem na głowie (zamiast woreczka można wykorzystać złożony ręczniczek), przy melodii piosenki „ Nasze podwórko”

https://www.youtube.com/watch?v=mXFiUzXRoLA

Gdy muzyka milknie dziecko – przykuca, a gdy muzyka gra wstaje i chodzi dalej.

  1. Słuchanie piosenki wyżej wymienionej „Nasze podwórko”

Na naszym podwórku najlepsza jest zabawa, jest szałas pod drzewem i to jest nasza baza 2x.

Raz, dwa, trzy do bazy wchodzisz Ty. Kto będzie tutaj wodzem najpierw Ja, a potem Ty.

Ref. Tańczmy razem w koło by wywołać deszcz, potem wszystkie chmury rozgromimy wnet 2x.

Jak Indianin moi mili puszczam strzałę w jednej chwili.

Łapcie ją, łapcie ją zaraz wbije się w niebo.

Na naszym podwórku najlepsza jest zabawa, jest szałas pod drzewem i to jest nasza baza 2x.

Raz, dwa, trzy do bazy wchodzisz Ty. Kto będzie tutaj wodzem najpierw Ja, a potem Ty.

Ref. Tańczmy razem w koło by wywołać deszcz, potem wszystkie chmury rozgromimy wnet 2x.

Jak Indianin moi mili puszczam strzałę w jednej chwili.

Łapcie ją, łapcie ją zaraz wbije się w niebo.

 

  • Rozmowa na temat piosenki:

Wyjaśnienie dzieciom co to jest szałas, baza. Kto to jest wódz oraz Indianin.

– Co jest najlepsze na naszym podwórku?

– Co wywołamy tańcząc w koło?

– Czy na podwórku jest przyjemnie?

  1. Zabawa przy piosence.

Dzieci same powinny dobrać (przy pomocy rodzica, jeśli zajdzie taka potrzeba) sposoby poruszania się do poszczególnych rytmów wg. własnego pomysłu. Można tańczyć w parze z rodzicem/rodzeństwem.

  1. Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.

Wspólny śpiew piosenki (dziecko śpiewa refren, rodzic – całą piosenkę)

  1. Zabawa „Tak jak piórko”

Rodzic pokazuje, jak delikatnie opada na ziemię piórko (w zamian może być listek papieru), gdy je puści. Prosi dziecko, żeby głośno liczyło, ile czasu potrzeba, żeby piórko, które teraz wypuści, upadło na ziemię.

Następnie rodzic mówi bardzo powoli spokojnym, łagodnym tonem:

(Proszę spróbować też się odprężyć, dziecko wyczuje ten spokój)

Wyobraźcie sobie, że jesteście małym, ślicznym piórkiem, które zgubiła kura, gdy wychodziła z kurnika. Opadnijcie więc powoli na ziemię, jak robiło to piórko, i liczcie przy tym do pięciu. Kiedy już opadniecie na podłogę, możecie na niej przez chwilę poleżeć. Ja będę liczyć razem z wami, abyście opadali bardzo powoli.

 

Dodatkowo dla chętnych:

  Wysłuchanie audiobooka „Awantura na wiejskim podwórku”

https://www.youtube.com/watch?v=3Lt0tGMxzZY

Jogodwa opowieść ruchowa „Piesek Tofik na wiejskim podwórku”

https://www.youtube.com/watch?v=o5DrKO6gTlI

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Proszę zwracać uwagę na to, aby dziecko w miarę możliwości wypowiadało się pełnymi zdaniami.
  • Proszę o wyjaśnienie dziecku nieznanych sformułowań.
  • Proszę upewnić się czy dziecko dobrze słyszy muzykę (czy nie jest za głośno lub za cicho).
  • W rozmowie na temat piosenki można posłużyć się fotografiami:

Szałas – http://bushcraftwilson.blogspot.com/2017/03/szaas-tipi-i-zimowe-szkolenie-7-dni-w.html.

Indianin – https://pixabay.com/pl/photos/indyjski-ko%C5%84-wojownik-ojczysty-5487432/.