Data : 8.04.2021 (czwartek)

Temat : Segregowanie śmieci.

Cele :

  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie umiejętności prawidłowego segregowania śmieci.

 

Przebieg dnia:

I

  1. Segregowanie śmieci.
  • Rodzic przygotowuje dwa worki na śmieci. Rozsypuje na podłodze butelki po napojach, woreczki z tworzywa, papierowe torebki, stare gazety. Dziecko segreguje śmieci – do jednego worka wkłada rzeczy wykonane z tworzywa sztucznego, a do drugiego – z papieru.
  • Należy także wyjaśnić, że aby prawidłowo wyrzucać śmieci jeżeli znajdziemy niebieski pojemnik należy do niego wyrzucić papier, a jeżeli żółte – tworzywa sztuczne.

 

II

Wykonanie pracy plastycznej „Pojemniki na śmieci”.

  1. Krótka rozmowa na temat segregowania śmieci.
    • Rodzic pokazuje dwa worki, które dzieci wypełniły posegregowanymi śmieciami. Wyjaśnia dziecku, że z odzyskanego ze śmieci papieru można otrzymać papier, np. na pudełka na buty papier toaletowy, a z butelek – tworzywo na pojemniki. Oglądanie wraz z dzieckiem zdjęć pojemników na papier i tworzywa sztuczne.
  2. Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
  • Rodzic drukuje poniższy obrazek. Zadaniem dziecka jest wyklejenie małymi kawałkami podartych samodzielnie kolorowych kartek obu pojemników. Papier – niebieski, plastik – żółty.
  • W miarę możliwości należy wyciąć z gazetek sklepowych produkty w opakowaniach papierowych i plastikowych. Zadaniem dziecka będzie przyklejenie opakowań przy odpowiednich pojemnikach.

 

III

  1. Nauka wyliczanki.

Ślimak, ślimak, pokaż rogi,

dam ci sera na pierogi.

Jak nie sera, to kapusty,

od kapusty będziesz tłusty.

  • (opcjonalnie) Pokazywanie, jak porusza się ślimak.

 

    2. Zabawa orientacyjno-porządkowa Fruwające motyle”.

    • Dziecko przygotowuje klocki w 4 różnych kolorach. Przy dowolnej muzyce tańczy z klockiem w takim kolorze, jaki określił rodzic. Co kilka chwil rodzic podaję nazwę innego koloru – zadaniem dziecka jest znaleźć klocek i dalej tańczyć, fruwać jak motyl.

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Przed segregowaniem papieru i plastiku niech dziecko dokładnie poogląda i podotyka przedmioty. W mirę możliwości niech spróbuje określić czym różnią się te przedmioty (np. papier można porwać, łatwiej się go zgina, plastiku nie da się porwać, jest twardszy itp.) Jest to dobre ćwiczenie na rozwijanie wrażliwości dotykowej, a także wzbogacanie słownika i ćwiczenie spostrzegawczości. Dziecko może również samo spróbować znaleźć w domu rzeczy wykonane z plastiku i papieru.
  • Przed wykonywaniem pracy plastycznej proponuję omówienie z dzieckiem wyglądu i przeznaczenia poszczególnych koszy: https://pixabay.com/images/id-377030/ .
  • Wydzieranie kawałków kartki do wykonania pracy plastycznej to dobre ćwiczenie na rozwijanie sprawności rąk i palców tak samo jak wycinanie nożyczkami. Dziecko może próbować wyciąć elementy z gazetek samodzielnie.