CZWARTEK – 08.04.2021 r.

Temat dnia:  Zwierzęce rodziny

Cele ogólne:

–  rozwijanie mowy i logicznego myślenia;

– zaoznanie z literą f: małą, wielką, drukowan  pisaną

– rozwijanie sprawności fizycznej;

  1. Oglądanie filmu edukacyjnego o zwierzętach mieszkających na wsi i ich rodzinach

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=17pEP4eO7mM&fbclid=IwAR2bIXhYsQFhP-am3B2Ap4nQ8YhtX5EGPc8QkhkNYZVr0tvp5LKassPXvbY

  1. Rodzice i ich dzieci – rozmowa na temat młodych i dorosłych zwierząt z wiejskiego podwórka.
  2. Zabawa dydaktyczna Rodzice i ich dzieci. R.układa przed dziećmi obrazki przedstawiające zwierzęta dorosłe i ich dzieci.

Wspólnie omawiają różnice w wyglądzie i zachowaniu młodych i ich rodziców; prawidłowo nazywają mamę, tatę i dziecko. Np. klacz, koń, źrebię; maciora, wieprz, prosię; gęś, gąsior, gąsięta; kaczka, kaczor, kaczęta. Dzieci ypowiadają się na temat domów zwierząt Np. pies – buda;  pszczoła – ul; koń – stajnia; krowa – obora; świnka – chlewik; kura – kurnik.

  1. Wprowadzenie litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

 1) Mieszanie kolorów.

Rodzic ma słoiki z roztworami farb: żółtej, czerwonej i niebieskiej, oraz puste słoiki.

Prosi dzieci, żeby przypomniały mu, jakie kolory powstaną przez zmieszanie farb:

  • żółtej i niebieskiej (zielony)
  • niebieskiej i czerwonej (fioletowy)
  • czerwonej i żółtej (pomarańczowy).

Po każdej uzyskanej odpowiedzi miesza farby w tych kolorach.

2) Analiza i synteza słuchowa słowa farby.

  • Dzielenie słowa farby na sylaby, na głoski.

−− Co słyszycie na początku słowa farby?

  • Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka…), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy…) oraz na końcu (elf, kilof, traf…).

−− Z ilu głosek składa się słowo farby?

3)  Budowanie schematu słowa farby.

4)  Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską f (Franek, Filip, Felicja, Florentyna…).

5) Analiza i synteza słuchowa imienia Franek.

Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.

6) Pokaz litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

7) Umieszczenie poznanych liter: f, F, a, r, n, b, e, y, k, pod schematami słów farby, Franek.

  • Odczytanie wyrazów farby, Franek.

8) Pokaz prawidłowego kreślenia liter f, F 

  • Kreślenie liter f, F w powietrzu, na podłodze, na tacce z piaskiem, na plecach rodzica
  • Samodzielne pisanie liter f, F.
  1. Malowanie obrazu „ Zwierzęta na wsi’ wcześniej przygotowanymi farbami.