CZWARTEK – 08.04.2021 r.
Temat dnia: Zwierzęce rodziny
Cele ogólne:
– rozwijanie mowy i logicznego myślenia;
– zaoznanie z literą f: małą, wielką, drukowan pisaną
– rozwijanie sprawności fizycznej;
- Oglądanie filmu edukacyjnego o zwierzętach mieszkających na wsi i ich rodzinach
- Rodzice i ich dzieci – rozmowa na temat młodych i dorosłych zwierząt z wiejskiego podwórka.
- Zabawa dydaktyczna Rodzice i ich dzieci. R.układa przed dziećmi obrazki przedstawiające zwierzęta dorosłe i ich dzieci.
Wspólnie omawiają różnice w wyglądzie i zachowaniu młodych i ich rodziców; prawidłowo nazywają mamę, tatę i dziecko. Np. klacz, koń, źrebię; maciora, wieprz, prosię; gęś, gąsior, gąsięta; kaczka, kaczor, kaczęta. Dzieci ypowiadają się na temat domów zwierząt Np. pies – buda; pszczoła – ul; koń – stajnia; krowa – obora; świnka – chlewik; kura – kurnik.
- Wprowadzenie litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
1) Mieszanie kolorów.
Rodzic ma słoiki z roztworami farb: żółtej, czerwonej i niebieskiej, oraz puste słoiki.
Prosi dzieci, żeby przypomniały mu, jakie kolory powstaną przez zmieszanie farb:
- żółtej i niebieskiej (zielony)
- niebieskiej i czerwonej (fioletowy)
- czerwonej i żółtej (pomarańczowy).
Po każdej uzyskanej odpowiedzi miesza farby w tych kolorach.
2) Analiza i synteza słuchowa słowa farby.
- Dzielenie słowa farby na sylaby, na głoski.
−− Co słyszycie na początku słowa farby?
- Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka…), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy…) oraz na końcu (elf, kilof, traf…).
−− Z ilu głosek składa się słowo farby?
3) Budowanie schematu słowa farby.
4) Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską f (Franek, Filip, Felicja, Florentyna…).
5) Analiza i synteza słuchowa imienia Franek.
Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.
6) Pokaz litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
7) Umieszczenie poznanych liter: f, F, a, r, n, b, e, y, k, pod schematami słów farby, Franek.
- Odczytanie wyrazów farby, Franek.
8) Pokaz prawidłowego kreślenia liter f, F
- Kreślenie liter f, F w powietrzu, na podłodze, na tacce z piaskiem, na plecach rodzica ☺
- Samodzielne pisanie liter f, F.
- Malowanie obrazu „ Zwierzęta na wsi’ wcześniej przygotowanymi farbami.