Środa – 07.04.2021r.
Temat: Co słychać na wsi?
Cele ogólne:
– rozwijanie orientacji przestrzennej;
– rozwijanie umiejętności śpiewania piosenki i reagowania ruchem na sygnały muzyczne.
- Ćwiczenie spostrzegawczości – Kotki i motyl.
Rodzic odsłania arkusz papieru, na którym narysowany jest (proszę narysować J ) jeden kot idący w lewą stronę, jeden kot idący w prawą stronę i motyl – na wprost. Zadaniem dzieci jest określenie, w które strony poruszają się koty, a w którą stronę – motyl, i zaznaczenie kierunku poprzez narysowanie flamastrem odpowiednich strzałek.
- Zabawa według wskazań rodzica .
Dzieci ustawiają się w luźnej gromadce i poruszają się zgodnie ze wskazówkami. Np.
Idziemy pięć kroków w prawo. Idziemy dwa kroki w lewo. Idziemy cztery kroki do przodu.
Idziemy jeden krok do tyłu. Głaszczemy się lewą ręką po głowie. Dotykamy prawą ręką lewego kolana.
- Zabawa Posłuszne zwierzęta.
Dzieci wybierają sobie sylwety lub figurki zwierząt domowych i wykonują polecenia,
ustawiając je w różnych miejscach, z zastosowaniem określeń położenia przedmiotów względem siebie. Np.
Połóżcie zwierzątko przed sobą. Połóżcie zwierzątko za sobą. Połóżcie zwierzątko z boku,
z prawej strony. Teraz połóżcie je z boku, z lewej strony. Podnieście zwierzątko do góry.
Rodzic siada tak, jak siedzą dzieci, manipuluje swoim zwierzątkiem i prosi dzieci o określenie, w jakim miejscu się ono znajduje: przed, za, z prawej strony, z lewej strony.
- Zabawa W prawo czy w lewo?
- układa przed dziećmi sylwety zwierząt skierowanych w prawą lub w lewą stronę.
Zadaniem dzieci jest ułożenie z lewej strony zwierząt, które poruszają się w lewo, a prawej
tych, które poruszają się w prawo. Dzieci przeliczają zwierzęta w każdej grupie; układają pod
nimi taką liczbę klocków, aby zgadzała się z liczbą zwierząt w danej grupie. Określają, których zwierząt jest więcej.
- Ćwiczenie graficzne – W którą stronę?
Dzieci otrzymują kartki z rysunkami zwierząt poruszających się w różnych kierunkach. Rysują strzałki oznaczające kierunek w prawo, w lewo i na wprost, a następnie przeliczają, ile zwierząt porusza się w tym samym kierunku.
- Zabawy przy piosence U nas na podwórku.
1) Zabawa inhibicyjno-incytacyjna „Staraj się dotknąć”.
Dzieci poruszają się podskokami po całej sali. Kiedy rodzic wymieni nazwę jakiegoś
przedmiotu, np. krzesło, ściana, stolik, zabawka, podłoga, szafka, jak najszybciej muszą go
dotknąć.
2) Słuchanie piosenki U nas na podwórku (sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak)
https://www.youtube.com/watch?v=R2PX4tFSz7k
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
- Kogut pieje, kurka gdacze,
- Krówka muczy, świnka kwiczy,
gęga gąska, kaczka kwacze. konik rży, a osioł ryczy.
– Daj nam szybko jeść. – Zaraz dam wam jeść.
- Rozmowa na temat piosenki.
- Określanie tempa i nastroju piosenki.
- Zwrócenie uwagi na powtarzające się elementy.
- Nazywanie zwierząt, o których jest w niej mowa.
- Naśladowanie ich głosów.
- Ćwiczenia emisyjne – Jak zwierzątka.
Dzieci naśladują, na melodię piosenki, głosy różnych zwierzątek mieszkających w zagrodzie
wiejskiej, np. ko, ko, kwa, kwa, mu, mu, be, be.
- Zabawa rytmiczna – Kotek i piesek.
Dzieci poruszają się po sali, naśladując sposób poruszania się wybranego zwierzątka; kiedy
usłyszą melodię refrenu, rytmicznie wypowiadają jego tekst i klaszczą: Kotek miauczy: miau,
miau, miau; piesek szczeka: hau, hau, hau.
- Zabawa Co robią zwierzątka?
- zadaje pytania, a dzieci odpowiadają słowami piosenki: Co robi kogut? – pieje;
Co robi kurka? – gdacze; Co robi gąska? – gęga; Co robi kaczka? – kwacze itd.
- Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu. Śpiewanie – zespołowe i indywidualne.
- Lepienie z plasteliny figurek zwierząt z wiejskiego podwórka.