Czwartek 08.04.2021r.
Temat kompleksowy: „Tajemnice świata”
Temat dnia: „ Komputer”
Cele:
- Kształtowanie kompetencji cyfrowych;
- Nabywanie umiejętności sprawnego przeliczania w zakresie 8;
- Rozwijanie umiejętności porównywania wielkości;
- Wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach plastycznych;
- Kształtowanie właściwej postawy ciała, rozwijanie wielu grup mięśniowych.
- „Zagadka o komputerze” – rozwiązywanie zagadki Anny Urszuli Kamińskiej.
Ekran, myszka, klawiatura.
Włącz, wpisz hasło i pohulaj.
Uczy, bawi, kontaktuje.
Ważne dane przechowuje.
- „Do czego służy komputer?” – zabawa słownikowa.
Rodzic zadaje pytanie, dziecko odpowiada – wszystkie odpowiedzi są dobre. Rodzic prezentuje różne rodzaje komputerów: stacjonarny, laptop, tablet, smartfon. Wspólnie z dzieckiem omawia wykorzystanie komputerów w najbliższym otoczeniu dziecka.
(obrazki prezentujące różne rodzaje komputerów: stacjonarny, laptop, tablet, smartfon)
- „Jak to działa?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic zapoznaje dziecko z elementami składowymi zestawu komputerowego: jednostka centralna, monitor, klawiatura, mysz, głośniki, drukarka – wylicza elementy zestawu komputerowego i opowiada o ich przeznaczeniu.
- „Zgaduj-zgadula” – ćwiczenia słuchowe. `
Rodzic opisuje słownie wygląd (cechy) jednej z części zestawu komputerowego. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, o czym opowiada Rodzic.
- „Co by było, gdyby nie było komputera i internetu?” – rozmowa.
Rodzic kieruje rozmową. Podsuwa kolejne pytania: Skąd ludzie czerpaliby wiedzę? Co służyłoby do pisania pism urzędowych? Komputer ułatwia, czy utrudnia nam życie? Po skończonej dyskusji dziecko wysnuwa wniosek, że komputer i internet ułatwiają człowiekowi życie.
- „Malowanie na ekranie” – zabawa praktyczna z wykorzystaniem komputera.
Rodzic prezentuje wybrane przez siebie gry i aplikacje, dziecko wspólnie wykonują wybrane ćwiczenia, np. puzzle, kolorowanki, memory, gry sprawnościowe.
- Praca w kartach pracy– rozwijanie sprawności manualnej, poznanie znaczenia komputera w życiu człowieka.
Dziecko rozcina kolorowankę wzdłuż linii zaznaczonych przez Rodzica na odwrocie karty. Układaj je i nakleja na kartkę. Mówią, do czego może być wykorzystywany komputer. Następnie koloruje obrazek.
- „Od najmniejszego do największego” – zabawa matematyczna.
Rodzic wykorzystuje zgromadzone na wcześniejszych zajęciach obrazki z różnego rodzaju komputerami. Prosi dziecko, aby ułożyło je od najmniejszego do największego. • obrazki prezentujące różne rodzaje komputerów: stacjonarny, laptop, tablet, smartfon.
- „Układamy według wzoru” – zabawa
Rodzic przygotowuje kartoniki z różnymi symbolami (np. figury geometryczne) – każdy symbol przynajmniej 4 razy po 3 wielkości. Rodzic rozpoczyna rytm, zaś dziecko ma za zadanie go dokończyć. Rodzic prosi o odczytanie rytmu – dziecko ma za zadanie operować nazwą symbolu i wielkością. • kartoniki z różnymi symbolami (np. figury geometryczne) – każdy symbol przynajmniej 4 razy po 3 wielkości.
- „Odkładamy i dokładamy – sprawnie do ośmiu przeliczamy” – zabawa matematyczna.
Dziecko dostaje 10 liczmanów, karteczki z cyframi od 1 do 8 oraz kartkę kolorową jako tzw. „ogranicznik”. Rodzic daje dziecku zadania do wykonania, np.: Połóż dwa liczmany, dołóż jeszcze cztery. Ile masz razem? Dopasuj odpowiednią liczbę! Połóż 8 liczmanów, odłóż od tego 3 liczmany. Ile liczmanów zostało na kartce? Dopasuj odpowiednią liczbę! itd.
- „Zrób tyle, ile” – zabawa ruchowa.
Dziecko porusza się po pokoju zgodnie z podanym przez Rodzica rytmem. W przerwie pokazuje kartonik z liczbą od 1 do 8 i prosi o wykonanie różnych ćwiczeń gimnastycznych w ilości podanej na kartoniku.
- „Gdzie jest komputer?” – zabawa słuchowa.
Rodzic czyta tekst, zadaniem dziecka jest uważnie słuchać. Gdy w tekście usłyszy słowo komputer – naśladuje rękoma pisanie na klawiaturze, gdy usłyszy słowo telefon – jedną rękę przykłada do ucha i mówi halo.
Mama Stasia pracuje w domu. Ona pracuje zdalnie i wykorzystuje komputer. Tata Stasia ma komputer w telefonie. Jego telefon to taki mały komputer – smartfon. Staś jest mały i nie ma komputera. Mama czasem włącza mu gry na komputerze, ale Staś chciałby więcej. Mama uważa, że dzieci nie mogą długo bawić się komputerem. Lepsze są klocki i malowanki. Tata Stasia ma grę w swoim telefonie i pozwala Stasiowi w nią grać. Ale bardzo rzadko. O! Coś dzwoni! To telefon taty. Do taty dzwoni babcia. Ona też ma telefon. Staś mówi: Jak urosnę, to sobie kupię komputer i telefon.
- „Jak będę duży to…” – zabawa słownikowa.
Zadaniem dziecka jest dokończyć zdanie, ale ma ono dotyczyć wynalazku, jaki chciałyby wymyślić. Mają opowiedzieć, do czego on ma służyć.
- „Wynalazki – jakie to proste!” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Część wstępna
– „Mali wynalazcy” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Rodzic kładzie na podłodze drewnianą łyżkę. Wskazuje na przybór i zapowiada, jak wiele rzeczy można zrobić z prostym kijkiem. Dziecko spaceruje po pokoju. Na sygnał Rodzica podchodzi do przyboru i z jego wykorzystaniem prezentuje, w co go zmieniło (szpada, flet, drążek do ćwiczeń, lina linoskoczka itp.). Po chwili odkłada laskę. Zabawę powtarzamy 3 razy.
– „Na siłowni” – ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe.
Dziecko w rękach trzyma łyżkę. Razem z Rodzicem wykonują ćwiczenia. Unoszą łyżkę wysoko aż do wspięcia na palce. Opuszczają przodem, wykonują skłon, łyżka dotyka podłogi. Podnoszą łyżkę w górę i opuszczają w tył na plecy. Prostują ramiona, opuszczają przodem do skłonu. Ćwiczenie powtarzają 4 – 5 razy.
Część główna
– „Płotek” – ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia.
Dziecko znajduje się w pozycji leżenia przodem, nogi ma wyprostowane i złączone. Ustawia łyżkę pionowo na podłodze, chwyta dłońmi na samym dole. Śpiewa piosenkę „Wlazł kotek na płotek i mruga” i jednocześnie przekłada dłonie coraz wyżej po łyżce aż do jej końca. Na słowa: Ładna to piosenka, nie długa – opuszczają ręce coraz niżej, aż dotkną podłogi. Ćwiczenie powtarzają 3, 4 razy.
– „Wałek – wynalazek z kuchni” – ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia.
Dziecko znajduje się w pozycji siadu prostego. Trzyma łyżkę za końce. Wykonuje głęboki skłon w przód, ręce z łyżką przesuwa po nogach w kierunku palców stóp. Następnie wraca do wyprostu, ręce z łyżką są uniesione w górę. Ćwiczenie powtarzają 4, 5 razy.
– „Skoczek” – zabawa z elementem podskoku.
Uczestnicy zabawy stoją w rozsypce, prawą nogę ugiętą w kolanie przekładają i zawieszają na łyżce. Wykonują 5, 6 podskoków na lewej nodze, potem następuje zmiana nogi. Ćwiczenie wykonują kilka razy.
– „Szuflada – w niej wszystko ukryjesz”.
Dzieci znajdują się w pozycji siadu klęcznego, przed nimi znajduje się laska. Na hasło N. ćwiczący chwytają za końce laski i powoli odsuwają przybór do przodu. Wyciągają się jak najdalej, nie odrywając pośladków od pięt. Po chwili następuje powrót do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzają 6–8 razy.
Część końcowa
– „A – jak Ania” – ćwiczenie stóp.
Dziecko znajduje się w pozycji siadu skulnego. Ustawia łyżkę pionowo na podłodze, chwyta stopami i próbuje napisać pierwszą literę swojego imienia. Ćwiczenie powtarza 5 razy.
– „Marsz” – ćwiczenie wyprostne.
Uczestnicy ćwiczeń maszerują dookoła pokoju. Trzymają łyżki za 2 końce i układają na głowie, łokcie mają odwiedzione na zewnątrz
- Karty pracy „Nauka i wynalazki”