Czwartek 08.04.2021r.

Temat kompleksowy: „Tajemnice świata”

Temat dnia: „ Komputer”

 

Cele:

  1. Kształtowanie kompetencji cyfrowych;
  2. Nabywanie umiejętności sprawnego przeliczania w zakresie 8;
  3. Rozwijanie umiejętności porównywania wielkości;
  4. Wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach plastycznych;
  5. Kształtowanie właściwej postawy ciała, rozwijanie wielu grup mięśniowych.

 

 

  • „Zagadka o komputerze” – rozwiązywanie zagadki Anny Urszuli Kamińskiej.

Ekran, myszka, klawiatura.

Włącz, wpisz hasło i pohulaj.

Uczy, bawi, kontaktuje.

Ważne dane przechowuje.

 

  • „Do czego służy komputer?” – zabawa słownikowa.

Rodzic zadaje pytanie, dziecko odpowiada – wszystkie odpowiedzi są dobre. Rodzic prezentuje różne rodzaje komputerów: stacjonarny, laptop, tablet, smartfon. Wspólnie z dzieckiem omawia wykorzystanie komputerów w najbliższym otoczeniu dziecka.

(obrazki prezentujące różne rodzaje komputerów: stacjonarny, laptop, tablet, smartfon)

  • „Jak to działa?” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic zapoznaje dziecko z elementami składowymi zestawu komputerowego: jednostka centralna, monitor, klawiatura, mysz, głośniki, drukarka –  wylicza elementy zestawu komputerowego i opowiada o ich przeznaczeniu.

 

  • „Zgaduj-zgadula” – ćwiczenia słuchowe. `

Rodzic opisuje słownie wygląd (cechy) jednej z części zestawu komputerowego. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, o czym opowiada Rodzic.

 

  • „Co by było, gdyby nie było komputera i internetu?” – rozmowa.

Rodzic kieruje rozmową. Podsuwa kolejne pytania: Skąd ludzie czerpaliby wiedzę? Co służyłoby do pisania pism urzędowych? Komputer ułatwia, czy utrudnia nam życie? Po skończonej dyskusji dziecko wysnuwa wniosek, że komputer i internet ułatwiają człowiekowi życie.

 

  • „Malowanie na ekranie” – zabawa praktyczna z wykorzystaniem komputera.

Rodzic prezentuje wybrane przez siebie gry i aplikacje, dziecko wspólnie wykonują wybrane ćwiczenia, np. puzzle, kolorowanki, memory, gry sprawnościowe.

 

  • Praca w kartach pracy– rozwijanie sprawności manualnej, poznanie znaczenia komputera w życiu człowieka.

Dziecko rozcina kolorowankę wzdłuż linii zaznaczonych przez Rodzica na odwrocie karty. Układaj je i nakleja na kartkę. Mówią, do czego może być wykorzystywany komputer. Następnie koloruje obrazek.

  • „Od najmniejszego do największego” – zabawa matematyczna.

Rodzic wykorzystuje zgromadzone na wcześniejszych zajęciach obrazki z różnego rodzaju komputerami. Prosi dziecko, aby ułożyło je od najmniejszego do największego. • obrazki prezentujące różne rodzaje komputerów: stacjonarny, laptop, tablet, smartfon.

 

  • „Układamy według wzoru” – zabawa

Rodzic przygotowuje kartoniki z różnymi symbolami (np. figury geometryczne) – każdy symbol przynajmniej 4 razy po 3 wielkości. Rodzic rozpoczyna rytm, zaś dziecko ma za zadanie go dokończyć. Rodzic prosi o odczytanie rytmu – dziecko ma za zadanie operować nazwą symbolu i wielkością. • kartoniki z różnymi symbolami (np. figury geometryczne) – każdy symbol przynajmniej 4 razy po 3 wielkości.

 

  • „Odkładamy i dokładamy – sprawnie do ośmiu przeliczamy” – zabawa matematyczna.

Dziecko dostaje 10 liczmanów, karteczki z cyframi od 1 do 8 oraz kartkę kolorową jako tzw. „ogranicznik”. Rodzic daje dziecku zadania do wykonania, np.: Połóż dwa liczmany, dołóż jeszcze cztery. Ile masz razem? Dopasuj odpowiednią liczbę! Połóż 8 liczmanów, odłóż od tego 3 liczmany. Ile liczmanów zostało na kartce? Dopasuj odpowiednią liczbę! itd.

 

  • „Zrób tyle, ile” – zabawa ruchowa.

Dziecko porusza się po pokoju zgodnie z podanym przez Rodzica rytmem. W przerwie pokazuje kartonik z liczbą od 1 do 8 i prosi o wykonanie różnych ćwiczeń gimnastycznych w ilości podanej na kartoniku.

 

  • „Gdzie jest komputer?” – zabawa słuchowa.

Rodzic czyta tekst, zadaniem dziecka jest uważnie słuchać. Gdy w tekście usłyszy słowo komputer – naśladuje rękoma pisanie na klawiaturze, gdy usłyszy słowo telefon – jedną rękę przykłada do ucha i mówi halo.

Mama Stasia pracuje w domu. Ona pracuje zdalnie i wykorzystuje komputer. Tata Stasia ma komputer w telefonie. Jego telefon to taki mały komputer – smartfon. Staś jest mały i nie ma komputera. Mama czasem włącza mu gry na komputerze, ale Staś chciałby więcej. Mama uważa, że dzieci nie mogą długo bawić się komputerem. Lepsze są klocki i malowanki. Tata Stasia ma grę w swoim telefonie i pozwala Stasiowi w nią grać. Ale bardzo rzadko. O! Coś dzwoni! To telefon taty. Do taty dzwoni babcia. Ona też ma telefon. Staś mówi: Jak urosnę, to sobie kupię komputer i telefon.

 

  • „Jak będę duży to…” – zabawa słownikowa.

Zadaniem dziecka jest dokończyć zdanie, ale ma ono dotyczyć wynalazku, jaki chciałyby wymyślić. Mają opowiedzieć, do czego on ma służyć.

 

  • Wynalazki – jakie to proste!” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

 

Część wstępna

– „Mali wynalazcy” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Rodzic kładzie na podłodze drewnianą łyżkę. Wskazuje na przybór i zapowiada, jak wiele rzeczy można zrobić z prostym kijkiem. Dziecko spaceruje po pokoju. Na sygnał Rodzica podchodzi do przyboru i z jego wykorzystaniem prezentuje, w co go zmieniło (szpada, flet, drążek do ćwiczeń, lina linoskoczka itp.). Po chwili odkłada laskę. Zabawę powtarzamy 3 razy.

– „Na siłowni” – ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe.

Dziecko w rękach trzyma łyżkę. Razem z Rodzicem wykonują ćwiczenia. Unoszą łyżkę wysoko aż do wspięcia na palce. Opuszczają przodem, wykonują skłon, łyżka dotyka podłogi. Podnoszą łyżkę w górę i opuszczają w tył na plecy. Prostują ramiona, opuszczają przodem do skłonu. Ćwiczenie powtarzają 4 – 5 razy.

Część główna

– „Płotek” – ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia.

Dziecko znajduje się w pozycji leżenia przodem, nogi ma wyprostowane i złączone. Ustawia łyżkę pionowo na podłodze, chwyta dłońmi na samym dole. Śpiewa piosenkę „Wlazł kotek na płotek i mruga” i jednocześnie przekłada dłonie coraz wyżej po łyżce aż do jej końca. Na słowa: Ładna to piosenka, nie długa – opuszczają ręce coraz niżej, aż dotkną podłogi. Ćwiczenie powtarzają 3, 4 razy.

– „Wałek – wynalazek z kuchni” – ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia.

Dziecko znajduje się w pozycji siadu prostego. Trzyma łyżkę za końce. Wykonuje głęboki skłon w przód, ręce z łyżką przesuwa po nogach w kierunku palców stóp. Następnie wraca do wyprostu, ręce z łyżką są uniesione w górę. Ćwiczenie powtarzają 4, 5 razy.

– „Skoczek” – zabawa z elementem podskoku.

Uczestnicy zabawy stoją w rozsypce, prawą nogę ugiętą w kolanie przekładają i zawieszają na łyżce. Wykonują 5, 6 podskoków na lewej nodze, potem następuje zmiana nogi. Ćwiczenie wykonują kilka razy.

– „Szuflada – w niej wszystko ukryjesz”.

Dzieci znajdują się w pozycji siadu klęcznego, przed nimi znajduje się laska. Na hasło N. ćwiczący chwytają za końce laski i powoli odsuwają przybór do przodu. Wyciągają się jak najdalej, nie odrywając pośladków od pięt. Po chwili następuje powrót do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzają 6–8 razy.

Część końcowa

– „A – jak Ania” – ćwiczenie stóp.

Dziecko znajduje się w pozycji siadu skulnego. Ustawia łyżkę pionowo na podłodze, chwyta stopami i próbuje napisać pierwszą literę swojego imienia. Ćwiczenie powtarza 5 razy.

– „Marsz” – ćwiczenie wyprostne.

Uczestnicy ćwiczeń maszerują dookoła pokoju. Trzymają łyżki za 2 końce i układają na głowie, łokcie mają odwiedzione na zewnątrz

 

  • Karty pracy „Nauka i wynalazki”