Piątek, 09.04.2021r.
Temat kompleksowy: “Wiosna na wsi’
Temat dnia: Co słychać na wsi?
- Cele główne:
– rozwijanie percepcji słuchowej,
– rozwijanie myślenia logicznego,
– rozwijanie sprawności ruchowej,
- Cele operacyjne:
Dziecko:
– rozpoznaje zwierzęta po odgłosach,
– rozróżnia zdania prawdziwe od fałszywych,
– uczestniczy w zabawach ruchowych.
Realizacja:
Pomoce dydaktyczne: nagranie odgłosów wybranych zwierząt mieszkających na wsi, piórko, papier lub gazeta (mała kulka).
- Zabawa dydaktyczna – Wszystko zwierzę, co ma pierzę.
Rodzic rozpoczyna zabawę słowami: Wszystko zwierzę, co ma pierzę, po których wymienia nazwy różnych zwierząt z gospodarstwa. Każdorazowo, wypowiadając nazwę, rozpościera ręce niczym ptak skrzydła. Dziecko wsłuchuje się uważnie w słowa rodzica i rozpościera ręce tylko wtedy, gdy usłyszy nazwę ptaka z wiejskiego podwórka (kura, kogut, kaczka, gęś).
- Zabawa – Konik (wyrabiająca reakcję na zmiany tempa).
Rodzic wyklaskuje rytm w wolnym tempie. Dziecko (konik) naśladuje rżenie, parskanie konia,
poruszanie ogonem, głową. Kiedy usłyszy szybkie wyklaskiwanie rytmu przez rodzica, koń wyrusza na wycieczkę: podskakuje, porusza się chodem bocznym, następnie podskakuje rytmie przeskakując z nogi na nogę.
- Zabawa ortofoniczna – Wiejski zwierzyniec.
Rodzic włącza nagranie głosów zwierząt wiejskich. Pyta dziecko, z czym mu się kojarzą te dźwięki i jakie zwierzęta rozpoznaje.
- Zabawa ruchowa – Tupnij lub skacz.
Rodzic czyta informacje o wiejskich zwierzętach. Gdy dziecko usłyszy właściwe zdanie podskakuje, a gdy usłyszy nieprawdziwe tupie.
- Żyrafę spotkamy na wsi.
- Cielątko to dziecko krowy.
- Konik parska i rży.
- Kura mieszka w oborze.
- Kaczka kwacze.
- Piesek pilnuje gospodarstwa i mieszka w budzie.
- Prosiaczek to dziecko kury.
- Ćwiczenie oddechowe – Latające piórko.
Dziecko leży na brzuchu. Piórko lub małą kulkę z papieru układa przed sobą. Stara się dmuchać na piórko lub kulkę, tak mocno, aby przesuwało się w dowolną stronę.
Od nauczyciela wspomagającego:
- Wypowiadanie się pełnymi zdaniami to dobre ćwiczenie na wzbogacanie słownika dziecka, wdrażanie do używania słów w odpowiedniej formie.
- Proszę o wyjaśnienie dziecku nieznanych sformułowań.
- Zwracamy uwagę, czy dziecko dobrze słyszy odtwarzane dźwięki.