Piątek dn. 09.04.2021 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC

TEMAT DNIA: KURCZAKI

Cele:

  1. Kształcenie umiejętności uważnego słuchania.
  2. Kształcenie umiejętności reagowania na sygnał dźwiękowy.
  3. Kształcenie umiejętności śpiewania rytmów.
  4. Wyzwalanie aktywności własnej dziecka.

Kurczątko

Dziecko odgaduje zagadkę M. Szeląg “Kurczątko”

Puszyste, żółciutkie jest ono calutkie,                                                                                                                                dzióbek ma tyci, skrzydła malutkie.                                                                                                                                    Wykluło się z jajka o samym świcie,                                                                                                                                              kim jest maleństwo, jak wy myślicie?

Mama kwoka i kurczaczek

Dziecko – kurczaczek porusza się swobodnie po pokoju. Po usłyszeniu sygnału dźwiękowego zatrzymuje się i wykonuje polecenia mamy – kwoki: jedno uderzenie w bębenek – macha skrzydełkami; dwa uderzenia – poszukuje pokarmu; trzy uderzenia – dziobie ziarenka; cztery uderzenia – chowa się przed niebezpieczeństwem.

Bajka o kurczaku, który nie był kurczakiem

Dziecko słucha nagrania opowiadania W. Chotomskiej, czytanego przez Marcina Perchucia. 

https://abc.tvp.pl/32958490/bajka-o-kurczaku-ktory-nie-byl-kurczakiem  

Odpowiedzi na pytania rodzica:

  • Kto na wiosnę wyskoczył z jajek?
  • Ile było kurczątek?
  • Czy piąty kurczaczek był podobny do pozostałych i jak wyglądał?
  • Jak mówił piąty kurczaczek, a jak mówiły inne kurczaczki?
  • Co zrobił piąty kurczak kiedy zobaczył rzekę?
  • Czy piąty kurczak był kurczakiem?

Wielkanocne symbole

Rodzic wymienia symbole związane z Wielkanocą i Bożym Narodzeniem. Dziecko słysząc symbole wielkanocne podnosi kciuk do góry, a słysząc symbole bożonarodzeniowe opuszcza kciuk do dołu (np. Mikołaj, zajączek, bombka, kurczak, renifer, pisanka, choinka, bazie).

Śpiewamy rytmy

Rodzic wycina żółte i białe kółeczka. Ustala z dzieckiem, że żółte kółeczka to kurczaki, a białe kółeczka to baranki. Rodzic układa z kółeczek rytm, który dziecko będzie odśpiewywać (baranek: bee, kurczak: pi). Baranek – kurczak- kurczak – baranek – kurczak – kurczak – baranek – kurczak – kurczak. Następnie rodzic układa nowy rytm, który dziecko odśpiewuje.

Na podwórku

Dziecko i rodzic są kurczakami – kogucikami. Rodzic jednocześnie jest narratorem. Zaprasza dziecko do zabawy. Słonko świeci, kurczaki wyszły na spacer. Biegają po podwórku. Zbliża się deszczowa chmura i zaczyna padać deszcz. Kurczaki biegną do kurnika i chowają się. Wychodzi słoneczko. Kurczakom robi się gorąco w kurniku i wybiegają na podwórko. Po deszczu są na podwórku kałuże (gazety), kurczaki biegają omijając kałuże lub w nie wskakują i chlapią się wodą. Dwa kogutki skaczą na jednej nodze, zwrócone dzióbkami do siebie. Dotykają się skrzydełkami (łokciami). Po skończonej zabawie mówią sobie coś miłego. Przychodzi gospodyni (członek rodziny) z miseczką ziarenek. Kurczaki biegną do miseczki, jedzą, a potem zmęczone siadają.

Kurczak – praca plastyczna

Dziecko odkręca mały słoiczek i napełnia go kawałkami żółtego papieru, zakręca i stawia do góry dnem. Z kolorowego papieru wycina oczy, dzióbek i skrzydełka. Dokleja je kurczakowi. Na głowie nakleja piórko. Zamiast kleju może użyć plasteliny.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3