Piątek dn. 09.04.2021 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC
TEMAT DNIA: KURCZAKI
Cele:
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania.
- Kształcenie umiejętności reagowania na sygnał dźwiękowy.
- Kształcenie umiejętności śpiewania rytmów.
- Wyzwalanie aktywności własnej dziecka.
Kurczątko
Dziecko odgaduje zagadkę M. Szeląg “Kurczątko”
Puszyste, żółciutkie jest ono calutkie, dzióbek ma tyci, skrzydła malutkie. Wykluło się z jajka o samym świcie, kim jest maleństwo, jak wy myślicie?
Mama kwoka i kurczaczek
Dziecko – kurczaczek porusza się swobodnie po pokoju. Po usłyszeniu sygnału dźwiękowego zatrzymuje się i wykonuje polecenia mamy – kwoki: jedno uderzenie w bębenek – macha skrzydełkami; dwa uderzenia – poszukuje pokarmu; trzy uderzenia – dziobie ziarenka; cztery uderzenia – chowa się przed niebezpieczeństwem.
Bajka o kurczaku, który nie był kurczakiem
Dziecko słucha nagrania opowiadania W. Chotomskiej, czytanego przez Marcina Perchucia.
https://abc.tvp.pl/32958490/bajka-o-kurczaku-ktory-nie-byl-kurczakiem
Odpowiedzi na pytania rodzica:
- Kto na wiosnę wyskoczył z jajek?
- Ile było kurczątek?
- Czy piąty kurczaczek był podobny do pozostałych i jak wyglądał?
- Jak mówił piąty kurczaczek, a jak mówiły inne kurczaczki?
- Co zrobił piąty kurczak kiedy zobaczył rzekę?
- Czy piąty kurczak był kurczakiem?
Wielkanocne symbole
Rodzic wymienia symbole związane z Wielkanocą i Bożym Narodzeniem. Dziecko słysząc symbole wielkanocne podnosi kciuk do góry, a słysząc symbole bożonarodzeniowe opuszcza kciuk do dołu (np. Mikołaj, zajączek, bombka, kurczak, renifer, pisanka, choinka, bazie).
Śpiewamy rytmy
Rodzic wycina żółte i białe kółeczka. Ustala z dzieckiem, że żółte kółeczka to kurczaki, a białe kółeczka to baranki. Rodzic układa z kółeczek rytm, który dziecko będzie odśpiewywać (baranek: bee, kurczak: pi). Baranek – kurczak- kurczak – baranek – kurczak – kurczak – baranek – kurczak – kurczak. Następnie rodzic układa nowy rytm, który dziecko odśpiewuje.
Na podwórku
Dziecko i rodzic są kurczakami – kogucikami. Rodzic jednocześnie jest narratorem. Zaprasza dziecko do zabawy. Słonko świeci, kurczaki wyszły na spacer. Biegają po podwórku. Zbliża się deszczowa chmura i zaczyna padać deszcz. Kurczaki biegną do kurnika i chowają się. Wychodzi słoneczko. Kurczakom robi się gorąco w kurniku i wybiegają na podwórko. Po deszczu są na podwórku kałuże (gazety), kurczaki biegają omijając kałuże lub w nie wskakują i chlapią się wodą. Dwa kogutki skaczą na jednej nodze, zwrócone dzióbkami do siebie. Dotykają się skrzydełkami (łokciami). Po skończonej zabawie mówią sobie coś miłego. Przychodzi gospodyni (członek rodziny) z miseczką ziarenek. Kurczaki biegną do miseczki, jedzą, a potem zmęczone siadają.
Kurczak – praca plastyczna
Dziecko odkręca mały słoiczek i napełnia go kawałkami żółtego papieru, zakręca i stawia do góry dnem. Z kolorowego papieru wycina oczy, dzióbek i skrzydełka. Dokleja je kurczakowi. Na głowie nakleja piórko. Zamiast kleju może użyć plasteliny.
3