Data : 09.04.2021
Temat : Nie niszczymy roślin.
Cele :
- rozwijanie mowy;
- określanie prawidłowych i nieprawidłowych zachowań.
Przebieg dnia:
I
- Zabawa “Pokaż taki sam kwiatek”.
- Rodzic przygotował papierowe kwiaty, po dwa takie same. Daje dziecku po jednym kwiatku z pary. Pozostałe kwiaty porozkłada w różnych miejscach w pokoju. Zadaniem dziecka jest odnaleźć takie same kwiaty, jak te, który otrzymało.
II
- Rozmowa na temat ochrony kwiatów.
-
- Czy możemy zrywać wszystkie kwiaty?
- Co powinniśmy zrobić z zerwanymi kwiatami?
- Czy powinniśmy zrywać kwiaty, których jest bardzo mało i mogłyby wyginąć?
Rodzic wyjaśnia, że są kwiaty (zwierzęta), których jest bardzo mało, i grozi im wyginięcie. Są one pod ochroną, to znaczy, że ich zrywanie grozi karą (zalecane oglądanie zdjęć roślin i zwierząt pod ochroną).
2. Czytanie teatrzyku w odpowiedniej tonacji.
Agata (radośnie) :
Jestem sobie Agata – strasznie kocham się w kwiatach.
Gdy tylko zakwita kwiatuszek, zaraz go zerwać muszę.
Zerwę, co tylko spotkam: o, tu dzwonek, tu stokrotka,
tulipanek…
Uwiję z nich sobie wianek.
Jaka piękna okolica. Ja kwiatami się zachwycam.
Kukułeczko, czego szukasz? Co dobrego mi wykukasz?
O, ładnie mi wykukałaś, w szkole piątki będę miała.
Wiewiórki (radośnie) :
Wiewióreczki hopsasa! Po gałęziach wciąż hasamy!
Pięknie i gładko – poskacz z nami, Agatko!
Agatka (radośnie) :
Hopsasa dookoła – przeszkadzają mi te zioła.
Buch! Ten bukiet na trawę. Z wiewiórkami się zabawię.
Wiewiórki i Agata (radośnie) :
Hop, wiewiórki, hyc z Agatą.
O, my na to jak na lato.
Hopsasa, z prawa, z lewa,
słońce świeci, szumią drzewa.
Wróżki (radośnie i dumnie) :
Wędrujemy po leśnych dróżkach. To my, leśne wróżki.
– Ja mam z liści kapturek.
– Ja płaszczyk z ptasich piórek.
– Mam włosy z mchów i porostów.
– A las kochamy po prostu.
Hej, hej! A któż to zerwał i rzucił na ziemię kwiaty?
Więdną!
Nie wiecie, czyja to sprawka?
Dzieci (głośno) :
Agaty!
Wróżki (smutne) :
A to się popisała, ani słowa.
– Przyszła do lasu kwiaty rabować.
– Poniszczyła, połamała wszystkie kwiaty!
– My nie chcemy tej Agaty!
Kto powie, czy Agata naprawdę się kocha w kwiatach?
Dzieci (z przejęciem) :
Nie…
Wróżka (zła) :
Bo ja myślę, że to wielka roślin niszczycielka!
Może ktoś włoży te kwiaty do wody?
Dzieci (głośno) :
My je weźmiemy do kącika przyrody!
3. Rozmowa na temat teatrzyku.
- Czy Agata naprawdę kocha się w kwiatach?
- Jak nazwalibyście Agatę?
III
- Słuchanie rysowanego wierszyka.
- Najpierw rodzic mówi wierszyk i rysuje kwiatek. Potem samodzielnie próbuje to zrobić dziecko z niewielką pomocą.
Najpierw koło, na nim płatek,
drugi płatek, trzeci płatek, czwarty płatek,
jeszcze kreska – łodyga – i jest kwiatek.
Od nauczyciela wspomagającego:
- Zabawa z kwiatkami to ćwiczenie na percepcję wzrokową. Można dzięki niemu rozwijać umiejętności matematyczne poprzez przeliczanie kwiatów, utrwalanie pojęcia para. Jedne pary mogą być mniejsze/większe od innych, można je później posegregować ze względu na wielkość.
- Teatrzyk będzie ćwiczeniem, które usprawnia nazywanie emocji. Dziecko powinno mieć możliwość samodzielnie zaprezentować dane emocje: “Zrób złą minę” itp.
- Warto czytać tekst tak, aby dziecko na bieżąco mogło mówić jak czuje się dana postać: zły, radosny, smutny. Można wykorzystać do tego zdjęcia:
SMUTEK: https://pixabay.com/images/id-2643814/
RADOŚĆ: https://pixabay.com/images/id-5840910/
ZŁOŚĆ: https://pixabay.com/images/id-1971626/