Data : 09.04.2021

Temat : Nie niszczymy roślin.

Cele :

  • rozwijanie mowy;
  • określanie prawidłowych i nieprawidłowych zachowań.

 

Przebieg dnia:

I

  1. Zabawa “Pokaż taki sam kwiatek”.
    • Rodzic przygotował papierowe kwiaty, po dwa takie same. Daje dziecku po jednym kwiatku z pary. Pozostałe kwiaty porozkłada w różnych miejscach w pokoju. Zadaniem dziecka jest odnaleźć takie same kwiaty, jak te, który otrzymało.

 

II

  1. Rozmowa na temat ochrony kwiatów.
    • Czy możemy zrywać wszystkie kwiaty?
    • Co powinniśmy zrobić z zerwanymi kwiatami?
    • Czy powinniśmy zrywać kwiaty, których jest bardzo mało i mogłyby wyginąć?

Rodzic wyjaśnia, że są kwiaty (zwierzęta), których jest bardzo mało, i grozi im wyginięcie. Są one pod ochroną, to znaczy, że ich zrywanie grozi karą (zalecane oglądanie zdjęć roślin i zwierząt pod ochroną).

 

 

2. Czytanie teatrzyku w odpowiedniej tonacji.

 

Agata (radośnie) :

Jestem sobie Agata – strasznie kocham się w kwiatach.

Gdy tylko zakwita kwiatuszek, zaraz go zerwać muszę.

Zerwę, co tylko spotkam: o, tu dzwonek, tu stokrotka,

tulipanek…

Uwiję z nich sobie wianek.

Jaka piękna okolica. Ja kwiatami się zachwycam.

Kukułeczko, czego szukasz? Co dobrego mi wykukasz?

O, ładnie mi wykukałaś, w szkole piątki będę miała.

 

Wiewiórki (radośnie) :

Wiewióreczki hopsasa! Po gałęziach wciąż hasamy!

Pięknie i gładko – poskacz z nami, Agatko!

 

Agatka (radośnie) :

Hopsasa dookoła – przeszkadzają mi te zioła.

Buch! Ten bukiet na trawę. Z wiewiórkami się zabawię.

 

Wiewiórki i Agata (radośnie) :

Hop, wiewiórki, hyc z Agatą.

O, my na to jak na lato.

Hopsasa, z prawa, z lewa,

słońce świeci, szumią drzewa.

 

Wróżki (radośnie i dumnie) :

Wędrujemy po leśnych dróżkach. To my, leśne wróżki.

– Ja mam z liści kapturek.

– Ja płaszczyk z ptasich piórek.

– Mam włosy z mchów i porostów.

– A las kochamy po prostu.

Hej, hej! A któż to zerwał i rzucił na ziemię kwiaty?

Więdną!

Nie wiecie, czyja to sprawka?

 

Dzieci (głośno) :

Agaty!

 

Wróżki (smutne) :

A to się popisała, ani słowa.

– Przyszła do lasu kwiaty rabować.

– Poniszczyła, połamała wszystkie kwiaty!

– My nie chcemy tej Agaty!

Kto powie, czy Agata naprawdę się kocha w kwiatach?

 

Dzieci (z przejęciem) :

Nie…

 

Wróżka (zła) :

Bo ja myślę, że to wielka roślin niszczycielka!

Może ktoś włoży te kwiaty do wody?

 

Dzieci (głośno) :

My je weźmiemy do kącika przyrody!

 

3. Rozmowa na temat teatrzyku.

  • Czy Agata naprawdę kocha się w kwiatach?
  • Jak nazwalibyście Agatę?

 

 

III

  1. Słuchanie rysowanego wierszyka.
    • Najpierw rodzic mówi wierszyk i rysuje kwiatek. Potem samodzielnie próbuje to zrobić dziecko z niewielką pomocą.

Najpierw koło, na nim płatek,

drugi płatek, trzeci płatek, czwarty płatek,

jeszcze kreska – łodyga – i jest kwiatek.

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Zabawa z kwiatkami to ćwiczenie na percepcję wzrokową. Można dzięki niemu rozwijać umiejętności matematyczne poprzez przeliczanie kwiatów, utrwalanie pojęcia para. Jedne pary mogą być mniejsze/większe od innych, można je później posegregować ze względu na wielkość.
  • Teatrzyk będzie ćwiczeniem, które usprawnia nazywanie emocji. Dziecko powinno mieć możliwość samodzielnie zaprezentować dane emocje: “Zrób złą minę” itp.
  • Warto czytać tekst tak, aby dziecko na bieżąco mogło mówić jak czuje się dana postać: zły, radosny, smutny. Można wykorzystać do tego zdjęcia:

SMUTEK: https://pixabay.com/images/id-2643814/

RADOŚĆ: https://pixabay.com/images/id-5840910/

ZŁOŚĆ: https://pixabay.com/images/id-1971626/