PIĄTEK – 09.04.2021 r.

Temat dnia: Wiosna na działce

Cele ogólne:

 – rozwijanie pamięci słuchowej;

 – zachęcanie do obserwowania przyrody.

  1. Słuchanie wiersza.

W naszym ogródeczku

zrobimy porządki:

zagrabimy ścieżki,

przekopiemy grządki!

Na grządkach wyrośnie:

fasolka, marchewka,

sałata i groszek,

czerwona rzodkiewka.

W naszym ogródeczku

posiejemy kwiatki –

będą nam pachniały

fiołki i bratki,

nasturcje, goździki,

nagietki i groszek,

i ta biała lilia,

co tak żółci nosek.

 

  1. Rozmowa na temat wiersza.

−− Co zrobimy w ogródku?

−− Co będzie nam potrzebne do kopania, a co – do grabienia?

−− Jakie warzywa wyrosną w ogródku?

−− Jakie kwiaty wyrosną w ogródku?

  1. Narzędzia ogrodnicze
  • Czytanie całościowe nazw narzędzi ogrodniczych. Łączenie kartoników z wyrazami z odpowiednimi zdjęciami.
  • Wyjaśnianie, do czego służą te narzędzia.
  1. Ponowne słuchanie wiersza.

Podczas słuchania wiersza dzieci układają obrazki roślin w takiej kolejności, w jakiej wymienione są w wierszu.

  • Nauka wiersza fragmentami, metodą ze słuchu.
  1. Wyjaśnienie nazw: kwiaty ogrodowe, kwiaty polne.
  2. Próby wspólnej recytacji wiersza.
  3. Wypowiadanie się na temat roli roślin w życiu ludzi i zwierząt.

Rośliny są pokarmem, wzbogacają powietrze w tlen, upiększają krajobraz, służą do produkcji

lekarstw, herbat, soków, wykorzystywane są w kosmetyce do produkcji kremów, szamponów,

maseczek, toników…

  1. Dla chętnych: Umieszczanie sadzonek pomidorów w przygotowanych skrzynkach z ziemią.
  • Przypomnienie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć.

Wsadzenie sadzonek, podlanie i umieszczenie roślin w nasłonecznionym miejscu sali.

  • Zachęcanie dzieci do obserwowania rozwijającej się rośliny.
  1. Ilustracja ruchowa wiersza W naszym ogródeczku.

Dzieci naśladują, podczas wspólnej z nauczycielem recytacji – grabienie, kopanie ziemi, wymieniając warzywa, liczą je na palcach, sieją kwiaty, wąchają je i ścierają żółty pyłek z lilii ze swojego nosa.

  1. Zapoznanie z wyglądem dżdżownicy oraz jej rolą w spulchnianiu gleby.

1) Przypomnienie czynników sprzyjających rozwojowi roślin.

2) Obserwowanie dżdżownicy w słoiku.

−− Co to za zwierzę?

−− Jak porusza się dżdżownica? (Pełza, wsuwa się w ziemię).

3) Ćwiczenie prawidłowej wymowy słowa dżdżownica.

4) Wyjaśnienie nazwy dżdżownica.

Pochodzi od tego, że wychodzi z ziemi w czasie deszczowej (dżdżystej) pogody.

5) Słuchanie ciekawostek na temat dżdżownicy.

Dżdżownica porusza się dzięki mięśniom wora skórno-mięśniowego. Twarde włoski umieszczone na dolnej części umożliwiają jej ruch do przodu i kopanie kanalików w ziemi. Dżdżownica nie ma wyodrębnionej głowy ani oczu. Reaguje jednak na światło.

Prowadzi nocny tryb życia. Ponieważ oddycha przez skórę, musi przebywać stale w wilgotnym otoczeniu. Promienie słoneczne wysuszyłyby jej skórę, dlatego w dzień przebywa pod ziemią, w wykopanych przez siebie kanalikach. Na powierzchnię ziemi wychodzi w nocy. Zwierzę możemy zobaczyć na powierzchni ziemi w deszczowe dni, gdy woda zaleje mu korytarze.

Dżdżownica żywi się zbutwiałymi liśćmi i innymi częściami roślin, które wciąga do swoich kanalików. Niestrawione części roślin i ziemię, którą połyka na różnych głębokościach, wydala na powierzchnię ziemi. Przyczynia się w ten sposób do wymieszania gleby z różnych warstw. Kanaliki, które drąży dżdżownica, spulchniają glebę i ułatwiają do niej dostęp powietrza i wody. Im więcej dżdżownic w glebie, tym jest ona lepsza. Dlatego rolnicy, ogrodnicy i działkowcy starają się chronić te zwierzęta.

6) Umieszczenie dżdżownicy (ze słoika z ziemią) w skrzynce z posadzonymi pomidorami.

Zabawy na  świeżym powietrzu.