DATA: 12.04.2021 (poniedziałek)
TEMAT TYGODNIA: W ŚWIECIE TEATRU
TEMAT: Teatrzyk sylwet.
CELE:
- rozwijanie mowy,
- wypowiadanie się na temat teatrzyku
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I
- Zabawa kształtująca pojęcia związane z odległością.
- Rodzic rozmieszcza klocki w równych, dosyć krótkich odstępach wzdłuż wyznaczonej wcześniej trasy. Dziecko idzie wzdłuż linii, stawiając stopy obok kolejnych klocków.
- Podobne ćwiczenie, jednak tym razem klocki są najpierw rozmieszczone w nierównych, przypadkowych odstępach, zaś później odstępy, krótkie i długie, przeplatają się regularnie..
II
- Teatrzyk na podstawie wiersza A. Świrszczyńskiej „Zabawa w żaby i bociany”.
- Prosimy o przygotowanie sylwety żab i bociana (można wydrukować z internetu kolorowe obrazki lub wspólnie narysować i pokolorować) .
- Rodzic poruszając sylwetami, inscenizuje utwór. Oglądanie teatrzyku inscenizowanego przez rodzica.
Żaba I: Idzie żabka na spacerek, gdzie słoneczko i wiaterek.
Żaba II: Skacze żabka – skik, skik, skik! Nie dorówna żabce nikt.
Bocian: Idzie bocian na spacerek, gdzie słoneczko i wiaterek.
Żaby: Mówi bocian: kle, kle, kle!
Bocian: Wszystkie żabki złapać chcę!
Żaba I: Siostro żabko, kto to chodzi?
Żaba II: To pan bocian w trawie brodzi.
Żaby: Uciekajmy, hyc, hyc, hyc! Nie zobaczy bocian nic!
Żaba: Próżno bocian żabek szuka, próżno długim dziobem stuka.
Żaby: Choć tu żabek cały tłum, nic nie znajdziesz – kum, kum, kum.
Bocian: Tu słyszałem gdzieś kumkanie, tutaj bocian was dostanie.
Żaby: Choć tu żabek cały tłum, nic nie znajdziesz – kum, kum, kum!
Bocian: Nic nie znajdę. To ci los! Ze zmartwienia zwieszam nos. Kle, kle, kle!
- Rozmowa na temat teatrzyku:
- Kto występował w teatrzyku?
- Co robił bocian? Co robiły żabki?
III
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Jestem postacią…”. Dzieci naśladują, samodzielnie lub po pokazie rodzica, ruchy wymienionych postaci, np.: żołnierza, staruszka, baletnicy, raczkującego maluszka.
- Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.
Od nauczyciela wspomagającego:
- Przed zabawą w teatrzyk proponuję wytłumaczyć dziecku na czym będzie ona polegała i na co dziecko powinno zwrócić uwagę (na to, co robią żabki i bocian).
- Sylwety żaby i bociana można przytwierdzić do drewnianych patyczków.
Sylweta żaby: http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/duza-zaba
Sylweta bociana: https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/bocian-szablon-do-wycinania/ (aby pobrać, należy na stronie kliknąć napis Download Now! )
- Można również zaproponować dziecku wspólną zabawę w teatrzyk na ten sam lub inny temat.