12.04.2021 r. (poniedziałek)
TEMAT KOMPLEKSOWY – DBAMY O ZIEMIĘ
Temat dnia: Nie śmiecimy.
Cele: – Zachęcanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu.
– Poszerzanie zasobu słownictwa dziecka – poznanie pojęcia ekologia, recykling.
-Poznanie zasad właściwego segregowania podstawowych rodzajów śmieci.
-Wdrażanie do wypowiadania się pełnymi zdaniami.
-Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za otaczającą nas przyrodę.
Pomoce dydaktyczne: kilka białych kartek papieru ksero, wiersz D. Niemiec “Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być”, opakowania po produktach spożywczych (opakowania po jogurtach, szklane słoiki, kartony, po sokach, zakrętki plastikowe, stare gazety, torebki foliowe itp), kartki w trzech kolorach (zielona, niebieska i żółta), tasiemka/sznurek około 3m długości,
Realizacja:
I. Zabawa ruchowa “Ptaki w gniazdach”
Na dywanie rodzic rozkłada kilka białych kartek (papieru ksero), które są gniazdkami dla ptaszków .
Dziecko – ptaszek biega swobodnie po dywanie. Na hasło rodzica “Ptaszek do gniazdka” dziecko wskakuje na najbliższą kartkę papieru. Na hasło “Ptaszek z gniazdka” – dalej swobodnie biega po dywanie. Zabawę powtarzamy kilka razy.
II.Słuchanie wiersza D. Niemiec “Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być”.
Rodzic czyta wiersz, dziecko uważnie słucha.
Aby piękny był nasz świat,
nawet gdy masz mało lat,
żyj na co dzień ekologicznie,
wtedy wokół będzie ślicznie.
Śmieci segreguj, niech do kosza trafiają.
Uwaga! Ekolodzy po swym piesku sprzątają!
Zakręcaj kran, gdy woda z niego kapie.[…]
Latem, biegając po lesie, nie niszcz nigdy drzewek,
ptaki ci się odwdzięczą za to swoim śpiewem.
Rozmowa na temat wiersza:
– Czy podoba Ci się nasza ziemia?
– Jak myślisz, co to jest ekologia? (rodzic dziecku wyjaśnia nowe pojęcie, jeśli dziecko go nie zna)
– Co trzeba robić, aby żyć ekologicznie?
– Co by było, gdyby nie było koszy na śmieci?
– Dlaczego powinny być kosze na śmieci?
– Czy korzystasz z kosza na śmieci?
– Dlaczego warto troszczyć się o przyrodę?
– Jak czułabyś/czułbyś się gdyby wokół Ciebie było dużo śmieci?
Rodzic pokazuje dziecku podstawowe rodzaje koszy na śmieci i mówi jaki rodzaj śmieci można do nich wrzucać.
Zielony – szkło
niebieski – papier, karton
żółty – plastik, folia
Rodzic wyjaśnia dziecku znaczenie segregowania śmieci (recykling).
III. Zabawa dydaktyczna “Segregujemy śmieci”.
Rodzic rozkłada na dywanie opakowania po artykułach spożywczych (opakowania po jogurtach, szklane słoiki, kartoniki po sokach, zakrętki plastikowe, stare gazety, pudełka kartonowe, torebki foliowe itp.). W trzech różnych miejscach na dywanie umieszcza kartki papieru – niebieską, żółtą i zieloną.
Te kartki to trzy kosze na śmieci. Kartka zielona to kosz na szkło, kartka niebieska to kosz na papier, tekturę; a kartka żółta to kosz na plastik, folię. Zadaniem dziecka jest posegregowanie śmieci do odpowiednich koszy. Dziecko układa śmieci na właściwej kartce.
IV. Zabawa elementem celowania “Wrzucamy śmieci do kosza”
Dziecko dostaje kilka kartek starej gazety. Robi z nich kulki, najpierw prawą ręką (pokazuje rodzic), a potem lewą ręką. Rodzic ustawia kosz w określonej odległości od dziecka. Dziecko kolejno rzuca kulkami z papieru do kosza.
V. Zabawa ruchowa “Przejdź przez mostek” – z elementem równowagi.
Rodzic rozkłada prosto tasiemkę na dywanie – to będzie most na rzece. Zapraszamy dziecko, aby powoli i ostrożnie przeszło przez most na druga stronę rzeki. Może dziecko pomóc sobie trzymając ręce rozłożone na boki. Zabawę można powtarzać kilka razy, rodzic może również dołączyć do zabawy
VI. Czytanie na dywanie
Rodzic zaprasza dziecko, aby ze swojej biblioteczki wybrało bajkę/opowiadanie, której chciałoby teraz wysłuchać.
Od nauczyciela wspomagającego:
- Proszę o wyjaśnienie dziecku nieznanych sformułowań.
- Proszę zwracać uwagę na to, aby dziecko w miarę możliwości wypowiadało się pełnymi zdaniami.
- Jeżeli wiersz jest dla dziecka za długi, można podzielić go lub/i omawiać go po każdym przeczytanym fragmencie.
- Aby wytłumaczyć dziecku pojęcie ekologia, można wykorzystać krótki film edukacyjny: https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ.