TEMAT KOMPLEKSOWY – DBAMY O ZIEMIĘ

Temat dnia:  Ekologiczna piosenka

Cele: rozwijanie umiejętności wokalnych; rozwijanie sprawności manualnej.

Środki dydaktyczne: Piosenka ekologiczna, nagrania: nastrojowej melodii, nieprzyjemnych dźwięków, plastikowe butelki, mała, plastikowa butelka po napoju, plastikowa piłeczka, folia samoprzylepna, dwa obrazki: jeden przedstawiający łąkę i las wiosną, drugi – zadymione miasto z ogromnymi hałdami śmieci, obrazek przedstawiający zanieczyszczoną rzeczkę, bębenek, tamburyn, obręcze, nożyczki.

Realizacja:

  1. Wykonanie kręgli z plastikowych butelek. Dziecko wycina z folii samoprzylepnej kolorowe paseczki i ozdabia nimi butelki. Potem bawi się kręglami, celując do nich plastikowymi piłeczkami.
  2. Zabawy przy piosence: „Piosenka ekologiczna”.

https://www.youtube.com/watch?v=VHvOJ8nFQP0

Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne. Dziecko maszeruje po pokoju w rytmie ćwierćnut. Podczas pierwszej przerwy porusza się jak niedźwiedź, drugiej – jak ptak, a podczas trzeciej – skacze jak zając.  Realizowanie prostych tematów rytmicznych. Dziecko, przy dźwiękach tamburynu, w rytmie ósemek biega po sali. Kiedy usłyszy powtarzający się schemat rytmiczny, zatrzymuje się, wyklaskując dłońmi rytm, mówiąc: Czysty świat wokół nas (ćwierćnuta, ćwierćnuta, półnuta, ćwierćnuta, ćwierćnuta, półnuta).

  1. Słuchanie piosenki. sł. i muz. J. Kucharczyk „Piosenka Ekologiczna”.

 

  1. Dymią kominy wielkich fabryk,

płynie brudna woda do rzek.

Chcemy oddychać powietrzem czystym,

czystą wodę mieć.

 

Ref.: Czysta woda zdrowia doda – to każde dziecko wie.

Czysta woda zdrowia doda – tobie, tobie i mnie.

 

  1. Smog już pokrywa niebo całe szarym dymem i szarą mgłą.

W rzekach jest mniej i mniej rybek.

Kto to widział, kto?

 

 Ref.: Czysta woda…

 

Rozmowa na temat piosenki

O czym jest piosenka?

Co robią kominy fabryk?

Jaka woda płynie do rzek?

Co dzieje się z rybami?

Jakiej wody chcą dzieci?

Co to jest smog?

Czy jest zdrowy dla ludzi?

Do czego to może doprowadzić?

Co mogą zrobić dzieci?

  1. Rytmiczne wymawianie tekstu refrenu za rodzicem.

Czys-ta wo-da zdro-wia do-da – to każ-de dziec-ko wie. Czys-ta wo-da zdro-wia do-da – to-bie, to-bie i mnie.

  1. Zabawa ilustracyjna przy piosence.

Dziecko staje swobodnie w pokoju, ilustruje ruchem treść piosenki.

 

Dymią kominy pokazuje w górę na dym, wielkich fabryk, płynie brudna schyla się, pokazując brudną wodę, woda do rzek. Chcemy oddychać robi ustami trzy głębokie wdechy, powietrzem czystym, czystą wodę mieć. naśladuje picie wody z kubka.

Ref.: Czysta woda rytmicznie klaszcze, zdrowia doda – to każde dziecko wie. Czysta woda zdrowia doda, – tobie, tobie i mnie.

Smog już pokrywa pokazuje na niebo, niebo całe szarym dymem i szarą mgłą. W rzekach jest kreśli w powietrzu obiema rękami kształt ryby, mniej i mniej rybek. Kto to widział, kto?

Ref.: Czysta woda… jw.

 

  1. Wykonanie pracy „Kolorowa rybka” z wykorzystaniem materiałów odpadowych. Wykonanie rybki z wykorzystaniem małej, plastikowej butelki po napoju. Ozdabianie butelki elementami wyciętymi z folii samoprzylepnej. Doklejanie płetwy grzbietowej, ogona wyciętego z folii samoprzylepnej oraz oczu. Samodzielne działania dziecka.

 

Od nauczyciela wspomagającego:

– Proszę zwrócić uwagę na to, czy dziecko dobrze słyszy piosenkę ( czy nie jest za głośno lub za cicho).

– Rytmicznemu wymawianiu tekstu refrenu, może pomóc wyklaskiwanie go.

– Przy wykonywaniu prac plastycznych można na początku razem z dzieckiem przygotować potrzebne materiały, podzielić pracę na etapy, jeśli dziecko ma trudności w skupieniu uwagi.