TEMAT KOMPLEKSOWY – DBAMY O ZIEMIĘ

Temat dnia:  Ekologiczna piosenka

Cele: rozwijanie umiejętności wokalnych; rozwijanie sprawności manualnej.

Środki dydaktyczne: Piosenka ekologiczna, nagrania: nastrojowej melodii, nieprzyjemnych dźwięków, plastikowe butelki, mała, plastikowa butelka po napoju, plastikowa piłeczka, folia samoprzylepna, dwa obrazki: jeden przedstawiający łąkę i las wiosną, drugi – zadymione miasto z ogromnymi hałdami śmieci, obrazek przedstawiający zanieczyszczoną rzeczkę, bębenek, tamburyn, obręcze, nożyczki.

Realizacja:

  1. Wykonanie kręgli z plastikowych butelek. Dziecko wycina z folii samoprzylepnej kolorowe paseczki i ozdabia nimi butelki. Potem bawi się kręglami, celując do nich plastikowymi piłeczkami.
  2. Zabawy przy piosence: „Piosenka ekologiczna”

Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne. Dziecko maszeruje po pokoju w rytmie ćwierćnut. Podczas pierwszej przerwy porusza się jak niedźwiedź, drugiej – jak ptak, a podczas trzeciej – skacze jak zając.  Realizowanie prostych tematów rytmicznych. Dziecko, przy dźwiękach tamburynu, w rytmie ósemek biega po sali. Kiedy usłyszy powtarzający się schemat rytmiczny, zatrzymuje się, wyklaskując dłońmi rytm, mówiąc: Czysty świat wokół nas (ćwierćnuta, ćwierćnuta, półnuta, ćwierćnuta, ćwierćnuta, półnuta).

3.Słuchanie piosenki. sł. i muz. J. Kucharczyk „Piosenka Ekologiczna”

  1. Dymią kominy wielkich fabryk,

płynie brudna woda do rzek.

Chcemy oddychać powietrzem czystym,

czystą wodę mieć.

Ref.: Czysta woda zdrowia doda – to każde dziecko wie.

Czysta woda zdrowia doda – tobie, tobie i mnie.

     2. Smog już pokrywa niebo całe szarym dymem i szarą mgłą.

      W rzekach jest mniej i mniej rybek.

      Kto to widział, kto?

      Ref.: Czysta woda…

Rozmowa na temat piosenki

O czym jest piosenka?

Co robią kominy fabryk?

Jaka woda płynie do rzek?

Co dzieje się z rybami?

Jakiej wody chcą dzieci?

Co to jest smog?

Czy jest zdrowy dla ludzi?

Do czego to może doprowadzić?

Co mogą zrobić dzieci?

5. Rytmiczne wymawianie tekstu refrenu za rodzicem. Czys-ta wo-da zdro-wia do-da – to każ-de dziec-ko wie. Czys-ta wo-da zdro-wia do-da – to-bie, to-bie i mnie.

6.Zabawa ilustracyjna przy piosence. Dziecko staje swobodnie w pokoju, ilustruje ruchem treść piosenki.

Dymią kominy pokazuje w górę na dym, wielkich fabryk, płynie brudna schyla się, pokazując brudną wodę, woda do rzek. Chcemy oddychać robi ustami trzy głębokie wdechy, powietrzem czystym, czystą wodę mieć. naśladuje picie wody z kubka.

Ref.: Czysta woda rytmicznie klaszcze, zdrowia doda – to każde dziecko wie. Czysta woda zdrowia doda, – tobie, tobie i mnie.

Smog już pokrywa pokazuje na niebo, niebo całe szarym dymem i szarą mgłą. W rzekach jest kreśli w powietrzu obiema rękami kształt ryby, mniej i mniej rybek. Kto to widział, kto?

Ref.: Czysta woda… jw.

7. Wykonanie pracy „Kolorowa rybka” z wykorzystaniem materiałów odpadowych. Wykonanie rybki z wykorzystaniem małej, plastikowej butelki po napoju. Ozdabianie butelki elementami wyciętymi z folii samoprzylepnej. Doklejanie płetwy grzbietowej, ogona wyciętego z folii samoprzylepnej oraz oczu. Samodzielne działania dziecka.