Data: 15.04.2021r. czwartek
Temat kompleksowy: Dbamy o Ziemię
Temat dnia: Oszczędzamy wodę
- Cele główne:
– rozwijanie umiejętności samodzielnego wypowiadania się,
– rozwijanie sprawności ruchowej,
– kształtowanie postawy proekologicznej.
- Cele operacyjne:
Dziecko:
– wypowiada się na temat środowiska przyrodniczego,
– uczestniczy w zabawach ruchowych,
– wymienia sposoby oszczędzania wody.
Pomoce dydaktyczne: zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród, woda, garnek, słoik, kartki lub kawałki materiału.
- Co zagraża przyrodzie? – swobodne wypowiedzi dziecka.
Dziecko ogląda zdjęcia przedstawiające różne środowiska przyrodnicze: las, jezioro, park, ogród. Rodzic zwraca ich uwagę na piękno przyrody. Dziecko swobodnie wypowiada się na temat zwierząt i roślin żyjących w tych środowiskach. Wspólnie z rodzicem zastanawia się, co może zagrażać przyrodzie.
- Rozwiązanie zagadki o wodzie
Służy do mycia, służy do picia
Bez niej na ziemi nie byłoby życia.
Dudni w studni, płynie w rzece,
Z rynny kapie, z kranu ciecze.
Co to jest? Czy już wiesz?
- Zabawa badawcza opisująca wygląd wody (mokra, przeźroczysta, bezbarwna…).
Rodzic przelewa wodę z garnka do słoika i zadaje dziecku następujące pytania:
- Jaką konsystencję ma woda?
- Jaki ma kolor?
- Jaki smak?
- Jaki ma zapach?
- Zabawa ruchowa – Przeprawa przez wodę.
Rodzic rozkłada na dywanie (wodzie) kartki lub kawałki materiału w odległości jednego kroku od dziecka. Umawia się z dzieckiem, że są to kamienie. Dziecko ustawia się i na znak rodzica przechodzi po kamieniach tak, aby nie wpaść do wody – nie stanąć na dywanie.
- Rozmowa na temat sposobów oszczędzania wody.
Rodzic prowadzi rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Dziecko z pomocą rodzica podaje sposoby oszczędzania wody. Przykłady:
− branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,
− dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
− gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.
Światowy Dzień Wody (22 marca) to święto propagujące oszczędzanie wody. Obchody koncentrują się na poszukiwaniu naturalnych rozwiązań związanych z niedoborem wody na świecie.
- Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki – Podskocz, klaśnij i przykucnij.
Rodzic omawia zabawę – wykonuje podskok, klaszcze i przykuca. Następnie wstaje i mówi rymowankę: Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Dziecko maszeruje za rodzicem po pokoju w rytmie wyklaskiwanym przez rodzica. Na pauzę naśladuje ruchy rodzica i powtarza za nim słowa rymowanki.
https://pixabay.com/pl/photos/las-drzewa-promienie-s%C5%82o%C5%84ca-1072828/
https://pixabay.com/pl/photos/jezioro-odbicie-krajobraz-spok%C3%B3j-1030810/
https://pixabay.com/pl/photos/most-park-trawa-drzewa-2767545/
https://pixabay.com/pl/photos/%C5%82awki-jesie%C5%84-park-reszta-siedzie%C4%87-560435/
https://pixabay.com/pl/photos/ogr%C3%B3d-ogr%C3%B3dek-praca-pielenie-822295/
Od nauczyciela wspomagającego:
– Proszę dbać o to, aby dziecko w miarę możliwości wypowiadało się pełnymi zdaniami.
– Dodatkowo zachęcam do zrobienia z dzieckiem krótkich eksperymentów z wodą.
Przykład: https://www.youtube.com/watch?v=VYrCJiMQoP8.