Piątek 16.04.2021r.

Temat kompleksowy: „Z kulturą za pan brat”

Temat dnia: „W muzeum”

Cele:

  1. Poznanie pojęć związanych z muzeum: eksponat, wystawa;
  2. Rozwijanie sprawności motoryki małej;
  3. Rozwijanie poczucia rytmu;
  4. Wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych oraz plastyczno-technicznych.
  • Gimnastyka poranna:

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

  • „Wycieczka do muzeum”

Wycieczka odbywa się on-line. Rodzic włącza dziecku wybrany przez siebie film, w zależności od zainteresowania dziecka. Przykładowe filmy;

Muzeum Zabawek w Kielcach

https://www.youtube.com/watch?v=UxgAyKGKlL4

Zamek Królewski na Wawelu

https://wawel.krakow.pl/zwiedzaj-wirtualnie

Centrum Nauki Kopernik

https://www.kopernik.org.pl/e-kopernik-eksperymentuj-w-domu

Muzeum Skansen Maurzyce

https://www.youtube.com/watch?v=qc1gU_BJFl4

Muzeum klocków Lego

https://www.youtube.com/watch?v=UxgAyKGKlL4

Rodzic przypomina o zasadach kulturalnego zachowania się w obiektach użyteczności publicznej.

  • „Co gromadzimy w muzeum?” – zabawa słownikowa.

Rodzic zadaje pytania, dziecko odpowiada na podstawie swoich doświadczeń. Rodzic zwraca uwagę, że muzeum może też wyglądać inaczej, np.: skanseny, muzea pałacowe, izby pamięci, centra kulturalne, muzea wirtualne. W każdym muzeum są gromadzone i prezentowane inne przedmioty. Na koniec Rodzic zadaje pytanie: Dlaczego gromadzimy różne rzeczy i pokazujemy je na wystawach? Rodzic kieruje rozmową w taki sposób, aby dziecko zrozumiało, że w muzeum zdobywamy wiedzę o przeszłości.

  • „Eksponaty” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic wyjaśnia pojęcie eksponat oraz wystawa. Prezentuje dziecku różne eksponaty:

pojazdy, ubrania, biżuterię, przedmioty codziennego użytku, obrazy itp. – wszystkie, które dawniej były wykorzystywane, a teraz wyglądają zupełnie inaczej. Dziecko wskazuje różnice pomiędzy prezentowanymi eksponatami a przedmiotami, które współcześnie je zastępują.

  • „Posągi” – zabawa ruchowa.

Dziecko porusza się swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło Posąg! – Zatrzymuje się, przyjmuje dowolną pozę i pozostaje w niej nieruchome jak posąg aż do czasu, gdy usłyszy hasło Dziecko! Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

  • „Muzealne eksponaty” – praca plastyczno-techniczna.

Rodzic przygotowuje masę solną. Dziecko lepi wybrany eksponat, taki jaki widziało w muzeum lub na ilustracjach. Ukończoną pracę można pozostawić w ciepłym miejscu do wyschnięcia, następnie pomalować.

Przepis na masę solną:

https://www.youtube.com/watch?v=-ZPEv5b2kN8

 

  • „W kinie, w teatrze, w muzeum” – podsumowanie wiedzy o miejscach kultury.

Rodzic zaprasza do podsumowania wiedzy na temat miejsc, o których była mowa w mijającym tygodniu. Dziecko opowiada, czym się od siebie różnią kino, teatr i muzeum, w jaki sposób należy się zachowywać w tych miejscach i czego należy unikać.

 

  • Praca w ZG62 – rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Rysowanie obrazka po śladzie, szukanie właściwego cienia.

  • „Grzeczne słówka” – utrwalenie znajomości piosenki, zabawy do piosenki.

Dziecko razem z Rodzicem recytują słowa zwrotek i refrenu piosenki, wyklaskują i rytmicznie wymawiają słowa pierwszej zwrotki i kolejnych oraz refrenu. Próbują samodzielnie śpiewać piosenkę.