Piątek 16.04.2021r.
Temat kompleksowy: „Z kulturą za pan brat”
Temat dnia: „W muzeum”
Cele:
- Poznanie pojęć związanych z muzeum: eksponat, wystawa;
- Rozwijanie sprawności motoryki małej;
- Rozwijanie poczucia rytmu;
- Wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych oraz plastyczno-technicznych.
- Gimnastyka poranna:
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
- „Wycieczka do muzeum”
Wycieczka odbywa się on-line. Rodzic włącza dziecku wybrany przez siebie film, w zależności od zainteresowania dziecka. Przykładowe filmy;
Muzeum Zabawek w Kielcach
https://www.youtube.com/watch?v=UxgAyKGKlL4
Zamek Królewski na Wawelu
https://wawel.krakow.pl/zwiedzaj-wirtualnie
Centrum Nauki Kopernik
https://www.kopernik.org.pl/e-kopernik-eksperymentuj-w-domu
Muzeum Skansen Maurzyce
https://www.youtube.com/watch?v=qc1gU_BJFl4
Muzeum klocków Lego
https://www.youtube.com/watch?v=UxgAyKGKlL4
Rodzic przypomina o zasadach kulturalnego zachowania się w obiektach użyteczności publicznej.
- „Co gromadzimy w muzeum?” – zabawa słownikowa.
Rodzic zadaje pytania, dziecko odpowiada na podstawie swoich doświadczeń. Rodzic zwraca uwagę, że muzeum może też wyglądać inaczej, np.: skanseny, muzea pałacowe, izby pamięci, centra kulturalne, muzea wirtualne. W każdym muzeum są gromadzone i prezentowane inne przedmioty. Na koniec Rodzic zadaje pytanie: Dlaczego gromadzimy różne rzeczy i pokazujemy je na wystawach? Rodzic kieruje rozmową w taki sposób, aby dziecko zrozumiało, że w muzeum zdobywamy wiedzę o przeszłości.
- „Eksponaty” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic wyjaśnia pojęcie eksponat oraz wystawa. Prezentuje dziecku różne eksponaty:
pojazdy, ubrania, biżuterię, przedmioty codziennego użytku, obrazy itp. – wszystkie, które dawniej były wykorzystywane, a teraz wyglądają zupełnie inaczej. Dziecko wskazuje różnice pomiędzy prezentowanymi eksponatami a przedmiotami, które współcześnie je zastępują.
- „Posągi” – zabawa ruchowa.
Dziecko porusza się swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło Posąg! – Zatrzymuje się, przyjmuje dowolną pozę i pozostaje w niej nieruchome jak posąg aż do czasu, gdy usłyszy hasło Dziecko! Zabawę powtarzamy kilka razy.
- „Muzealne eksponaty” – praca plastyczno-techniczna.
Rodzic przygotowuje masę solną. Dziecko lepi wybrany eksponat, taki jaki widziało w muzeum lub na ilustracjach. Ukończoną pracę można pozostawić w ciepłym miejscu do wyschnięcia, następnie pomalować.
Przepis na masę solną:
https://www.youtube.com/watch?v=-ZPEv5b2kN8
- „W kinie, w teatrze, w muzeum” – podsumowanie wiedzy o miejscach kultury.
Rodzic zaprasza do podsumowania wiedzy na temat miejsc, o których była mowa w mijającym tygodniu. Dziecko opowiada, czym się od siebie różnią kino, teatr i muzeum, w jaki sposób należy się zachowywać w tych miejscach i czego należy unikać.
- Praca w ZG62 – rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Rysowanie obrazka po śladzie, szukanie właściwego cienia.
- „Grzeczne słówka” – utrwalenie znajomości piosenki, zabawy do piosenki.
Dziecko razem z Rodzicem recytują słowa zwrotek i refrenu piosenki, wyklaskują i rytmicznie wymawiają słowa pierwszej zwrotki i kolejnych oraz refrenu. Próbują samodzielnie śpiewać piosenkę.