Temat dnia: „ Przyjaciele przyrody”

Cele :

– rozwijanie mowy;

– kształtowanie prawidłowych nawyków oddechowych w czasie mówienia.

Przebieg

  1. Układanie drzewa, kwiatu z klocków w kształcie figur geometrycznych.
  1. Zabawa „Gdzie schowały się motyle?”

Rodzic umieszcza w pokoju 10 dużych papierowych sylwet motyli (10 razy większe niż prawdziwe motyle). Zadaniem dzieci jest odnalezienie ich i określenie, gdzie były schowane (prawidłowe stosowanie przyimków).

 

Dzieci I Planeta Ziemia | Premium Wektor

  1. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej “Przyjaciele przyrody.

My, przedszkolaki, na ziemskiej kuli wiemy,

że Ziemię trzeba przytulić,

zadbać o lasy, powietrze, wodę,

kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę.

To źle marnować wodę w kąpieli

od poniedziałku aż do niedzieli.

Po co bez przerwy nurkować w wannie?

Lepiej z prysznica zrobić fontannę!

Torba foliowa szczerzy zębiska.

– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.

Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,

fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!

– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.

– W lesie się smażę niczym iskierka,

a gdy rozgrzeję się jak ognisko,

pożar wywołam i spalę wszystko!

– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,

że na planecie mieszkają dzieci?

Szust! Posprzątamy bałagan wielki,

osobno papier, plastik, butelki!

Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,

wiemy, że pożar wywołać łatwo,

a gdy widzimy sarenkę w lesie,

to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!

Ten, kto przyrodę niszczy i truje,

niech się kolcami jeża pokłuje!

  1. Rozmowa na temat wiersza.

Rodzic zadaje dziecku przykładowe pytania:

− O czym wiedzą wszystkie przedszkolaki?

− Kiedy bardziej oszczędzamy wodę

– podczas kąpieli czy gdy bierzemy prysznic?

− Jak może zaszkodzić przyrodzie wyrzucona torba foliowa, a jak – szklana butelka?

− Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?

− Co powinniśmy zrobić, gdy wychodzimy wieczorem z pokoju?

− Jak powinniśmy zachowywać się w lesie? − Co powinno spotkać osobę, która niszczy i truje przyrodę?

  1. Zabawa przy piosence „Piosenka ekologiczna”.

https://www.youtube.com/watch?v=VHvOJ8nFQP0

Ćwiczenia logopedyczne– Kwiaty.

  • Kwiaty rosną. Dzieci naśladują rosnące kwiaty, które chwieją się na wietrze – stopy mocno opierają o podłogę, nie poruszają nimi, nogi mają złączone; lekko kołyszą tułowiem na boki.
  • Kwiaty wychylają się do słońca. Dzieci nie zmieniają pozycji, podnoszą jedynie głowy do góry, tak jakby się opalały. Mówią na jednym wydechu: Ale ciepło, ale przyjemnie.
  • Bukiety. Dzieci – kwiaty – łączą się w bukiety: podchodzą do siebie, łapią się za ręce, nogi mają złączone, głowy podnoszą do góry i lekko odchylają się do góry. Po chwili prostują się i znowu odchylają. Oddychają przy tym powoli i głęboko.
  • Wąchamy kwiaty. Dzieci naśladują trzymanie kwiatuszka w ręce i wąchanie go – wciągają powietrze nosem, a wydychają ustami.
  • Taniec kwiatów. Dzieci – kwiaty – przykucają w rozsypce na dywanie,następnie tańczą według własnej inwencji przy melodii walca J. Straussa Nad pięknym modrym Dunajem.

Praca plastyczna „Tulipany”.

Wykonanie kolorowych tulipanów z wykorzystaniem opakowań po serkach smakowych. Dzieci owijają patyczki (łodygi) paskami zielonej bibuły, doklejają po bokach liście wycięte z zielonego, dwustronnego papieru; wkładają opakowania, powycinane w kształcie tulipana przez rodzica( osobę dorosłą), na patyki przez wycięte otwory, zakończenia patyków zaklejają kulkami zrobionymi z plasteliny.

Od nauczyciela wspomagającego:

– Proszę zwracać uwagę, aby dziecko wypowiadało się pełnymi zdaniami podczas rozmowy na temat wiersza.

– Jeżeli dziecko ma problemy z koncentracją, wiersz można podzielić na kilka fragmentów. Można omawiać go na bieżąco, zadając pytania po każdym przeczytanym fragmencie.

– Przed wykonaniem pracy plastycznej proponuję najpierw przygotować wszystkie niezbędne elementy a następnie wytłumaczyć dziecku krok po kroku, co będziecie z nich robić.