Piątek dn. 16.04.2021 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: Z KULTURĄ ZA PAN BRAT
TEMAT DNIA: ZABAWA W TEATR
Cele:
- Poznanie różnych rodzajów teatru i lalek teatralnych.
- Rozwijanie wyobraźni, zręczności manualnej.
- Rozwijanie aktywności twórczej za pomocą gestu, mimiki, ruchu.
Lustro
Dziecko i rodzic stają naprzeciwko siebie. Rodzic wykonuje różne gesty, miny, ruchy, a dziecko powtarza je jak w odbiciu lustrzanym. Później następuje zmiana ról.
Kto może zagrać w teatrze, czyli rodzaje teatru.
Rodzic pokazuje dziecku obrazki różnych lalek teatralnych. Dziecko opisuje ich wygląd. Rodzic nazywa je i opowiada o nich.
- Kukiełka – to lalka teatralna umieszczona na kiju, poruszana od dołu przez aktora – animatora.
- Pacynka – to lalka teatralna nakładana na rękę i poruszana palcami animatora, który porusza jej dłońmi i głową.
- Marionetka – to lalka teatralna poruszana od góry za pomocą sznurków lub drucików zawieszonych na krzyżyku, którym animator porusza całą lalką.
- Sylwety do teatru cieni – umieszczone są na patyczkach, którymi animator porusza na podświetlonym ekranie.
Rodzic pokazuje dziecku drewnianą łyżkę i pyta, czy ona też może zagrać w teatrze. Dziecko wyraża swoją opinię. Rodzic zauważa, że łyżka może zagrać w teatrze, jeżeli aktor ją ożywi. Są różne rodzaje teatru:
- teatr tradycyjny – grają w nim aktorzy ubrani w różne stroje
- teatr lalek – grają w różne lalki (marionetka, kukiełka, pacynka – aktorzy udzielają im swojego głosu i najczęściej są ukryci)
- teatr cieni – głównym aktorem jest w nim cień, który tworzy schowany za zasłoną aktor.
- teatr tańca (np. balet) – tu aktorami są tancerze, którzy podczas przedstawienia nie mówią, a swoje historie opowiadają tańcem
- opera – aktorami są śpiewacy
Marionetka i animator
Dziecko – marionetka leży. Rodzic – animator stoi nad dzieckiem w rozkroku. Animator ma za zadanie ożywić swoją marionetkę, tzn., gdy wyciąga rękę w kierunku ręki marionetki, ta unosi swoją; gdy kieruje rękę nad nogę marionetki, dziecko – marionetka unosi ją. Zabawę powtarzamy kilka razy, zmieniając role.
Robimy kukiełki
Dziecko robi kukiełki z drewnianych łyżek. Ozdabia je w dowolny sposób, doklejając oczy, rysując buzię. Z bibuły lub włóczki robi włosy, ubranie – z krepiny.
Teatrzyk z pudełka
Dziecko maluje wnętrze pudełka farbami. Przygotowuje kurtynę z bibuły lub materiału, którą rodzic mocuje na sznurku lub patyczku od szaszłyków do ścian przylegających do sceny. Na ścianach mogą wspólnie nakleić elementy dekoracyjne.
Kim jestem?
Dziecko poprzez pantomimę przedstawia zwierzę, przedmiot lub bajkę. Rodzic ma za zadanie odgadnąć co przedstawia dziecko.
Dobre maniery w teatrze
Rodzic zadaje pytania na temat jak należy zachować się w teatrze. Dziecko po każdym zdaniu podnosi do góry sylwety z emocjami (jeżeli zachowanie jest dobre – sylwetę z uśmiechniętą buzią, jeżeli było niewłaściwe – sylwetę z rozgniewaną miną) i kończy zdanie: Jeśli… to jesteśmy źli/szczęśliwi, bo nam przeszkadza/nie przeszkadza.
- Jeśli w teatrze wasz sąsiad rozmawia, to…, bo nam przeszkadza
- Jeśli w teatrze wasz sąsiad grzecznie siedzi na swoim miejscu i jest cichutko, to…, bo nam nie przeszkadza
- Jeśli w teatrze wasz sąsiad kręci się na swoim miejscu, wstaje i siada, to…
- Jeśli w teatrze wasz sąsiad je cukierki, szeleści papierkami, to…
Nasz teatrzyk
Dziecko przedstawia rodzicowi swój teatrzyk z wykorzystaniem zrobionych kukiełek i scenki z pudełka.