Proponowana strategia wydawania skutecznych poleceń zwiększa dostosowanie się dzieci do obowiązujących reguł. Ułatwia dzieciom rozumienie poleceń i może redukować wystąpienie zachowań trudnych. Często nieintencjonalnie formułujemy niejasne polecenia lub polecenia składające się z kilku elementów, co sprawia, że są one trudne do zrozumienia i wykonania przez dzieci. Polecenia niejasne i składające się z wielu (więcej niż dwóch) kroków, są szczególnie trudne do realizacji dla dzieci z zaburzeniami (np. ADHD, Autyzm, trudnościami w uczeniu się).
Kolejne kroki w wydawaniu skutecznych poleceń:
Wydając polecenia musimy mieć pewność, że dziecko nas rozumie i słyszy.
- Podejdź do dziecka, wymień jego imię i zawieś na chwilę (2-3 sekundy głos).
- W delikatny sposób usuń z pola uwagi dziecka coś co może go rozpraszać ( np. odwróć go od rówieśnika, z którym wchodzi w interakcję).
- Zachęć dziecko do spojrzenia na dorosłego przez pozytywny, ciepły ton głosu oraz miły wyraz twarzy.
- Polecenia powinny być konkretne, odnoszące się do zachowania (unikamy mówienia „bądź grzeczny”, ”musisz się słuchać”)
- Wydaj dziecku polecenie składające się z jednego lub dwóch elementów. Umieść w środku lub na końcu słowo „teraz”(np. Olu, odłóż zabawkę i podejdź do mnie teraz). Polecenia nie powinny być w formie pytania np. „Czy możesz odłożyć zabawkę?”. Możemy natomiast dodać słowo proszę na początku lub końcu wypowiedzi np. ”Aniu (pauza), proszę podaj mi ołówek, teraz”.
- Pochwal dziecko i powiedz co konkretnie dobrze zrobiło, np. „Olu, bardzo ładnie, że odłożyłaś zabawkę i podeszłaś do mnie”.
- Jeśli dziecko nie wykona polecenia, odczekaj 15 sekund i powtórz je. Niektóre dzieci potrzebują więcej czasu aby przetworzyć i zrozumieć polecenie.
- Po powtórzeniu polecenia, nie oddalaj się od dziecka. Bądź blisko i monitoruj wykonanie polecenia.