- Różowy bądź czerwony.
CELE:
- dodawanie i odejmowanie w zakresie dziecięciu;
- śpiewanie piosenki przy akompaniamencie;
- realizowanie rytmu piosenki podczas słuchania;
- przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa podczas prac kucharskich;
- wykonywanie kolejnych czynności zgodnie z ustaleniami.
- Piosenka na kolorowe lato – zabawy przy piosence. https://www.youtube.com/watch?v=l4iKGDoEwq0
a) „Echo rytmiczne” – zabawa rytmiczna.
- Opiekun podaje rytm fragmentu piosenki: klaszcząc, uderzając dłońmi o podłogę, tupiąc. Dziecko stara się powtórzyć rytm w ten sam sposób.
b) „Zrywamy czereśnie” – zabawa ruchowa.
- Dziecko podskakuje w rytm melodii piosenki. Gdy muzyka cichnie, wspina się na palce i udaje zrywanie czereśni i wkładanie ich do koszyka.
c) „Kolorowy taniec” – zabawa taneczna.
Uwaga: należy najpierw nauczyć dziecko ruchu do refrenu.
- Dziecko i opiekun stają naprzeciwko siebie. Śpiewają piosenkę i wykonują podane gesty. Podczas wstępu do zwrotki każdy tańczy tak, jak chce. Na ostatni takt dziecko i opiekun wykonują szybki ruch biodrami. Podczas zwrotki podają sobie ręce i tańczą w podskokach, obracając się w parach (w pierwszej części zwrotki w prawo, w drugiej – w lewo). Podczas refrenu każda osoba uderza jednocześnie obiema rękami jeden raz w uda, następnie uderza swoją prawą ręką w prawą rękę partnera i zostawia ją „przyklejoną”, to samo robi lewą ręką.
- „Ile czereśni mamy w koszyku?” – zabawa dydaktyczna.
- Opiekun przygotowuje dla siebie dziesięć małych przedmiotów (czereśni) oraz pudełko lub koszyk. Każde dziecko ma dziesięć fasolek i dwa paski z otworami oraz kartoniki z kropkami 1–9. Opiekun najpierw wkłada przedmioty do koszyka (po jednej), informując dziecko, ile czereśni wkłada. Za każdym razem zadaje pytanie: Ile czereśni jest w koszyku?. Dziecko odpowiada od razu lub pomaga sobie w liczeniu, wkładając fasolki do otworów i przeliczając je. Następnie kładzie kartonik z właściwą liczbą kropek. Gdy wszystkie przedmioty są już w koszyku, opiekun wyjmuje je, pokazuje, ile zabrał, i zadaje pytanie: Ile czereśni zostało w koszyku?. Dziecko przelicza w pamięci lub za pomocą fasolek. Podpisuje odpowiednim kartonikiem.
- „Gra w różowe / czerwone” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- Dziecko maszeruje, podskakuje bądź biega w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka milknie, opiekun głośno podaje nazwę koloru. Dziecko muszą odszukać podany kolor i dotknąć go. Jeżeli opiekun poda kolor różowy / czerwony, dziecko staje prosto w bezruchu.
- „Owocowy koktajl” – wykonanie koktajlu mleczno-owocowego.
- Opiekun przygotowuje potrzebne produkty i narzędzia: różne sezonowe świeże owoce, jogurt naturalny lub mleko, mikser, kubki. Następnie pokazuje dziecku zgromadzone produkty i prosi o zgadnięcie, co będą robić. Wspólnie z dzieckiem ustala kolejność czynności: umycie owoców, włożenie do miksera, wlanie mleka lub jogurtu, włączenie miksera pod nadzorem osoby dorosłej, wyłączenie miksera, rozlanie napoju do szklanek, degustacja. Wspólnie z dziećmi ustala zasady higieny i bezpieczeństwa podczas pracy. Następnie dziecko wykonuje kolejne etapy pod nadzorem opiekuna, wspólnie z członkami rodziny degustują koktajl, porządkują miejsce pracy.
- „Wędrująca woda, czyli Jak powstają kolory” – przygotowanie eksperymentu.
- Nawiązanie do tematu zajęć z następnego dnia, przygotowanie eksperymentu, którego wyniki będą omawiane w kolejnym dniu.
- Opiekun prosi dziecko o umieszczenie obok siebie siedmiu kubków. Do kubków wlewa wodę, a pomiędzy nimi umieszcza zwinięte papierowe ręczniki, które zanurza w wodzie. Do pierwszego kubka wsypuje czerwony barwnik spożywczy, do trzeciego – żółty, do piątego – niebieski, do siódmego – fioletowy.
- Inną instrukcję do wykonania eksperymentu można również znaleźć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=CjqoJpTWK44
KARTY PRACY (5-latek):
- Praca z KP4.35 – doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności grafomotorycznej, ćwiczenie logicznego myślenia.
Od nauczyciela wspomagającego:
- Przy zabawie matematycznej dostosowujmy ilość elementów do tego, w jakim zakresie dziecko potrafi przeliczać. Kropki na kartonikach można zastąpić cyframi, jeśli dziecko je rozpoznaje. Dziecko może samo narysować kropki/napisać cyfry na kartonikach.
- Podczas przygotowywania koktajlu włączajmy dziecko do wykonywania poszczególnych czynności, oczywiście pod stałym nadzorem.