Temat: Tęczowy świat
CELE:
- obserwowanie przebiegu doświadczenia;
- podejmowanie próby wyciągania wniosków;
- rysowanie zgodnie z podanym kierunkiem na kartce.
- Tęcza – słuchanie wiersza W. Słobodnika
Tęcza
Włodzimierz Słobodnik
Czy to łuk promienny
jarzy się nad laskiem?
Czy świetlista brama
lśni czarownym blaskiem?
Czy to wstążka jasna,
w powietrzu wisząca,
siedmioma barwami
na dzieci patrząca?
Nie, to w kroplach deszczu
cała wykąpana
tam nad laskiem wzeszła
tęcza malowana.
Deszczyku, deszczyku,
jesteś jak czarodziej,
bo po tobie tęcza
siedmiobarwna wschodzi.
Ile dni w tygodniu,
tyle barw lśni w tęczy.
Będzie dobry tydzień,
tęcza za to ręczy!
Opiekun zadaje dziecku pytania: Kiedy powstaje tęcza?; Jakie kolory w niej występują?; W jakiej porze roku możemy najczęściej zaobserwować tęczę na niebie?; Z czym kojarzą się tobie kolory występujące w tęczy?.
- „Jak powstaje tęcza?” – eksperyment.
- Opiekun przynosi dużą szklaną miskę z wodą, lusterko i białą kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą opiekun wkłada pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywa miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. Opiekun pyta dziecko, dlaczego tak się stało (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo).
- „Tęcza na CD” – samodzielne zaobserwowanie tęczy.
- Dziecko dostaje płytę CD. Kieruje ją do światła tak, aby na jej odwrocie ukazała się tęcza.
- Płytę można potem wykorzystać do stworzenia pracy plastycznej, np. słoneczników. W tym celu wystarczy dokleić do płyty płatki z żółtego papieru i narysować na niej czarnym markerem kratkę symbolizującą nasiona.
- „Wędrująca woda” – obserwacja wyników eksperymentu z poprzedniego dnia. Dziecko wyciąga wnioski z przeprowadzonego doświadczenia, potwierdza hipotezy, które stawiało przed doświadczeniem.
5. „Tęcza w torebce” – zabawa plastyczna. Mieszanie barw, doskonalenie motoryki małej, utrwalenie grafemów.
- Dziecko pracuje przy stoliku. Otrzymuje foliową torebkę strunową. Na stoliku znajdują się miski, do których opiekun wlewa po dwie szklanki wody, wsypuje szklankę mąki i łyżkę soli. Miesza całość. Dziecko zabarwia mieszaninę barwnikami w kolorach tęczy. Nakłada łyżką trochę masy w każdym kolorze do woreczka. Zamyka woreczek i rączkami rozprasowuje masę. W tak powstałej tęczowej masie można kreślić literki, cyferki, wzory.
- „Dyktando graficzne” – zabawa dydaktyczna.
- Dziecko dostaje kartkę formatu A4 i komplet kolorowych kredek. Kartka jest przyklejona taśmą klejącą do stolika tak, aby dziecko nie mogło nią manipulować. Opiekun prosi, żeby dziecko wykonywało dokładnie to, o co je poprosi: Na środku kartki narysuj kwiatek; Nad kwiatkiem narysuj żółte słońce; Obok kwiatka z prawej strony narysuj biedronkę; Obok kwiatka z lewej strony narysuj motyla; Z lewej strony słońca narysuj niebieską chmurę; Z prawej strony słońca narysuj różową chmurę; Na dole kartki narysuj trawę.
- KARTY PRACY:
- Praca z , 28 – doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Kolorowanie tęczy.
Zadanie dodatkowe- odszukiwanie różnic na obrazkach.