Temat kompleksowy: DO WIDZENIA, PRZEDSZKOLE.
1. Nad rzeką.
CELE:
– Doskonalenie koncentracji uwagi na treści wiersza.
– Rozwijanie umiejętności porządkowania zbiorów ze względu na liczbę elementów.
– Utrwalanie umiejętności przeliczania.
– Rozwijanie koordynacji ruchowej podczas poruszania się na czworakach.
1. “Rzeczka”– słuchanie wiersza J. Tuwima.
Rzeczka
Julian Tuwim
Płynie, wije się rzeczka
Jak błyszcząca wstążeczka.
Tu się srebrzy, tam ginie,
A tam znowu wypłynie.
Woda w rzeczce przejrzysta,
Zimna, bystra i czysta,
Biegnąc, mruczy i szumi,
Ale kto ją zrozumie?
Tylko kamień i ryba
Znają mowę tę chyba,
Ale one, jak wiecie,
Znane milczki na świecie.
Rozmowa na temat wiersza. Opiekun zadaje dziecku pytania:
– Co to jest rzeka?
– Do czego podobna jest rzeka?
– Jaka jest woda w rzece?
– Co robi woda w rzece?
– Kto mieszka w rzece?
- Dziecko przeprowadza analizę i syntezę słuchową słów: rzeka, woda, ryba. (Analiza słuchowa oznacza podział wyrazu na sylaby, głoski. Synteza słuchowa oznacza połączenie elementów w jeden wyraz mający odpowiednią formę.)
2. ,,Wakacyjna zabawa”- zabawa ruchowa
Dziecko stoi na dywanie/ podłodze. Opiekun gra na dzwonkach lub innym instrumencie rytm w trzech rejestrach: wysokim (dziecko maszeruje z rękami na ramionach – niesie plecak), średnim (dziecko biega, naśladując jazdę na rowerze) i niskim (dziecko kładzie się na dywanie/ podłodze i robi anioła – przesuwając ręce i nogi po dywanie).3. ,,Kolorowe nutki”- zabawa ruchowo- słuchowo- wzrokowa
Opiekun prezentuje dzieciom wzór (cztery półnuty). Dziecko liczy nuty, omawia wraz z Opiekunem elementy nut. Opiekun pokazuje sposób rysowania. Dziecko rysuje nuty w powietrzu ręką, na podłodze nogą, na podłodze palcem wskazującym. Następnie dziecko dostaje wzór na kartce i maluje nutki farbami po śladzie lub kredkami.
3. ,,Po kamieniach”- zabawa dydaktyczna
Opiekun rozkłada koła z narysowanymi kropkami (od 0 do 9). Dziecko ma zadanie przejść przez rzekę po kamieniach tak, by na każdym kolejnym kamieniu było o jedną kropkę więcej (lub – w drugiej wersji – mniej) niż na poprzednim.
4. ,,Wyścig kajakarzy”- zabawa ruchowa
Opiekun wyznacza linie startu i mety za pomocą skakanek. Dziecko siedzi w siadzie prostym. Na hasło: Start! zaczynają przesuwać się po dywanie bez odrywania pośladków od podłoża, jedynie zginając nogi i przeciągając się za ich pomocą.
5. Kolorowa rybka – piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8
6. ,,Plecak, torba czy walizka”- osłuchanie z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=gJ3SMrA-qys
7. Kolorowanki (dla chętnych)
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-lato/
Od nauczyciela wspomagającego:
- Przy omawianiu wiersza można odwoływać się do jego treści, a także do doświadczeń dziecka. Proszę je nakierowywać w razie trudności.
- Jeśli dziecko nie jest w stanie dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazów, może to robić wspólnie z Opiekunem (powtarzanie po osobie dorosłej).
- Podczas zabawy dydaktycznej „Po kamieniach” można zamiast kropek napisać liczby. Dziecko samo może narysować kropki na kółkach/napisać liczby, a następnie bawić się wg instrukcji. Proszę też dostosowywać ilość kółek do tego, w jakim zakresie dziecko potrafi już przeliczać.