Czwartek dn. 25.06.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: WAKACJE
TEMAT DNIA: RAZEM Z LATEM
Cele:
- Rozpoznawanie i nazywanie na obrazkach polskich krajobrazów: morze, góry, las.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się poprzez ruch.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Rozumienie pojęć: pływa, tonie.
Marmurki – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko porusza się w różnych kierunkach. Na hasło: Marmurki! – zatrzymuje się i próbuje stać przez chwilę bez ruchu.
Lato i dzieci.
Dziecko słucha wiersza B. Formy czytanego przez rodzica.
“Lato i dzieci”
Lato do nas idzie,
zatrzyma się w lesie.
Jagody, poziomki
w dużym koszu niesie.
Słoneczka promienie
rozrzuca dokoła.
– Chodźcie się pobawić! –
głośno do nas woła.
Nad morze, w góry
chce pojechać z nami.
Wie, że miło spędzi
czas z przedszkolakami.
Odpowiedzi na pytania:
- O jakiej porze roku jest mowa w wierszu?
- Gdzie zatrzymało się lato?
- Co przyniesie nam w koszu?
- Dokąd chce pojechać z nami lato?
Dziecko ogląda obrazki przedstawiające polskie krajobrazy – las, morze, góry; nazywa przedstawione na nich miejsca.
Bawimy się z latem – zabawa naśladowcza.
Rodzic jest latem. Dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło: Bawimy się z latem! – naśladuje ruchy wykonywane przez rodzica – lato. (podskoki, klaskanie, tupanie …) Następnie zamieniają się rolami.
Jedziemy na wakacje – zabawa muzyczno-ruchowa.
- Zabawa na siedząco. Rodzic wymienia kolejno różne miejsca, do których można pojechać na wakacje. Dziecko naśladuje odgłosy danej okolicy: – morze (szsz, szsz, szsz),
– góry (owce na hali beczą: bee),
– miasto (auta trąbią: trututu, karetka: ijo, ijo),
– wieś (odgłosy wszelkich znanych dzieciom zwierząt gospodarskich),
– wesołe miasteczko (huśtawka: buju-buju),
– las (odgłosy różnych ptaków: pi, pi, pi, kuku, kra). - “Pociągiem w dal” – zabawa ruchowa “Zabawa w pociąg”
Jedzie pociąg, jedzie pociąg,
a w pociagu dzieci.
Jadą, jadą na wycieczkę,
słonko jasno świeci.
Pierwszy wagon: hop!
Drugi wagon: tup, tup!
Trzeci wagon: klap, klap, klap!
Pociąg jedzie w świat.
https://www.youtube.com./watch?v=L9axnfRnTb
Rodzic zaprasza dziecko do pociągu. Sam jest lokomotywą, a dziecko wagonikiem. Odtwarza piosenkę “Zabawa w pociąg” i pozwala na chwilę podróży. Zatrzymuje nagranie i na bieżąco tłumaczy kolejne stacje:
- Dojechaliśmy nad morze, stoimy na brzegu i skaczemy przez fale.
- Dojechaliśmy w okolice pięknego lasu, przesiadamy się na rowerki. W lesie zbieramy jagody i grzyby do koszyka.
- Przyjechaliśmy w góry, idziemy wysoko, wysoko na łąkę w górach, czyli halę – dziecko z rodzicem idą wysoko podnosząc nogi. Pasą się tu owce, pochodzimy chwilę z nimi – dziecko chodzi na czworakach i beczy.
- Dotarliśmy na wieś, pobawimy się ze zwierzętami. Kurczaczki biegają po podwórku – dziecko biega piszcząc pi,pi, pi … . Świnki taplają się w błotku – dziecko kładzie się na brzuchu i uderza w podłogę rękami i nogami. Konie brykają – dziecko próbuje wykonać podskok naprzemienny.
- Nasza podróż kończy się w wesołym miasteczku, na huśtawce – dziecko z rodzicem siadają naprzeciwko siebie w sadzie skrzyżnym, podają sobie ręce i przeciągają się wzajemnie to w jedną, to w drugą stroną.
- Odpoczywamy po podróży, na kocyku w ogrodzie. Dziecko kładzie się na plecach, zamyka oczy i wystawia buzię do słońca.
Pływa czy tonie? – zabawa badawcza.
Dziecko wkłada do miski z wodą zabawki np. piłkę, samochód metalowy, łódkę plastikową, gumową kaczuszkę. Bawi się nimi i sprawdza, które z nich toną, a które utrzymują się na powierzchni wody.