13.04.2021 r. (wtorek)
TEMAT KOMPLEKSOWY – DBAMY O ZIEMIĘ
Temat dnia: Liczymy kwiaty.
Cele: rozwijanie umiejętności liczenia; rozwijanie sprawności fizycznej.
Pomoce dydaktyczne: sylwety kwiatów: z trzema, z czterema i z pięcioma płatkami; trzy tace; piłka.
Realizacja:
- Zabawa „Ziemia, woda, powietrze”
Dziecko stoi i na hasło:
Ziemia- dotyka dłońmi podłogi;
Woda- chwyta się dłońmi za kolana;
Powietrze – podnosi ręce do góry, wskazując przestrzeń przed sobą.
Rodzic wyjaśnia, ze rośliny, tak jak ludzie i zwierzęta, oddychają. Pochłaniają przy tym szkodliwe gazy, a wydzielają tlen, który jest potrzebny do oddychania ludziom i zwierzętom. Jeżeli ziemia, woda i powietrze są zanieczyszczone, to szkodzą nie tylko ludziom, ale zwierzętom i roślinom, które wtedy chorują.
- Liczymy kwiaty
- Liczenie w zakresie pięciu.
Rodzic rozkłada na dywanie sylwety narysowanych kwiatów: z trzema, z czterema i z pięcioma płatkami. Dziecko spaceruje między kartkami i je zbiera. Gdy rodzic klaśnie:
– pięć razy – dziecko zbiera po jednym kwiatku z pięcioma płatkami;
– cztery razy – zbiera po jednym kwiatku z czterema płatkami;
– trzy razy – zbiera po jednym kwiatku z trzema płatkami;
Gdy dziecko ma już po pięć kwiatków, np. dwa z pięcioma płatkami, dwa z czterema płatkami i jeden z trzema płatkami to siadamy razem i układamy sylwety kwiatków przed sobą.
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie pięciu.
Rodzic prosi dziecko, aby liczyło kwiaty i pokazywały ich liczbę na palcach.
– Ile masz kwiatów z trzema płatkami? (1)
– Ile masz kwiatów z czterema płatkami? (2)
– Ile masz kwiatów z pięcioma płatkami? (2)
– Ile to jest razem: jeden, dwa i dwa? Pokaż na palcach.
Rodzic przygotowuje tace. Dziecko oddaje kolejno kwiaty z podaną przez rodzica liczbą płatków – odkładając je na tacę, z którą kolejno podchodzi rodzic.
Po oddaniu liczymy, ile kwiatów pozostało.
– Ile miałeś/miałaś kwiatów? (5)
– Ile kwiatów oddałeś/oddałaś? (np.2)
– Ile ci zostało? (3)
Tak samo postępować należy po oddaniu kwiatów z następną podaną liczbą płatków.
– Ile miałeś/miałaś kwiatów? (3)
– Ile oddałeś/oddałaś? (1)
– Ile ci zostało? (2)
Na koniec dziecko oddaje na trzecią tacę ostatnie kwiaty.
– Ile miałeś/miałaś kwiatów? (2)
– Ile oddałeś/oddałaś? (2)
– Ile ci zostało? (Dzieci często mówią :nic. Rodzic wyjaśnia, że nic to zero)
III Zabawa ruchowa z ćwiczeniami orientacji przestrzennej „Gdzie masz kwiatek?”
Dziecko bierze po jednej sylwecie kwiatka i porusza się po pokoju na hasło: bieg, podskoki, przysiady. Następnie dziecko ustawia kwiatka względem siebie wg. poleceń rodzica, np. nad sobą, przed sobą, za sobą, na głowie, z boku.
Zestaw ćwiczeń ruchowych:
– dziecko stoi w parze z rodzicem, w niewielkiej odległości od siebie. Podajecie sobie piłkę, rzucając, turlając, popychając stopą.
– Dziecko z rodzeństwem najlepiej lub rówieśnikiem, stoi odwrócone plecami do siebie , z szeroko rozstawionymi nogami. Podają sobie piłkę najpierw nad głową, a potem – między nogami.
– stanie dalej w parach, przodem do siebie. Piłkę wkładamy między brzuchy. Poruszamy się do przodu, obracamy wokół własnej osi tak, aby piłka nie spadła na podłogę.
– Rodzic odbija piłkę wysoko. Dziecko podskakuje obunóż wysoko. Gdy odbija piłkę nisko, dziecko podskakuje nisko.
– Dziecko maszeruje po obwodzie koła, wrzuca piłkę do kosza.
Od nauczyciela wspomagającego:
– Zachęcamy dziecko do wypowiadania się pełnymi zdaniami – jest to dobre ćwiczenie na wzbogacanie słownika.
– Proszę dostosować do dziecka liczbę kwiatów w zabawie matematycznej (można zwiększyć lub zmniejszyć ich ilość).